Jump to content

Kobling av batteripakke - Hjelp ønskes


pantzatt

Recommended Posts

Merket at batteriene ble utladet i den nye (gammel men nykjøpt) båten, selv om brytere var slått av.

Mister ca. 2-3volt på en uke når båten ikke er i bruk eller koblet til landstrøm, så det er endel krypstrøm kan man si...

 

Problemet oppstod når jeg begynte å kikke på ting og tang. Ser ut som startmotor er koblet til pluss på batteri 1 og minus fra fritidsbatteri.

Batterivelger (Both, 1, 2, Off) er koblet feil, slik at both er off, 1 er 2, osv.

Noe er koblet direkte på batterier, og noe er tatt fra koplingspunkt.

Toalett, lanterner, pumper virker selv om alt er slått fra.

Båten starter selv om hovedstrømbryter er slått fra.

Og alt i alt er det en masse rot i hovedstrømkablene, de andre tynne kablene er ca. greit nok.

 

Spørsmålet mitt retter seg da til de erfarne på forumet, med et skrik om hjelp til hvordan jeg skal koble opp hovedstrømskablene.

Har lagt ved tegning som viser komponentene som sitter i båten, og det ville være fint om det finnes en som er kyndig som kan tegne inn kablene.

Eventuelt om det mangler noen komponenter som burde vært der..?

 

Trenger vel ikke nevne at dette følgelig er en hastesak, da man trenger strøm for å starte og at sinkanodene nok kommer til å forvinne inn i evigheten rimelig raskt....

 

Dette er montert

ladekrets_i_baaten.gif

Link to post

Heisann!

 

Det er postet massevis av tråder her inne som omhandler nettopp dette, men som ikke har en "total"-oversikt som du egentlig har laget i din post.

 

Du har ikke vurdert ett relè som styrer strømmen mellom batteribankene dine - istedet for bryter mener jeg?

 

Edit:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23897

Her finner du all informasjonen du trenger. :)

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23897

Her finner du all informasjonen du trenger. :)

 

Der var det lite info om 3 stk batterier. Har tenkt å anskaffe et eller flere laderele, men i første omgang må jeg få orden på det som er montert.

Kall det gjerne en nødløsning.

Skal ta båten opp ved utgangen av sesongen for enkelte modifikasjoner, og vil ta en fullstendig gjennomgang av det elektriske da.

Inntil videre kunne det vært greit å fått til en provisorisk løsning (som nevnt; nødløsning).

Link to post

Det første som slår meg er at du har to startbatterier og ett forbruksbatteri. Det naturlige er vel å ha det omvendt. Det neste er at jeg lurer på hvorfor du har både batterivelger hvor du kan velge OFF, og egen hovedstrømsbryter. Holder det ikke med velgeren?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Beklager, jeg var nok litt rask til å svare uten å ha sett godt nok etter på tegningen din.

 

Jeg har, og holder nå på, med en renovasjon av hele det elektriske systemet i min båt. Der har jeg følgende konfigurasjon:

- 1 stk Startbatteri

- 1 stk House (eller forbruks-) batteri

- 2 stk BEP 225 hovedstrømbrytere

- 1 stk BEP VSR med manual override switch

 

Forbruksbanken er mer utsatt for manglende lading enn startbatteribank - jeg kan ikke se at det skal være nødveding med to startbatterier med mindre det er noe spesielt du ikke har nevnt i posten.

En bedre konfigurasjon er å ha to forbruksbatterier og ett startbatteri. Ved å "isolere" motoren (som også har tilknytning til starter og dynamo/generator) sørger du for at startbatteriet er toppladet hele tiden under gange.

 

All forbrukselektronikk som kjøleskap/boks, lyd og lys og andre ting som ikke må være tilgjengelig for at motoren skal gå, bør "isoleres" i en egen krets.

 

Imellom disse to setter du en Emergency Parallel Switch med en Voltage Sensitive Relay som sørger for muligheten til å knytte bankene sammen, om det er sånn at startbatteriet ikke er godt nok ladet.

Merk at dette gjelder dersom du har en eller annen form for relè imellom - bryteren (4 trinns) som du har tegnet inn vil ikke kunne benyttes.

 

Nødløsningen, utifra tegningen du har postet, skal jeg legge inn koblingene på. Oppdaterer denne posten snart... :smiley:

 

Edit:

Har jobbet litt med tegningen din nå, men har noen spørsmål;

- Er det noen spesiell grunn til to startbatterier?

- Startbooster og lader er tegnet som samme enhet, men de bør ikke kobles inn på samme sted.

- Hovedstrømbryteren som er tegnet inn - er det noe du ønsker spesielt til forbruksbanken? For velgeren holder egentlig.

- Hvilken kapasitet har (Ah) batteriene?

- Vet du om tenning og motorinstrumenter er tilknyttet motoren direkte eller går vi egne kabler til startbank?

- Har du montert anode på båten?

- Hva slags motor og type har du?

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

HEHEHEHE

JA, dere har helt rett. Vanlige mennesker installerer 1 start og 1,2,eller fler forbruk.

Trodde ikke mine egne øyne da jeg kikket på batteriene. Men som sagt var jo venderen vendt også da (1=2,2=1,OFF=BOTH,BOTH=OFF).

 

Men nok om det, slik er det bare når man kjøper brukt.

Har sittet og tenkt endel på dette, og skisset en mulig løsning utfra dagens oppsett. Har her tatt hensyn til at like batteri, leker best. Batteri 1 og 2 er like (stoooore lastebil batterier), og nr 3 er en nautilus fritidsbatteri.

Anyway, her kommer mitt forslag (innspill ønskes);

 

ladekrets_i_baaten3.gif

Redigert av pantzatt (see edit history)
Link to post

Se der ja, nå ble det bedre. :yesnod:

 

Lurer riktignok på hvorfor du vil ha den hovedstrømbryteren der når batterivelgeren tar seg av dette?

Lading med batterivelger er ingen enkel sak da det kan bli problemer med ladingen når flere batterier er valgt - jeg hadde det før, men har nå gått helt bort ifra det. Bruker en hovedstrømbryter pr batteri istedet.

 

Postet noen spørsmål i min post over - kan du svare på disse så blir det litt enklere å komme med innspill...? :smiley:

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Edit:

Har jobbet litt med tegningen din nå, men har noen spørsmål;

- Er det noen spesiell grunn til to startbatterier?

- Startbooster og lader er tegnet som samme enhet, men de bør ikke kobles inn på samme sted.

- Hovedstrømbryteren som er tegnet inn - er det noe du ønsker spesielt til forbruksbanken? For velgeren holder egentlig.

- Hvilken kapasitet har (Ah) batteriene?

- Vet du om tenning og motorinstrumenter er tilknyttet motoren direkte eller går vi egne kabler til startbank?

- Har du montert anode på båten?

- Hva slags motor og type har du?

 

Heisann,

Takker for engasjementet, og skal prøve å svare etter beste evne på dine spørsmål.

 

1. Båten er kjøpt brukt og levert med to start en fritid, velger og hovedbryter.

2. Startboosteren er en to trinns lader med boost funksjon. men utover dette har jeg en enkel vedlikeholdslader hjemme som kan monteres.

3. Hovedstrømbryteren kan vel i grunn være ok å ha når man ligger til land og skal trekke i snoren eller høre på radio.

Med andre ord, sette denne før koplingspunkt for utstyr og instrumentering

4. Hvor mye kap. batteriene har vites ikke, emblem er vasket bort med tidens tann. Men det er type lastebil på start, og nautilus på forbruk.

5. Tenning og sånt vites ikke hvor er hentet fra. Motoren er en VPAQAD40A, kan sjekke ombord imorgen om nødvendig...

6. Skal være nye anoder ifølge forrige eier

7. Volvo Penta AQAD 40 A, VP280 Drev.

 

Lurer riktignok på hvorfor du vil ha den hovedstrømbryteren der når batterivelgeren tar seg av dette?

 

Se nr. 3

Link to post
Det finnes faktisk en hel kategori i emneoversikten om sammenkobling av batterier: https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=171 med i skrivende stund 64 emner

 

Jepp, det er riktig at det er mangen tråder på forumet om dette emnet.

Har pløyd gjennom de aller fleste, og har nok tilegnet meg endel kunnskap.

Men, det er mye generell informasjon, og ingen direkte svar på mitt spørsmål. Derav startet jeg denne tråden, i håp om å løse problemet på best mulig måte ut ifra betingelsene som er gitt....

 

Men som sagt, det er MYE god info om emnet rundt om på forumet.

Link to post

[Er jo ikke noe problem å starte en ny tråd på et slikt konkret spørsmål som ditt. Bør være unødvendig å måtte lese seg igjennom 64 tråder før man da eventuelt starter ny tråd...

 

Et lite innspill.... Kan de lastebilbatteriene være din forbruksbank, og at fritidsbatteriet har fungert som start? Er jo ikke noe problem å starte motor på et greit forbruksbatteri? Om det ikke er slik, så er det kanskje en idè å gjøre det slik? Motoren trenger neppe så mye på startsiden, mens de alltid er greit å ha en gjeng med ah på forbruk...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Svart (redigert)

Hmmmmmm joda tanken streifet forbi meg også. Skal en tur ut i båten imorgen å se litt på det der....

klarte ikke å legge det fra meg, så når jeg parkerte pc'en for en stund idag, grep jeg kulepennen fatt.

Kom opp med en lignende løsning, men er litt usikker på hvordan vedlikeholdsladeren skal stå koblet. Den er tanken at skal stå på når jeg ligger til kai og forbruker strøm til toilet og musikk...

Slik ser forslaget ut:

Merk! jeg er ingen elektriker, så tegningene blir som de blir...

ladestroem.jpg

På denne måten kan jeg, slik som jeg ser det.

1. lade alle, bare fritids eller bare startbatteri fra dynamo

2. velge å starte bare fra startbatteri

3. velge å starte bare fra fritid

4. velge å starte fra alle

5. slå av unødvendig utstyr under start eller lading

6. slå av all strøm når skipet forlates (eller forlises :sailing: )

7. Booste der det som regel er nødvendig

8. Vedlikeholdslade fritidsbatterier ved bruk når motor er av

9. forbruke strøm uten å tappe startbatteri

Redigert av pantzatt (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Du skriver at du ikke er noen elektriker, men det ser i alle fall ut som du kunne blitt en god en!

 

Slik du nå skisserer får du bare ladet det ene batteriet (startbatteriet?) med boosteren, samt at hvilke batterier som lades av generator er avhengig av hvilken stilling du har satt batterivelger i.

 

En annen kombinasjon kan være:

 

- bruke batterivelgeren på utgang fra booster - så kan du velge å lade 1, 2 eller begge "bankene"

- erstatte batterivelgeren med enkel hovedbryter

- kople BEP voltsensitivt rele mellom start- og forbruksbank slik at du får lading av begge bankene fra generator under gange

Link to post

Modifiserte tegningen noe, i tillegg til at jeg tok en tur ombord og skisset opp hvordan det var koblet opp og hvilke batterier det er snakk om.

På forbruk står det to stk. Hankook 140AH (5H 112AH, cc920A), og 1stk Nautilus freeline marine 115/950AH

Når jeg sammenlignet tegningene, var det mye lettere å se hvor feilen var samt at det ble noe lettere å se løsningen på problemet.

(tegningene ligger i båten, men kan laste dem opp en annen dag).

Har nå koblet om slik at:

1. lade alle, bare fritids eller bare startbatteri fra dynamo

2. velge å starte bare fra startbatteri

3. velge å starte bare fra fritid

4. velge å starte fra alle

5. slå av unødvendig utstyr under start eller lading

6. slå av all strøm når skipet forlates (eller forlises )

7. Booste der det som regel er nødvendig

8. Vedlikeholdslade fritidsbatterier ved bruk når motor er av

9. forbruke strøm uten å tappe startbatteri

 

Men det er ikke gull alt som skinner. Den hovedstrømsbryteren som stod montert i båten slipper fortsatt litt krypstrøm gjennom fra forbruksbanken. Måler her 0,53V og 2mA gjennom (målt med billig multimeter).

Startbatteriet var delvis defekt (klarte ikke å holde strømmen selv man fysisk koblet det helt fra).

Kjøpte nytt startbatteri av samme produsent som forbruksbatteriene, men med 175A.

 

Fortsatt går startmotor noe tregt rundt, og gir med hodebry ved kaldstart. Når motor er varm er det ikke noen problem.

Starteren er nettopp byttet, kablene fra batteri til starter er på 75m2 og sjekket for kontaktproblemer. Prøvde også å gå utenom batterivelger, uten at det var forandring. Starteren går like tregt med booster tilkoblet. HVA NÅ????

Link to post

Har ikke lest hele tråden, men hvis du ser på startmotoren så finner du sikkert ut hvor mange Watt den er. Hvis den da er 2,5 Kw, så må du sjekke strømforbruket og driftspenningen samtidig for å finne ut hvilken type feil vi skal lete etter.

 

Ganger du strøm med spenning så finner du ut hvor stort avviket er i forhold til startmotorens oppgitte effekt.

 

Driftspenningen målt på startmotoren bør være minst 10,5 volt, men de fleste startere virker tålig bra på 9,5 volt.

 

Kjøp deg et tangamperemeter og mål spenning og strøm samtidig, så har vi noe å gå etter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...