Jump to content

Jeanneu Sun Odyssey 35

Nadheim

Recommended Posts

Var på båtmessa i går søndag. Etter to timers kritisk granskning av av både seil- og motorbåter ble jeg og en kompis enige om en vinner: Sun Odyssey 35. Pris 895 000,-.  Selv en detalj som badet (i denne båten er faktisk "bad" en riktig betegnelse på det som vanligvis fremstår som et toalettkott), overgår det meste.

De vi ikke visste var at denne båten også ble årets offisielle messevinner.

Når jeg engang skal bytte fra motor til seil (antatt tidspunkt er når jeg blir pensjonist), er det en slik båt jeg vil ha!

Flott båt, men var det ikke i fjor denne ble messevinner? Den er vel bare nominert nå, trodde det var nominasjoner frem til slutten av messen, men tar kanskje feil?

Virker som Jeanneu blir rimeligere og Bavaria dyrere, det er kanskje bare jeg som ikke følger med i timen. Spesielt innvendig er Jeanneuèn mye penere og for-seg-gjort enn Bavariane... 36 til Bavaria virker ellers større...

Det er lov å drømme... Overraskende mange gjøre mer enn å drømme. Hvor får folk pengene fra?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Utrolig fin Hansen også. Men den har blitt dyr. De som kjøpte for et par år siden har antakelig gjort en glimrende investering... mye penere innvendig enn Bavaria som er for mørk etter min smak, det er også på grensen til at kvaliteten er for lav syns jeg. Men, men jeg ville nok sett svært nøye på en Bavaria 36 hvis jeg var i posisjon til å kjøpe en...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Her er det som lurte meg:

http://www.jeanneau.fr/eng/index.cfm?page=...k=5&NumLangue=2

Jeanneau opplyser som hovedsak under NEWS på sine sider at Sun Odessey 35 er Boat of the Year. MEN det var i 2003. Litt drøyt å kalle det for NEWS kanskje. Det skjer åpenbart ikke så mye hos Jeaneau..

Hver enkelt kårer selvsagt sin favoritt på det tidspunkt man måtte ønske. Den offisielle Boat of the Year kåres dog vad avslutningen av messen, slik jeg har forstått.

Uansett: det var en bra messe, og Jeanneau har flotte båter!

Har bare en kommentar til dette med valg av båt. Det er minst like viktig å prøveseile en seilbåt en god tur som det er å prøvekjøre en motorbåt før man velger båt. det å velge båt alene ut i fra innredningen/finnishen er kanskje et litt for enkelt valg? Det er viktig at man også velger en båt ut i fra sjøegenskapene.

Pengene til å kjøpe båt kommer antaelig fra arv, jobb, lotto, sparing, aksegevinster, lån, etc. Jeg tror at mange velger kombinasjonen av sparing og lån.

agt inn av: KOB Lagt inn: 15. Mars 2004 20:57

Jeg kjenner en som kjøpte en Janneau 35 i 2003 og seilte den hjem fra Frankrike. Er du seriøst interessert i erfaringer kan jeg sikkert formidle kontakt

Hvis jeg bytter til seilbåt når jeg blir pensjonist, så har jeg fortsatt 38 år på meg for samle erfaringer. Men takk for tilbudet.

Jeg har bodd i en sun od 35 i 7 måneder. Kan bekrefte at det er en flott båt. Seilte den også hjem fra frankrike. Gjorde priming og stoffing hjemme etterpå for å få det skikkelig gjort. Hvis du er glad i å seile fort skal du se om du heller kan gå for sun fast 35 som er lik men har bedre seilegenskaper. Tror den koster 50 000 mer. Det er det verdt. Sun od 35 seiler fint til turbruk, men er litt svak på kryssen i mye vind og generelt litt treg i lite vind. Der er ikke sant at jeanneau har gått ned i pris mens bavaria har steget. Når vi kjøpte sun od 35 var pisen 799 000 som standfard båt. Det er likevel bedre kvalitet/pris fohold enn bavaria 36. Der må du legge i 30000 for dypere kjøl og 30000 for større motor før du kan begynne å sammenligne.

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har bare en kommentar til dette med valg av båt. Det er minst like viktig å prøveseile en seilbåt en god tur som det er å prøvekjøre en motorbåt før man velger båt. det å velge båt alene ut i fra innredningen/finnishen er kanskje et litt for enkelt valg? Det er viktig at man også velger en båt ut i fra sjøegenskapene.

Ble litt skremt når jeg leste gårdsdagens VG. (Finner ikke artikkelen på nettet)  :wink:

Der stod det om en som hadde kjøpt en båt på til ca 2,5 mill uten å ha sett båten engang. Selgeren hadde bare noen skisser!! :lol: :lol:

Fant artikkelen nå:  http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219183

Personlig synes jeg det er langt mer skremmende at samboere på ca. 30 år uten noen som helst peiling på hus, etter en halv times "befaring" på egen hånd kjøper et 30 år gammelt hus til 3 millioner uten å blunke.

Det synes jeg er langt mer skremmende enn at et par med sannsynligvis god økonomi kjøper ny båt usett til et par millioner.

Forøvrig kan jeg bare bekrefte at franske båter nå har blitt veldig bra på de fleste områdene.

En må være klar over at franskmennene seiler i mye tøffere værforhold enn de fleste nordmenn og svensker.

I tillegg er de fleste chaterbåtene fransk, og det hadde de ikke vært om kvaliteten hadde vært dårligere enn andre i sammenlignbare prisleier.

Personlig synes jeg det er langt mer skremmende at samboere på ca. 30 år uten noen som helst peiling på hus, etter en halv times "befaring" på egen hånd kjøper et 30 år gammelt hus til 3 millioner uten å blunke.

Bifalles. Som regel når jeg handler bil, båt eller annet tar man en titt, drar hjem å fordøyer intrykkene, ser i kataloger, sjekker på nettet osv. osv. MEN handler man hus, er det helt "steinalder" nivå påp forhandlingene. Budrunder osv. går så kjapt at man knapt rekker å tenke. Ikke rart jeg brukte lang tid på å kjøpe hus da...( var eneste byder, pressa bra på pris, var før jul, andre kjøpere tenkte på ribbe og akevitt .. :seeya: )

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...