rattatta Startet 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2004 Viksund 880 Frontier med Yanmar 3QM30 saltvannskjølt dieselmotor. Hadde en ulykksalig opplevelse ved gange til opptak for vinteropplag i høst. Det var knapt med tid til avtalen for en båt med marsjfart mest i den koselige delen av hastighetsområdet. Melkehvit tåke på en stille novemberdag, og krevende å ta seg frem langsetter fjordfjæra. Hadde hatt mekaniker i maskinen mens båten lå i havna, og ofret ikke maskinen full oppmerksomhet, all den tid navigeringen såvisst krevde sin skipper. Etter en drøy times gange bemerket matrosen ombord at eksosen var hvit. Og det var den. Hvit som tåka. Skipperen klødde seg litt i hodet, og kontrollerte etterhvert eksosrøret. Da ble det fart på kadaveret gitt! Eksosrøret lå i vannlinja! Skuta lå dypt og tungt i fjorden. Løftet luka og så at det var kommet gruelig mye fjord innenbords. Skipperen ble så meget fokusert i sin gjerning en stund. Alt gikk bare godt, takket være svært god hjelp fra vertsakpet ved Båtlagring i Hommelvik. Skuta fikk assistanse, og sto en halv time senere trygt løftet opp på tørt land. Topp service fra folket som driver en meget anbefalelsesverdig og rimelig opplagsplass. Nytt tilbud til båtfolk i Trøndelag. Anbefales herved. Men altså. Tilbake til skipperflausen. Bergingen gikk så fort unna at det var heller knapt med tid til å tenke over hvor alt vannet kom fra. Skipperen hadde en stund hyre nok med å finne ut hvor det skulle gjøres av. Vannet var smålunkent. Og det var mye av det. Sto en halvmeter over kjølen. Giret sto og pisket sjø. Oppdaget på land etterhvert at tappekranen for kjølevann på motoren kan ha stått åpen, og tror det kan være det som har vært lekkasjekilden. Før skuta nå etterhvert skal på sjøen igjen vil skipperen gjerne være sikker på det. Spør herved etter mer erfarne båteieres oppfatning om plausibiliteten i følgende forståelse av det inntrufne: 1. Kjølevannstappekranen står åpen under gange. 2. Lunkent vann spyttes jevnt og trutt på motorromsdørken. 3. Rommet fylles rikelig etter en times tid. 4. Motoren kjøles tilstrekkelig. På grunn av lekkasjen blir ikke eksosanlegget godt nok kjølt. 5. Damp av kjølevann som overopphetes i eksoskjølingen farger eksosen hvit. Kan en slik lekkasje på en times tid slippe slike mengder av fjorden innenbords? Eller må det i tillegg, evtentuelt heller, være en lekkasje et annet sted? Båtplassen er ellers flotte greier. Veldig mye å lære om båt for en nybegynner her. Takker for det. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Det går alldeles utmerket. Har hatt en lignende opplevelse der båten plutselig var noe ustabil. Mengder av vann under dørken Viste seg at en av kranene var helt åpen. Hva som har skjedd vet jeg ikke. Mest sannsynlig er kanskje at den har blitt glemt lukket men jeg er bombesikker på at jeg lukket den. Særlig siden den andre var stengt. Andre muligheter er at den har "ristet løs" eller at en spøkefugl har vært på ferde. Det er i alle fall en kjip opplevelse å merke at båten er ustabil, titte under dørken og se vannet stå opp i kant med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Takk for svar. Hadde helt sikkert bare meg selv å skylde på, jeg. Ikke helt full høyde på rederflosshatten ennå etter det der. Holder denne forklaringen på hendelsen vann, kan det imidlertid være at båten gjør det også nå. Og nå er det vår, og straks nye muligheter for å dumme seg ut. Det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Det er helt normalt å dumme seg ut. Noen år hoper deg seg opp med tabber og man havner nede i kjelleren. Dette har vært et slikt år for mitt vedkommende med både denne historien og en grunnberøring. Nye år kommer garantert! Det er av feil men lærer. Kan jo være smart å holde et ekstra øye etter lekkasjer for å være på den sikkre siden. Selv har jeg planer om å montere en alarm for vann i kjølen. Det var sjokkerende hvor mye vann som kom inn på rundt regnet en time. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Kan jo være smart å holde et ekstra øye etter lekkasjer for å være på den sikkre siden. Selv har jeg planer om å montere en alarm for vann i kjølen. Det var sjokkerende hvor mye vann som kom inn på rundt regnet en time. Kjøpte selv en vannalarm fra Clas Ohlson som jeg plasserte i nærheten av utgangen for akselen. Kostet vel rundt 150 kr. Denne går på 9 V batteri og ser ut og lyder som en brannalarm. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 En god ide Atletico.Iler avgårde og handler til lørdag.En ca 80-100 hk diesel drar gjennom saltvannssystemet rund 4000 liter vann i timen.Da fylles motorrommet rimelig fort. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Kjøpte selv en vannalarm fra Clas Ohlson som jeg plasserte i nærheten av utgangen for akselen. Kostet vel rundt 150 kr. Denne går på 9 V batteri og ser ut og lyder som en brannalarm. Består alarmen av føler og giver? Med ca 4 meter høydeforskjell mellom kjølvann og styreposisjon, og 2to diesler som støyer "litt" har den liten verdi ellers. Kan du si litt mere om den? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
atletico1 Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Består alarmen av føler og giver? Med ca 4 meter høydeforskjell mellom kjølvann og styreposisjon, og 2to diesler som støyer "litt" har den liten verdi ellers. Kan du si litt mere om den? Den ser akkurat ut som en brannalarm og har tre metall pinner i bunn som tydligvis kortslutter når de står i vann. Har altså ikke noen føler. Det som kanskje kunne gå ann er å sette på noen lange ledninger og få plassert sirenen i styrhuset (husker ikke om komponentene lar seg dele eller om de er loddet i sammen). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.