Grimberg Startet 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2008 Hei! Skal ha min Sjømann22 fra ferskvann til saltvann. Hvilken forhåndsregler må jeg ta? Og jeg har også et par sår under kjølen jeg må fikse før den tid. Er det ok å bruke Sikaflex der for så å legge på plastfiber? Eller holder det med primer? Hva slags primer? Ble mange spørsmål, men trenger litt innføring i overgang til saltvann :) Takk! Grimberg Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Jeg har hatt noen småsår som jeg har sparklet og pusset gjevnt. Deretter ville jeg ha benyttet tre lag to-komponent primer og våt-i-vått med hardt bunnstoff på 3. lags primer. Men du får sikkert også andre råd. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Hva er grunnen for at du vil ha saltvannskjøling? Ingen motor har godt av sjøvann i kjølekanalene... Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Da er jo spørsmålet: Hvor store sår???. Vis du ser glassfiberen må du bruke noe som er godkjent for bruk under vannlinjen. Er det ikke det så kan du bruke en vanlig gelcoat sparkel. Å bare bruke to-komponent primer fungerer ikke. Ja den er vantett men konstruksjonsmessig hemmer du kunstruksjonen. Du må huske på at ingen konstruksjon er sterkere enn det svakeste ledd. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Han skal nok kjøre i saltvann...... alltså i sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Han skal nok kjøre i saltvann...... alltså i sjøen Ja det regnet jeg jo med. Men det er vel ikke mangen ferskvannsystemer som er bygget for og brukes i ferskvann (eller?). Jeg ville tro at han har rørkjøling eller en varmeveksler til kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Jeg regner med trådstarter har sjøvannskjøling (liker å kalle det det da vi som ikke er på havet har ferskvannskjøling uansett). Forskjellen mellom saltvann og ferskvann under kjølen er vel det som menes vil jeg tro. Det som jeg synes er viktig er å ha en ok rengjort drivstofftank. Sjømannen din ruller nok endel mer på saltvann enn i ferskvann. Ellers er det å prime og legge på bunnstoff i sårene. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Grimberg Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Heisann. Takk for gode svar så langt. Og ja, jeg mente at den skal gå i saltvann, altså sjøen, og ikke ferskvann denne sesongen :) Noen av sårene kan det se ut som glassfiberen kommer litt frem. Alt er under vannlinjen forøvrig. Dette er forøvrig en Yanmar motor. Har det noe å si at man bytter fra ferskvann til saltvann for en sesong eller to så sant man ferskvannskjører den for lagring til vinteren... Noen som vil anbefale meg noen typer merker bunnstoff og primer, samt sparkel for bruk under vann? Har aldri gjort dette før, så her blir det dere jeg må stole på:) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Først må du pusse rundt sårene. Til sparkling kan du bruke Plastic Padding, bl.a. fra Maritim, PP GLASSFIBERSP. 560ML , nr. 1767-01. Du må pusse lett over hele bunnen med sandpapir, gjerne 150, slik at du fjerner det øverste voksskiktet, vaske rikelig med ferskvann, avfette med aceton og deretter anbefales ofte3 lag med 2-komponent primer, eksempelvis fra Hempel el. andre. Etter siste lag med primer skal det legges på hardt bunnstoff våt-i-våt slik at bunnstoffet festes godt til primeren. Jeg har benyttet Hempel Glide Speed som har holdt båten fri for groe i 2 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.