Frøken Fryd Startet 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2008 (redigert) Etter en lengre periode borte fra båten har jeg nå kommet hjem og konstatert at ruren liker seg på drevene mine i år også. For to år siden brukte jeg Hempel sin spray og i fjor la jeg på Seajet sin drevspray, det kan virke som at disse fungerte like dårlig når det kommer til ruren sin aktivitet... Så er spørsmålet - hva gjør vi med dette? Jeg har ikke hatt båt så mange årene men jeg er mektig lei denne ruren, og det er sikkert klaser med blåskjell der også om jeg ikke tar feil. Hele skroget er greit, kommer en hinne med skit der som enkelt spyles av men disse drevene krever litt for mye synes jeg. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre dette? Jeg vurdere å legge ut en pressenning bak i båsen min, jeg bakker inn i båsen og solen står inn på hekken, det er endel strøm i området. Jeg tenker da på en pressenning i overflaten inn under badeplatformen inn mot bryggen for så å gå nedover i sjøen noen meter (vekter), da kan jeg eventuellt ved to tamper i endene dra den inn under båten og stramme til fremme, skulle klare å sperre ute litt lys da. Hva mener folket om dette? Hva med å sende nedi noen anoder eller katoder eller noe, ett eller annet (gjerne aktivt) som utsletter ruren! Ett annet spørsmål når man tar båten opp på slipp, hvilken metode er mest effektiv mht. å fjerne ruren? Forslag ønskes! Båten ligger ute hele året og har desverre blitt lite brukt nå i vår. Legger ved ett bilde av styggedommen: Redigert 3.Mai.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 denne eksisterer fortsatt http://www.drevhetten.no/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gimi Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Jeg har sett flere båter i havnen som har smørt drevene med vanlig bunnsmøring. Tilsynelatende uten problemer i årevis (?) Er det noen her på båtplassen som har erfart problemer med å benytte vanlig bunnsmøring på drevene (seil eller hekkagregat)? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Er du sikker på at det er "vanlig" bunnsmøring, som ofte inneholder kobber, som har vært på drevene? Det finnes egne groehindrende stoffer med ulike farger beregnet for drev. Jeg ville uansett ikke benyttet kobberbasert bunnstoff på drev inneholdende lettmetallslegeringer av blant annet aluminium da aluminiumen vil fungere som anode for kobberet i bunnstoffet og bli gradvis tært. Det bruker å stå på boksene med bunnstoff hvor det kan og ikke kan brukes. Jeg har litt erfaring fra drev(hekkaggregat) selv der det ikke var groehindrende stoff på drevet fra det var nytt. Den billigste og enkleste metoden for å ha drevet fritt for groe og rur, er etter mitt syn å tilte det opp(med elektrisk tilt) i øvre posisjon og koste av det. Det tar ca. en halv time. Hyppig båtbruk er heller ikke å forakte. Jeg har dessuten erfart at flere lag flytende hardvoks på et drev kan hjelpe godt mot veksten av groe da det blir glatt og fint og gjør det mer vanskelig for organismer å feste seg. Påføring av groehindrende stoff utgjør mye merarbeid etter min mening da man må matte ned drevet og avfette det før påføring av priming og antall nødvendige lag groehindrende stoff. Dessuten må man maskere for å ikke få slikt stoff på anoder, trimsylindre osv. Jeg kjenner dessuten til flere som har dårlig erfaring med groehindrende stoff for drev da det gror litt for godt til tross for slik påføring. Men smaken er som baken, og erfaringene er ulike. Det er selvsagt også forskjeller fra sted til sted med tanke på hvor mye det gror. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Nå finnes det bundstoff for alubåter noe som sikkert også kan brukes på alu drev . Når det gjelder rengjøring så det vel høytrykk først så saltsyre når drevet har tørket som virker best. Husk verneutstyr ved bruk av syre Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Er du sikker på at det er "vanlig" bunnsmøring, som ofte inneholder kobber, som har vært på drevene? Det finnes egne groehindrende stoffer med ulike farger beregnet for drev. Jeg ville uansett ikke benyttet kobberbasert bunnstoff på drev inneholdende lettmetallslegeringer av blant annet aluminium da aluminiumen vil fungere som anode for kobberet i bunnstoffet og bli gradvis tært. Det bruker å stå på boksene med bunnstoff hvor det kan og ikke kan brukes. Det var akkurat det som var poenget mitt - er det noen som har påført kobberbasert bunnstoff på aluminiumsdrev over tid og erfart problemer/ingen problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Når det gjelder rengjøring så det vel høytrykk først så saltsyre når drevet har tørket som virker best. Hvordan gjøres dette og hvor kjøper du utstyret? Trenger en å behandle drevet etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hei! Jeg hadde et drev som så slik ut etter ni måneder på sjøen (satt ut i august i fjor). Drevet var da nytt og jeg behandlet det ikke med noe før utsetting (ivrig etter å komme på sjøen). Jeg brukte høytrykkspyleren, isskrapen fra bilen (akkurat passe hard plast) og dette middelet fra Maritim: Selaclean skjell og rurfjerner. Dette er saltsyre (som man nok får billigere på malerhandelen, men jeg var nå på Maritim for å få anoder og div...). Sprayet på og ruret begynte å "frese". En god del kom da av med høytrykkspyleren og resten løsnet lett med plastskrapen. Tok en times tid å få gjort det helt rent. Skiftet anoder og fikk flikket på bunnsmøringen på akterspeilet som skallet av etter høytrykkspyleren. Jeg behandlet propellen med drevsprayen fra seajet, blir spennende å se om den forblir renere enn selve drevet. Helt grei kattevask til jeg tar opp båten senere i sesongen for skikkelig vask og smurning. Jeg vurderer også en drevhette siden båtplassen ligger et sted som er beryktet for veldig groing (gode solforhold og lite strøm) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Jeg rakk ikke å ta et "etter" bilde før sjøsetting igjen, men det ble som nytt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Det var akkurat det som var poenget mitt - er det noen som har påført kobberbasert bunnstoff på aluminiumsdrev over tid og erfart problemer/ingen problemer? Det er vel en grunn til at det ikke anbefales for aluminium. Her må noen kjemikere på banen, men det vel noe med stoffer som ikke går sammen kanskje? Ellers er vi mange som sliter med begrodde drev. Jeg ser at beliggenhet har mye å si. Ligger du med akterenden mot sør gror det betydelig mer en om du ligger motsatt vei. Drevhetten tror jeg må være eneste mulighet for å hindre groe - har iallefall prøvd alt som kan smøres på drev uten imponerende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hadde vert fint å høre fra flere som har behandlet drevene med saltsyre. Hva med belger? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Vet at noen bruker å tusje propellen med godt resultat, det er noen linker her om dette. Søk på: +tusj +propell Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hadde vert fint å høre fra flere som har behandlet drevene med saltsyre. Hva med belger? Første året med Bravo drev var dette ikke stoffet med anti groe. Resultatet var at drevet var mer hvitt enn svart. Blandet ut saltsyre kjøpt på fargehandelen og sprayet på ( husk beskyttelse av hud, ånde drett og øyne). Lot det stå noen minutter og spylte med mye vann før bruk av plastskrape. Gjentok dette noen ganger med veldig bra resultat. Belgen ble skiftet 5 år etter, og da så den like fin ut. Behøvde egentlig ikke å skifte den. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SF Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hadde vert fint å høre fra flere som har behandlet drevene med saltsyre. Hva med belger? Jeg smørte 30% saltsyre på med kost på de områder på drevet som hadde rur. Du ser at kalken i rur'en reagerer med syra, det begynner å koke. Det samme skjer om syra kommer i kontakt med bar aluminium, så det er ikke å anbefale. Syra skal etter hva jeg ble forltalt ikke reagere med pakninger eller belger. Jeg kunne heller ikke se at den gjorde det men prøvde samtidig å unngå å få syre på områder der det ikke var behov å ha den. Etter behandling så spyler du bare med vann. Drevet mitt var helt strøkent etter en slik behandling. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Fikk tips av en lite miljøvennlig kollega om å blande litt ugressdreper i bunnstoffet. Kansje det hadde gjort susen å smøre drevet med en slik blanding.... Men ikke si det til noen...*kremt* Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Sink og saltsyre er en gammel klassisk metode for å lage hydrogen. Det var slik vi fylte ballonger i min barndom. Hadde vi ikke Sink brukte vi kaustisk soda (Natrumhydroksid) og aluminum. Saltsyre og aluminium går ikke så bra sammen, men fordi aluminium både er eleoksert fra fabrikk og oksyderer i luft kommer vanligvis ikke saltsyre igjennom oksidlaget og løser oppe aluminiumen, men saltsyre oksyderer ikke blank aluminium og er det hull på oksidlaget kan saltsyre spise opp aluminiumen. Vanligvis er ikke dette noe problem siden det oksyderes fort, men vær forsiktig og skyll av med en gang om det begynner å bruse. Problemet er Sinken. Den tåler ikke saltsyre! Saltsyre er et vindermiddel for å løse opp kalk, men det er sterke greier og løser mer enn ønskelig er. I byggerinæringen brukes propionsyre for å fjerne kjelstein, (som også er kalk) dette er en organisk syre som ikke er så slem med metallene. Det tar imidlertid lang tid. Gummi tåler saltsyre godt. Desverre, det finnes ingen kongelig vei til målet, dette har vært et problem i årtusener og ennå har ingen funnet løsningen. Tinn var lenge en løsning på mange problemer, men problemene den skapte viste seg å være større enn det løste. Bruk et bunnstoff som er laget for propeller og drev og håp forskningsvadelingene til leverandørene har gjort framskritt siden sist år. Klart man kunne fikset dette med kvikksølv, bly, kobber, tinn og saftige miljøgifter etc, men det slår bare tilbake etter en tid. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Havstein Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Vær forsiktig med saltsyre på drevet da auminiumen liker dette dårlig.. spyl godt med vann etterpå. Anbefaler å pense på fremfor å spraye da det er kun rurene som trenger saltsyren. Når det gjelder groe hadde jeg selv trøbbel med blåskjell i og rundt drevet under overhaling i år. Fikk varmgang på motoren og alarm etter 5 minutter med belastning. Fant opptil flere store 3-4 cm blåskjell i kjølvannskanalene i drevet og i S-slangen (VP 290 drev). Et godt triks for å løse blåskjell i kjølekanalene er å fylle kanalene med klorin og la dette virke i ca 15-20 minutt. Dette løste opp røttene til blåskjellene og de poppet opp til overflaten. (må selvsagt gjøres når drevet er av og hjemme i tunet/garasjen). Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Kan anbefale en drevhette, skal ikke så mye til. Det er ikke nødvendig å pakke inn drevet sånn som vist på link tildliger i innlegget. Denne ser litt tungvin å bruke vist du har badeplattform. Selv bruker eit presenningstrekk som er beregnet på å dekke til bossekker. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
skilsø Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Drevhetten er kjempe fin den folkens ..........,,,men bruk båten mere da setter ikke ruren seg . Redigert 3.August.2008 av skilsø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Har prøvd mange kjærringråd oppigjennom på mitt gamle 280 drev.men etter jeg i vinter sandblåste og lakkerte opp drevet, ville prøve og la det gå ubehandlet, Drevet er like fint, men ca en gang i 14 dag,koster jeg av det med en myk kost, og drevet er fortsatt like fint Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Victora III Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Renset også opp drevet med kost under et bad for ikke lenge siden. Fjernet forsiktig det som var mulig å komme til av rur og groe. Noen som vet om rur fester seg hele sesongen, eller om det er på forsommeren at de "formerer seg"? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 denne eksisterer fortsatt http://www.drevhetten.no/ Prøvde å kjøpe en slik i slutten av juni. Produksjonen er nedlagt og lageret tomt. Jeg brukte Sea Jet drevspray i fjor og var rimelig fornøyd. Brukte den samme i år og er veldig misfornøyd.... Prøvde Hempel Alusafe en halv sesong et år, men det var etter den verste grosesongen. Hvilket bunnstoff benytter de med aluminiumsbåter? De må vel ha noe som funker? Jeg har brukt saltsyre de siste fem årene og kommer til å gjøre det i år også. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
flex Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 VP har et stoff til å smøre inn drevet med. Det er først en grunning, så dette bunnstoffet. Dette fåes på spray flasker, og du vil få en gråfarge etter behandling. Jeg brukte dette etter annbefaling fra en bekjent. Dette stoffet fungerte bra på drevet og aluminiumen, men på belgene ble det akkurat det samme (disse var ikke sprayet) Tror jeg kan si at groe/blåskjell ble redusert med 50-75% på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Kan anbefale en drevhette, skal ikke så mye til. Jeg har båt med snekkefasong. Har 4-bladers messingpropell på stiv aksel. Antar at drevhette ikke er for min type båt... I år har det grodd noe helt forferdelig. Maksfarten gikk ned fra 16 til 10 knop. Etter et langt bad med skrubbing av propell kom jeg opp i 14 knop. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å unngå dette til neste år? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Frehau Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Jeg kjøpte en av de siste drevhettene for et par år siden, men har ikke montert den ennå. I og med at jeg selger båten snart, kommer jeg nok heller ikke til å montere den, så hvis noen trenger en så send en im. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.