Jump to content

Akseltykkelse/ulyd

Explorer

Recommended Posts

Hei alle sammen.

I fjor byttet jeg motor og girkasse i skuta,motoren er en Yanmar 4Lha-stp 240 hk, girkassen er en Hsw 630, utveksling 1:1,6.

Båten er en Polar explorer, det er veldig liten avstand fra senter av stevnlager og opp til skroget. Pga dette ble valget denne utvekslingen og en 17 tommer skewback, husker ikke vridningen.(råd fra progress)

Akselhylsa mi er støpt fast og ligger under dieseltanken, Akslingen som sto i var 35mm og 1,2m lang. Etter samtale med Progress som jeg kjøpte propell og ny aksling av ble jeg fortalt at det ikke var nødvendig å bytte til større diameter på akslingen.Dette skulle gå akkuratt med det turtallet som jeg vil få på akslingen, 2060 o/min.

Problemet er at jeg nå har blitt i tvil om dette var noe lurt, jeg har fått en slags ulelyd som starter på 1700 omdreininger, er ganske sikker på at den lyden følger turtallet opp til maks, men er vanskelig å høre pga motorstøyen.

Opprettingen skal være bra og det er ikke noen tegn til kast i akslingen.

Har nå blitt fortalt at denne oppsettningen jeg har er mest egnet for båter som gjør mer enn 30 knop(min gjør ca 23-24 på max,3300) Og at denne lyden kommer av kavitasjon. Fikk ikke brukt båten nok etter motorbytte slik at jeg ikke kan se noen tegn på propellen.

Er det noen kloke hoder der ute som har en formening om dette, er akslingen for svak? burde jeg ha en høyere utveksling på kassa og gå opp til 18 tommer propell(Må da bytte hylse og aksel)? Er akselturtallet mitt alt for høyt?

Kan ulyden komme av at akslingen subber borti hylsa ved belastning? Det var noen svake slitespor i akslingen da jeg tok den ut i vinter, men tror det kommer av simmeringene i pakkboksen.

Takker for alle gode råd..

Kavitasjon høres ut som brusing. Når du sier "ulelyd" er det nærliggende å tenke på "propellsang". Kommer av at den slepende kanten på propellen ikke er skarp nok. Søk på +propell +sang

ved å bruke slippkalkulatoren så regner man ut at det er 16.82%, som som iallfall ikke er mye for en båt med aksling. Du får neppe noe fartsøkning av betydning ved å bytte propell.

jeg vet det er vanskelig å beskrive lyder med ord, men det nærmeste jeg vet om som ligner er når man dreier stål i en benk, altså en slags metall mot metall subbelyd.. Lurte på å først senke motor litt sånn at akslingen blir liggende lavere i hylsa og kanske montere en fleksikobling fra sorensen & balchen.. jeg får også lese litt mer om propellsang, kanskje det har noe med det å gjøre..

Ja skal nok se at det blir båtsesong i år også Thorlyn, må bare komme meg hjem først...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...