Rune Tangen Startet 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2008 Skulle til å tømme motoren for olje i dag... Men olje kom det ikke... vann... bare vann med bitte,bitte litt olje i...! Hva kan det være? kjøpte båten i fjor høst... Startet når jeg tokk den opp... Skal etter planen på vannet til neste helg... Hjelp ønskes..!!! Mvh R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Har du trykksmøring eller plaskesmøring med smørekopp? De gangene jeg har fått vann i olja på motoren, har det vært etter at båten har hatt "litt høy vannstand innvendig" og sjøvann har trengt inn i motoren. Har bare pumpet det ut og fylt på ny olje. Hvis det har vært saltvann i den, bør du bytte et par ganger for å få renset ut alt. Kjør motoren mellom hvert bytte for å få renset. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Tangen Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hei igjen, takk for svar.. Nå har det seg sånn at jeg ikke har peil på motorer.. Så skjønner ikke helt hva du mener der gitt... Men det kan stemme det du sier, var ganske mye vann i båten når jeg kjøpte den... Den lå i ferskvann i hele forrige sesong. Mvh R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Om den har trykksmøring har den et oljefilter og en peilepinne for olje. Oljen blir da ført rundt i motoren ved hjelp av en pumpe. De riktig gamle snekkemotorene hadde plaskesmøring, dvs. at det ligger litt olje nederst i motoren som "plaskes" rundt når motoren går. En slik motor har også en smørekopp (ligner et askebeger med rør i bunnen) som smører lagrene. Om det er trykksmøring på motoren din, må du være mer nøye med å skifte oljen flere ganger, og også skifte oljefilteret slik at alt vann blir borte. At det er ferskvann er selvsagt bra Sitér dette innlegget Link to post
Rune Tangen Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) okey.. da har jeg Trykksmøring... oljefilter og peilepinne... Burde jeg være bekymret for motoren?? Hvem er best på deler til FM? Takker for svar... mvh R. Tangen Redigert 5.Mai.2008 av Rune Tangen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 http://mekkern.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Jeg synes ikke du skal være bekymret. Skyll gjennom med ny olje et par ganger og skift filter, så er det bra igjen. Om oljen er grå, betyr det at det er vann i den. Da må du skifte på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Tangen Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Takker for svar... Hvilken type olje burde jeg bruke??? R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 På en slik motor kan du bruke en hvilken som helst billig olje Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 okey.. da har jeg Trykksmøring... oljefilter og peilepinne... Burde jeg være bekymret for motoren?? Hvem er best på deler til FM? Du kan sikkert forsøke deg hos Fredrikstad Motorfabrikk (FM) i Sarpsborg. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 De har solgt hele delelageret til http://mekkern.com/ etter hva de sa til meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.