Enzo Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Her brukte jeg hempel sin spray på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å unngå dette til neste år? Stålbørste til vinkelsliper for å få propellen ren. Deretter polere. Man bør helst bruke båten jevnlig også. Det viktigste for å hindre groe er å få bort alle tidligere rester av rur - slik at dette ikke "lukter" og tiltrekker seg nye. Jo nøyere dette gjøres jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Jeg smørte 30% saltsyre på med kost på de områder på drevet som hadde rur. Du ser at kalken i rur'en reagerer med syra, det begynner å koke. Det samme skjer om syra kommer i kontakt med bar aluminium, så det er ikke å anbefale. Hva med bruk av saltsyre på messingpropell? Går dette bra? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
dante Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Saltsyre løser opp organisk matriale og ikke metallegeringer - det kommer til å gå bra! Mulig du vil få en rødaktig farge etter rens, men dette er bare å polere vekk. Sinkanoder vil også saltsyre reagere med. Redigert 4.August.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Mista mye fart på min i det siste, så jeg tok den opp på slipp. Ser ut for at forrige eier har vært i naboene sine naust å stjælt bunnsmørning. Tre forskjellige bunnstoff på samme lag. Drevet var grodd, og gudene vite hva han har brukt der. Brukte først høytrykkspyler for å ta det verste. Deretter gikk jeg løs med stålbørste på drillen (obs. vær forsiktig rundt områder med pakninger). Virker som den tar bedre med lavt turtall, og gir en finere overflate med høyt turtall. Pusset aluen helt blank. Så pusset jeg med fint våtslipepapir for å få en glattere overflate. Igår startet jeg lakkering med Jotun drev primer (85,-). Gir den to lag med dette. Pussing med våtslipeark 600 mellom laga. Tilslutt 2-3 lag med Jotun drevlakk (85,-)med pussing mellom laga. Bytter samtidig propell til en med litt mindre stigning da jeg har manglet noen omdreininger hele tiden. Dessuten så propellen som stod på ut som om den også var stjålet et sted (eks. havarikommisjonen). Den nye (egentlig brukt) propellen har fått samme behandling og ser nesten kjøpeny ut. Jotun sin drev spray har såkalt nonstop teknologi, og skal således være selvpolerende. Bruker også Jotun nonstop bunnsmøring (påføres med rulle) under vannlinja. Men legger bare et lag i denne omgang. Skal ha båten opp igjen i vinter, da skal jeg fjerne all bunnstoff og sparkle og glatte skroget helt. Vil da også behandle med antipest etc. Når det blir gjort vil jeg samtidig få en god indikasjon om Jotun er noe til tess. Jotun er ikke av det dyreste (blant forhandlerne på Haugalandet er Kyvik i Haugesund billigst, med solid lager), så jeg håper det funker. Vil uansett starte en tråd om dette i vinter/vår når jeg har trekt en konklusjon. Tilbake til pussinga. Synes det minst var like lett å pusse ned hele drevet og lakkere, som om jeg skulle rengjort det skikkelig. Dessuten koster jo alskens remedier ikke langt fra en god slump med penger også..... Så det er ikke så mye billigere heller med vask. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Jeg har vært veldig plaget med groe på drevet tidligere og grovpusset mitt 280 drev i våres, sprayet med Seajet (minst 5 lag) og sjøsatte i begynnelsn av april. I tillegg til dette byttet jeg båtplass , ligger ved samme brygge men dette året med hekken mot nord. Dvs at jeg ikke får direkte sollys mot drevet. Sjekket drevet i midten av juli og kunne da vaske det gullende reint vha svamp, var kun et lite lag med alger som hadde bosatt seg, var ikke antydning til groe. Hele prosessen tok 5 min i 23 graders sommerklart vann Har opprettholdt maxfart på båten gjennom hele sesongen for første gang. Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Frøken Fryd Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Tror du dette kommer av mangel på sollys eller seajeten? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 ..... sprayet med Seajet (minst 5 lag) ..... Hva slags spray er dette? Er det noe jeg kan bruke på bronse-propellen på snekka? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Frøken Fryd Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Seajet har som Hempel og andre bunnsmøring for drev i sprayform, dette er nok beregnet på aluminium. Mulig det finnes noe annet for bronse/messing... Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Har selv brukt Seajet drevspray med dårlig hell, mao det er er del rur som jeg har mått skrape av. Tror nok Winracer sin erfaring er mye på grunn av lite lys. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Utterndti Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 (redigert) Seajet som jeg brukte er nok til alu, ja. Er tildels enig med BjorLie at mye av årsaken ligger i at hekken er vendt bort fra sola, men sørger man for at overflaten på drevet er helt glatt virker dette hemmende for ruer, viktig å ikke være gjerrig på påføringa. I fjor sprayet jeg drevet med orginal drev spray fra Volvo Penta -hekken lå da mot nordøst men dog- måtte skrape (med is-skrape )drevet to ganger for ruer, merket forskjell på fart allerede etter et par uker på vannet. Var forresten Volvo Penta som tipset og anbefalte meg Seajet... Redigert 7.August.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Styrbert Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hvilket bunnstoff benytter de med aluminiumsbåter? De må vel ha noe som funker? Hei! Jeg har i 4 år brukt Trilux (hvit) for alubåter på mitt drev/propell. Er aldri plaget av groe, kun litt slim. Jeg ligger med akter mot syd, men så er vel ikke min båthavns beliggenhet veldig groeutsatt (selv om vi har blåskjellfarm ute i fjorden ) Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 På de forrige båtene har jeg hatt drev - jeg har alltid benyttet SeaJet - aldri hatt rur bortsett fra rundt belgen, har kun hatt et tynt slimlag på undervannshuset i verste fall. Har man masse rur og kun skraper dette bort for deretter smøre på drevspray tror jeg ikke dette er bra nok. Man MÅ fjerne alle "lukter" fra tidligere rur slik at dette ikke lukter gjennom. Se bare på båter som blir slipt ned og primet med to-komponent for deretter legge på to tynne lag med bunnstoff - de gror ikke i det hele tatt!! - det at folk sliter med rur tror jeg ene og alene er slurv med fjerning av rur i forkant. Hadde jeg hatt et rur-infisert drev hadde jeg vasket med saltsyre - pusset lett, primet og lagt på drevspray - blir sikkert megabra! - også flere sesonger fremover. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Hører at mange i Oslo området klager over mye mer groing i år enn tidligere. Selv har jeg erfart ruer på selve skroget, noe som aldri har skjedd meg de nær 20 år jeg har hatt båt. (har alltid brukt Jotun Non-stop, og i svært beskjedne mengder). Spekulasjonene går i retning av mudringsarbeidene i indre havn. Trimplan og drev har grodd godt i år. Men, jeg la på zink-anoder på trimplan og det kan være medvirkende har jeg lest. Man kan "overzinke", noe som vistnok kan bidra til økt groing. Har faktisk erfart at groing på drev/plan har vært minimalt når jeg har unlatt å ha zink på plan. Men, dette er ingen vitenskap fra min side, kanskje bare innbildning. Uansett, neste år dropper jeg zink på planene. Fjerning har jeg, med råd fra VP, gjort med saltsyre. Men, som alle sier, pass på øyne og andre organer!! Min VP forhandler anbefaler også Seajet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Utterndti Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Mye sant i det Fredrico sier, gjør grundig arbeid med rengjøring og en slipper mye irritasjon og arbeid i etterkant Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Helli Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 SJEKK UT DREVHETTEN.NO Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Har forsøkt alle typer drevspray men alle virker like dårlig. Har derfor benyttet AluSafe bunnstoff for aluminiumsbåter med mye bedre resultat. Båten ligger ute hele året, og får litt groe i løpet av året, men ikke noe alarmerende. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hvis du har hekken mot sola store deler av dagen forklarer det mesteparten av problemet, virker på meg som du har prøvd det meste uten hell. Hva med andre båteiere i samme havnområde, har de samme problemer? Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Jeg har i år lagt med hekken fra solen frem til nå, det var mindre groe i år, men så ble båten tatt opp litt tidligere også da uten at det trenger å bety noe, i år var det ikke så mye som en rur på skroget, på drevene var de største 5mm i diameter. Det betyr kansje at jeg skal snu båten på vårparten i de periodene den ikke brukes... Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hvis du allerede ligger med hekken vekk fra solen bør du ikke gjøre noe med det, hvis båten ligger over lengere tid uten å brukes økes også groeveksten, jevnlig rengjøring er vel det eneste som hjelper. Men hvordan er det med andre båteiere i samme havn. Er de like plaget som deg? Hvis så er tilfelle kan det hende det er spesielt gode forhold for groer der du har båten liggende... Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Det er ingen båter med drev i samme havn så jeg kan ikke sammenligne, skroget er lite problem. Jeg ligger normalt med hekken mot solen for å forenkle ombordstiging, men jeg kan legge den andre veien hvis jeg vet den blir liggende en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) hvis "hun" ligger med "hekken" mot solen for å forenkle "ombordstigning".. hmm hva tenker man da på ? Redigert 21.Mai.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Da vil man ikke ha for mye groe iallefall! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 hvis "hun" ligger med "hekken" mot solen for å forenkle "ombordstigning".. Ja, da får man ta det som det kommer..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.