Jump to content

Nidelv 24: skroggjennomføringer under vannlinjen

buckley

Recommended Posts

Har bare såvidt blitt kjent med min Nidelv 24, men som nordlenning som har gått i lære hos gammel sjømann har jeg lært å alltid stenge alle kraner til skroggjennomføringer før jeg går fra båten.

så..

Bør det ikke være kran/Kuleventil på skroggjennomføringen fra septiktanken? Dersom f.eks. pumpemembranen skulle sprekke vil vel vannet trenge inn kjølen? :confused:

På min Nidelv 24 ligger septiktanken i styrbord stue-rom foran toalettet, så i mitt tilfelle vil båten kunne få litt slagside men ikke mer enn det. Jeg tviler på at vannet vil kunne stige opp til lokket i det rommet - og siden rommet er plastet på innsiden er det tett.

Men jeg har lest at de fleste Nidelver (24) har septiktanken i kjølen, og da er jo spørsmålet ditt veldig aktuelt.

Selv lukker jeg ikke noen av ventilene til vanlig. Hvis noe går galt og båten skulle synke - er det bedre at det skjer når båten ligger til kai enn når vi er på åpne havet... Derimot er jeg veldig skeptisk til elektriske lensepumper som har gjennomføring under vannlinjen. Det vil jeg ikke ha i min båt. Farlig hvis de plutselig går i revers, som har hendt noen ganger...

Hmm... Minner meg på at jeg må kjøpe ny elektrisk lensepumpe til sesongen starter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

.... Derimot er jeg veldig skeptisk til elektriske lensepumper som har gjennomføring under vannlinjen. Det vil jeg ikke ha i min båt. Farlig hvis de plutselig går i revers, som har hendt noen ganger...

Er det noen som har det, da???? :eek:

Ellers er jeg helt enig i at det bør (skal?) være ventil på alle skroggjennomføringer.

Når det gjelder skroggjennomføringer som ryker eller får lekkasje, er det vel septikavløpet som topper statistikken? (Da er selvfølgelig en kran som regel til lite hjelp)

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er det noen som har det, da???? :eek:

Jepp. Montert av folk som synes det er stygt med gjennomføring over vannlinjen...

Jeg klarer ikke å tidfeste eller huske en konkret historie akkurat nå,men jeg har hørt det blitt omtalt flere ganger. Tror faktisk jeg blant annet har lest om det her inne også...

For øvrig ble jeg påminnet å spikke "plugger" i fall en gjennomføring skulle løsne ordentlig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...