Buffalo Startet 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2008 Hei, Jeg har en lensepumpe som er 1 år gammel. Den svier som en klokke, men vil ikke suge vann. Det vil si hvis jeg heller vann i innsugs slangen så spyler den ut, men legger jeg den ned i kjølen (hvor det også er vann) så vil den ikke suge... Noen tips der ute ? Takknemlig for alle svar! Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Suzuki Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Pumpetype ? Generelt er den plastdritten som selges som lensepumper ikke særlig holdbare. Partikler tåler de ikke i det hele tatt. Unntaket er WHALE, disse har jeg kjørt ganske mye dritt gjennom, uten at de har konka ut... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
vikers Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Er det nok vann rundt pumpen? Mange pumper trenger å få laget et "vakuum" før den lenser...om den suger litt luft ved siden av er det ikke bra. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Bearded Beast Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 hva slags lensepumpe er dette da siden du snakker om innsugsslange ? Sitér dette innlegget Link to post
jajamensan Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hei, jeg har også en lensepumpe som ikke vil suge. Min er en 1 år gammel Jabsco lense-pumpe. Jeg har prøvd det meste og den suger når jeg fyller slangen med vann, men dette kan jeg jo ikke gjøre i daglig bruk. Den skal suge ca 0,5 til 0,7 m høyde i min båt og dette bør den klare. Har utelukket dritt i slangen da jeg har grovfilter i enden av slangen og eget filter før pumpen. Har mistanke om at den suger luft, men pumpen er original og skulle jo da virke uten ytterligere modifiseringer. Noen som har erfaringer med dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hei igjen, Jeg har følgende pumpe: FLOJET LENSEPUMPE 12V 7021-00 Flojet lensepumpe. Leveres komplett med filter for montering på sugesiden. Pumpen tåler tørrkjøring. Spenning: 12 VDC Kapasitiet: 18.9 liter/min Trykk: 2.8 bar Slangedim: 19 mm Denne skal da ikke "stå" i vann? Innsugingsslangen ligger i kjølen hvor det er litt vann. Det betyr at når pumpen har sugd tomt for vann så vil den sugetørt, men det burde den tåle, eller ? Jeg har hatt en liten lekkasje med hydrolikkolje fra trimflaps beholderen, dette har rent ned i kjølen og pumpen har nok pumpet noe av denne (blanding olje og vann). Kan dette være årsaken. Det er jo en vannpumpe og ikke en oljepumpe... Er det impeller i denne pumpen som jeg kan bytte ? Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hos Maritim: http://maritim.no/product.aspx?id=15180&am...upkey=002003010. Den ser da ut at den burde kunne suge Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 ja den skal da tåle både tørrkjøring, diesel og olje. men dog ikkje bensin. så om den ikkje suger opp vann eller du kjenner vakuum i sugeenden så er det vel på tide med en inspeksjon. dette er en membranpumpe etter som eg ser. importør er sleipner og reservedeler kan skaffes iflg nettsiden. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Jeg synes det er rart at den ikke vil suge. Jeg har svært god erfaring med denne pumpetypen. Den har fire-kammers diafragma konstruksjon. Er det denne du har (tekniske spesifikasjoner): http://www.flojet.com/files/4125_series_81000-083.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) Beklager, jeg har klart å lagt inn feil informasjon om min lensepumpe, den pumpe jeg har er en Jabsco, se bilde: Ellers så er det samme utfordringer. Grønnslang er inn og hvit ut. Fra kjøl til ut hull i skrog er det ca. 80 cm fall høyde. Uansett pumpe har virket før (i hht tidligere eier) Prøvde pumpen i dag igjen uten helle, det vil si når jeg mater pumpen med litt sjøvann og setter innsugsslangen i en bøtter, så er bøtten tømt i løpet av 1 min. Setter jeg slangen i kjølen igjen så skjer det ingen ting. Da klar den ikke å suge... Redigert 4.Mai.2008 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Suzuki Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Par Max3 er iallefall ingen lensepumpe. Har du brukt den til lensing, har antagelig partikler satt seg i ventilene, så den ikke suger. Åpne og rens, og bytt til en LENSEPUMPE. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Buffalo Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Så på følgende side at den pumpen jeg har som skal fungere som lensepumpe i følge tidligere eier faktisk er en trykkvannspumpe. Da er dette kanskje forklaringen ??? http://www.utstyrsspesialisten.no/ebiz/pro...id=60&pid=1 Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Ja, det er nok forklaringen. Antagelig har denne pumpen ikke mange mm sugehøyde. Nei, nå ble jeg usikker igjen. Har jo lknende pumpe (men ikke den samme) og den suger som bare det Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) Det er riktig det at det er en trykkvannspumpe, og ikke en lensepumpe. Redigert 4.Mai.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Kjøpte en ATTWOOD PUMPE SAHARA 500 12 V i dag. Enkel å montere og gjett om den suger Denne kan anbefales! Trykkvannspumpen blir returnert til den "erfarne båtbutikken" der den ble kjøp med anmodning om tilgodelapp. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
vikers Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Med navn som "Sahara" så stilles forventningene høyt - godt at den fungerer bra. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hydrox Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 At pumpen ikke suger skuldes mest sannsynlig skit som holder sugeventilene åpne. Da ligger bare pumpen og suger og dytter tilbake til kjølen omhverandre. Demontering og rengjøring gjør helt sikkert susen.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Beklager, jeg har klart å lagt inn feil informasjon om min lensepumpe, den pumpe jeg har er en Jabsco, se bilde: Ellers så er det samme utfordringer. Grønnslang er inn og hvit ut. Fra kjøl til ut hull i skrog er det ca. 80 cm fall høyde. Uansett pumpe har virket før (i hht tidligere eier) Prøvde pumpen i dag igjen uten helle, det vil si når jeg mater pumpen med litt sjøvann og setter innsugsslangen i en bøtter, så er bøtten tømt i løpet av 1 min. Setter jeg slangen i kjølen igjen så skjer det ingen ting. Da klar den ikke å suge... Buffalo, du burde lage noen andre koblinger på strømtilførsel på lensepumpa. Når vannet opp til sukkerbiten vil det sannsynligvis kortslutte, vil anbefal skjøtestykker/kabelsko med innlagt smeltelim, det burde bli helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Jeg har fjernet denne pumpen og sukkerbiten, dessuten hvis vannet hadde nådd sukkerbiten så ville jeg og båten også vært undervann... ( Det kom ikk frem av bildet) Den var plassert helt opp under ripa på båten. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Balagga Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei. Håper du er heldigere med din Attwood Sahara. Jeg kjøpte en i september 2007 og hiver den ut i morgen. Det ser ut som noe har lagt seg rundt akslen under rotoren. Den får ikke nok turtall til å løfte vannet de nødvendige 50 cm. Jeg mener at jeg har fått fjernet alt, men får fremdeles ikke nok trykk. Jeg går tilbake til Rule 500 GPH Automatic. Den har gått i mer enn 8 år (var i båten da jeg kjøpte den for 8 år siden) uten særlig mye tilsyn. Båten var alltid tørr og jeg hørte at det var liv i den. Tilsist ga den opp og jeg visste det (lyden forsvant)! Nå har jeg en ny pumpe som tilsynelatende er i orden, men som ikke klarer å sende en dråpe vann dit det hører hjemme. Jeg har en åpen trebåt som tar i mot alt vann fra oven og sper på med litt nedenfra, men Rule ruler! Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Grønnslang er inn og hvit ut. Fra kjøl til ut hull i skrog er det ca. 80 cm fall høyde. Uansett pumpe har virket før (i hht tidligere eier) Dette er som det nevnes en trykkvannspumpe, og har selv en tilsvarende til et Jabsco toalett. Men jeg mener da å huske at der hvor du har den grønne slangen er trykksiden. Ellers vil jeg på det sterkeste råde deg å bruke en vanlig "billig" grønn hageslange på sugesiden. Den klapper sammen for et godt ord, og her bør du vurdere en slange med spiraltråd i for å holde de oppe hele veien. Buffalo, du burde lage noen andre koblinger på strømtilførsel på lensepumpa. Denne type pumpe er ikke berenget til å stå under vann, når vannet så høyt som sukkerbiten, så tror jeg ikke det spiller noen rolle lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Siden det var en trykkvansspumpe var det jo ikke rart at den ikke ville suge. Du burde skjelle ut båtbutikken med adjektiver som "livsfare" Genrelt sett bør lensepumper monteres så lavt som mulig, helst stå nede i kjølen hvis de kan. Det er fordi skal pumpen løfte vannspeilet noe særlig må pumpen evne å skape et vakuum i luften i slangen tilvarende løftehøyden, og det er en viss begrensning hvor høy dette er avh. av pumpen. Dessuten får du noe mindre pumpeeffekt, fordi du må bruke noe av pumpens effekt på å skape undertrykk for å suge opp vannet i slangen, eller se på det slik: vannet som står i slangen "trekker" den gale veien. Av samme grunn er det umulig å suge opp vann mer enn 9,8 m når overflatetrykket er 1 bar (1 atmosfære). For å suge vann må man skape undertrykk, og mer undertrykk enn fullstendig vakuum er selvsagt umulig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Jeg synes selvsugende lensepumper i båt er å utfordre skjebnen. Jeg har gjennom årene vært borti mange tilfelle av "selvsugende" industripumper som ikke suger. I båt bruker jeg kun pumper som er plassert under vann. To stykker av forskjellig fabrikat, direkte koblet til batteriet og lading fra landstrøm når jeg forlater båten for lengere tid. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.