Grand Banks jr Startet 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2008 Nå er det endelig min tur til å kjøre i gang med en oppussingstråd her på forumet. Realiteten er: Jeg trenger hjelp og innspill Hvilke verktøy trenger jeg, og hva slags beis/ lakk/ bivoks osv? Er det best å bruke eksentersliper, plansliper, båndsliper, skrape, malingsfjerner eller... Bør jeg behandle med lakk, beis, olje, voks eller hva? Hvordan får jeg slipt helt inni hjørnene? Båten er en Nidelv 24 1976 modell med en Volvo Penta MD2 (tror jeg) på ca 25 hk. Budsjettet er ikke satt, men det gir ikke rom til de store sprellene :-) Følgende kan jeg tenke meg å få gjort unna før sjøsetting: Friske opp alt treverk ombord Bytte stoler Trekke om seter bak? Lage en god løsning for sturom bak Lage kjøleboks/ få tak i kjøleskap (?) Friske opp plasten på utsiden Gi førstehjelp til tekstiltrekket på "veggene" Sjekke over alle gjennomføringer Få ordnet varmer (?) Fikse dørkplater Fikse vindskjerm Ordne sinkanoder (finnes ikke i dag ) Montere ny kalesje Det var mye det. Men først fokus på treverket. Slik ser det ut i dag: Buet "list" over dashbord trenger førstehjelp! (som det meste av treverket ute) Dashbord ovenfra: Detaljer fra trelister og dørkanter: Hva gjør jeg på slike områder for å friske opp den gamle lakken som er matt? Kan jeg slippe å slipe bort all gammel lakk? Her ser du slitt kontra ikke-slitt: Og til slutt: Hvordan bør jeg behandle rattet. Liker i grunnen rattet som det er mtp komfort, men ikke utseendet. Hvordan kan jeg slipe det best, og hva bør jeg behandle det med for å unngå at det skal bli glatt når det er vått, unngå å bli svett på hendene og klissete når det er varmt? Herved er mitt første oppussingsprosjekt startet! Takk for dine råd og innspill! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rolf-eigil Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hallo! Jeg pusset i fjor vår opp en Albin Vega som innvendig var lik din. Jeg brukte hempels mahognybeis på fineren fordi det var den eneste beis som kunne blandes med lakk uten å koke. Forsiktig fjerning av lakk, og da mener jeg forsiktig, der lakk er løs og plata er blitt gul. Håndpuss alt om du ikke er verdensmester med maskin, bruker du maskin er du dømt til å pusse igjennom. beis to strøk. Tilsett lakk etter anvisning på beisboks. Lakk er fritt valg men jeg brukte Scan polyuretanlakk med lysfilter fordi den tørket så hurtig. Men fritt valg Lakk et par strøk med tilsatt beis og til slutt et par strøk uten beis. Arbeids-somt men lønna kom da jeg skulle selge. De som kom og kikket ville alle tre kjøpe. Utvendig om den er ekstra matt.Ferro-Bett, så autosol(kjøp en boks) og til slutt poleringsmiddel One Pound. Autosol sliper av det ytterste laget av gelcoat og må ikke brukes hvert år. Bar når alt annet er gitt opp. Det var mine gode erfaringer, men kanskje disse ikke passer for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 verdensmester med maskin Ja, veldig... Nei, har selvfølgelig brukt maskin før, både store og små - men verdensmester: nei da hadde jeg blitt overrasket. Forsiktig fjerning av lakk, og da mener jeg forsiktig Hva er forsiktig? - Må jeg ikke pusse vekk all lakk der denne har sprukket/ flasser? Hva med områdene som er gule/ matte - men ikke har flasset? Altså der det er mattet? Hvor får jeg kjøpt de forskjellige remediene? (Jeg bor ved Arendal: Maritime + vanlige utsalgssteder for maling) Ferro-Bett, så autosol(kjøp en boks) og til slutt poleringsmiddel One Pound Hvor får jeg kjøpt dette? Har blitt anbefalt å bruke vannslipepapir også (800???) og deretter rubbe og polere. Jeg må nok ta både skrog og dekk. Begge deler er matte samt gulnet. Jeg vil også fjerne diverse klistremerker, og av erfaring er det mye hvitere bak dem enn rundt... Ergo må jeg vel slipe ned plastikken litt også... ? Takk for all hjelp hittil. Jeg gleder meg til å legge ut bilder etterhvert som arbeidet skrider frem! Å ja, én ting til. Kan jeg jobbe med noen av remediene over mens solen står og steiker? (Båten ligger veldig solrikt til...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komlo Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Heisann! Skal til med det same ein gong i år eg og. Så eg berre følger med på tråden din for å læra detta Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Takk. Du må gjerne hive inn noen spørsmål du også hvis du lurer på noe. :-) Jeg håper å få gjort noe nå snart til tross for at jeg i dag fikk vite at det blir mye mer reising på meg fremover med jobben... (Jeg sitter faktisk på bussen nå, koplet mot Internett tilgangen i bussen. Selvfølgelig en NETTbuss ;-) ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mysigt Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Har ofte brukt bjørkefinèrplater når jeg bytter ut stygge/ødelagte plater (mye billigere enn div teak/mahogny plater) og farvet opp disse med Herdins mahognybrun lakkbeis....(les anv.litt nøye) kan overlakkes med hvilken som helst oljebasert lakk har også erfaring med at det er fryktelig fort gjort å slipe igjennom det farvede skiktet på originalplatene (må være bare noen tidels mm. tykt ) Lykke til Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Jeg snakket med den lokale malingspusheren nå, og han anbefalte å pusse forsiktig (men matte godt) - og deretter beise/ lakkere med noe jeg tror er Penguin Mahogny beis/ farge. Han snakket også om å blande ut Herdins pulver (beis) i lakk, for så å lakke opp fargen. I tilfelle med litt prøving før man velger riktig farge. Jeg skal ikke bytte ut (noe særlig) men friske opp det som allerede er i båten. Har dog blitt anbefalt om å pusse svært forsikig. Noen som kan anbefale noe mer her? (Gjerne egen erfaring.) Husk at det ikke er nye materialer, men gamle materialer med lakk på (som er falmet/ gulnet + litt flak). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nordåsen Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Vil tro du får penest resultat ved å skrape vekk gammel lakk. Hvis du bruker varmluftpistol er det ikke så mye arbeid. Alternativt kan du pusse forsiktig, og så bruke benarolje. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Ok, så et alternativ er å fjerne ALL gammel lakk??? Dvs varmluftspistol og skrape? Er det noe jeg skal være forsiktig med da så jeg ikke ødelegger platene under? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Ok, da er alle utvendige lister demontert, dører er demontert, gamle stygge brune stoler er borte - og det gjenstår å komme i gang med å bli kvitt matt og ødelagt lakk. Da er spørsmålet: Hvordan? Jeg har via PM blitt anbefalt å bruke SIKLING og edeltreolje. Det jeg ønsker er å freshe opp fargen på teaken, med minst mulig arbeid. (Lyst å få båten på sjøen snart.) Vil resultatet bli bra ved å: 1) Vaske med rødsprit 2) Sikle alle steder der lakken sitter 3) Pusse ned med 120 papir der lakken er løs 4) Pusse med 240 papir for å avslutte 5) Vaske med rødsprit igjen (og se at fargen er ok) 6) Ha 2 strøk edeltreolje vått i vått der lakken er fjernet helt 7) Ha 2-3 strøk edeltreolje over det hele, med tørk mellom hvert strøk ??? Eller bør jeg gjøre noe annerledes? Er platene beiset før de ble lakkert i 1976? Redigert 11.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 ........................ Følgende kan jeg tenke meg å få gjort unna før sjøsetting: .................. Og til slutt: Hvordan bør jeg behandle rattet. Liker i grunnen rattet som det er mtp komfort, men ikke utseendet. Hvordan kan jeg slipe det best, og hva bør jeg behandle det med for å unngå at det skal bli glatt når det er vått, unngå å bli svett på hendene og klissete når det er varmt? Takk for dine råd og innspill! Har også ett ratt som begynner å bli slitt. Kan ikke finne ut at du har fått noe svar på hva du skal behandle rattet med.....? Har du fått gjort jobben, og i såfall hva behandlet du rattet med? Eller er det andre som har ett godt tips? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Puss bort all løs lakk, og mett treet så godt du klarer med Owatrol teakolje. Hvis resultatet blir greit, så kan du lakke over på et senere tidspunkt. Men olja har den fordel at den trekker inn i alle sprekker etc. og gjenoppliver treverket. Bare prøv, så skal du se på resultater! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Takker for tipset . Det blir ikke "klissete" på varme dager med bare olje? Regner med at Owatrol teakolje finnes i vanlig malerforretning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.