andersm Startet 2.Mai.2008 Del på Facebook Startet 2.Mai.2008 Har en ultraflex B47 gir/gass tospaks kontroll på en Evinrude 25hk 86 modell. Gassen er slik at for å gi gass må jeg dra spaken bakover. Giret er forover=forover. Er det noen god grunn for at gassen er "omvendt"? Ser for meg et innlegg i "Min største båttabbe" på vei inn i båsen når jeg drar "girspaken", tror jeg, bakover. Skulle gjerne snudd denne, trodde det var enkelt helt til jeg åpnet kontrollboksen. Se bildet under, beklager dårlig kvalitet. Det er ingen mulighet så vidt jeg kan se å snu dette på motoren. Eneste muligheten jeg kan se er å la gasswiren komme inn fra forsiden og ikke baksiden slik den kommer nå. Da begynner gasswiren å bli lovlig kort, muligens for kort - har ikke prøvd. Lurer i den sammenheng på hvor krappe tørn gasswiren tåler før det blir tungt å dra eller økt slitasje. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Har du mulighet til å vende "gassarmen" på motoren da...om du dreier denne 180 grader så vil den virke motsatt sett fra "gasswiren sin side".. Peker armen ned i dag så kan du vende den slik at det står opp, da vil du få motsatt effekt... Jeg gjorde dette på min gamle 28hk Yamaha for et par år siden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Er det ikke bare å snu hele boksen og ta ut wiren i den andre enden? Altså at den halvdelen av huset som er vist på bildet bytter plass med den andre. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Tror nok det er løsningen Ingar. Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Er det ikke bare å snu hele boksen og ta ut wiren i den andre enden?Altså at den halvdelen av huset som er vist på bildet bytter plass med den andre. Men vil ikke gir da bli feil? Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) takk for svar ! jeg tror at Ingar er inne på løsningen. Det jeg tror jeg må gjøre er å ta løs hendelen, snu dekselet og "aksle" om hendelen slik at gasswire kommer inn på hendelen under akslingen og ikke over. Det ser ut etter bildene som om dette skal være mulig. Gasswiren vil da komme inn på andre siden av dekselet, men fortsatt fra baksiden slik at wiren fortsatt er lang nok. Blir å teste dette litt senere i dag, poster resultatet etter operasjonen. <red> vedr. gir og om dette blir feil så er gir og gass hengslet opp i hver sine deksel som tilsynelatende kan snues uavhengig av hverandre. </red> Takk ! - anders m. Redigert 3.Mai.2008 av andersm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Jo, det blir feil, men alle slike kontrollere pleier å ha mulighet for å snu aksjonen. Det er ikke mulig å flytte lagringspunktet til det andre hullet? Ah, ser ut som om det er dette du beskriver i innlegget over. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 hei, takk for innleggene - det viste seg jo å være en veldig enkel operasjon dette. Slik så kontrollen ut før operasjonen startet, legg merke til at gasshendelen er på det jeg ville si er full gass, men i dette tilfellet er det null gass. Når jeg skrur fra hverandre kontrollen ser vi de to separate dekslene til gass/gir hendelen. Etter å ha byttet om på pinnen som går inn i sleiden for gasswiren og satt på plass igjen ser det slik ut: Legg merke til at dekselet for gasswiren nå er snudd opp-ned slik at gasswiren kommer inn nede og går i inngrep under opplagringen til hendelen, ikke over slik det var før. Dette fører til at aksjonen blir snudd. Ferdig montert ser det hele slik ut, nå med gasshendelen i en mer normal posisjon for en båt på land. Hadde inderlig ønsket båten var på vannet i stedet for i hagen, for da kunne jeg vært her: Bildet viser kåfjorden og deler av storfjorden. Litt usikker på om vi kan kalle fjellene i bakgrunnen for lyngsalpene, men det er i samme fjelkjeden som alpene i hvertfall. Igjen, takk for hjelpa, så får heller "min største båttabbe" ha et annet tema. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.