buckley Startet 3.Mai.2008 Del på Facebook Startet 3.Mai.2008 Har bare såvidt blitt kjent med min Nidelv 24, men som nordlenning som har gått i lære hos gammel sjømann har jeg lært å alltid stenge alle kraner til skroggjennomføringer før jeg går fra båten. så.. Bør det ikke være kran/Kuleventil på skroggjennomføringen fra septiktanken? Dersom f.eks. pumpemembranen skulle sprekke vil vel vannet trenge inn kjølen? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 På min Nidelv 24 ligger septiktanken i styrbord stue-rom foran toalettet, så i mitt tilfelle vil båten kunne få litt slagside men ikke mer enn det. Jeg tviler på at vannet vil kunne stige opp til lokket i det rommet - og siden rommet er plastet på innsiden er det tett. Men jeg har lest at de fleste Nidelver (24) har septiktanken i kjølen, og da er jo spørsmålet ditt veldig aktuelt. Selv lukker jeg ikke noen av ventilene til vanlig. Hvis noe går galt og båten skulle synke - er det bedre at det skjer når båten ligger til kai enn når vi er på åpne havet... Derimot er jeg veldig skeptisk til elektriske lensepumper som har gjennomføring under vannlinjen. Det vil jeg ikke ha i min båt. Farlig hvis de plutselig går i revers, som har hendt noen ganger... Hmm... Minner meg på at jeg må kjøpe ny elektrisk lensepumpe til sesongen starter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brynjar Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Du e nok ikkje den einaste som har lært å stenge alt av krana.. Ville absolutt hatt kran på alle gjennomføringe under vannlinja ja. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
buckley Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Har septiken innplastet i kjølen ja.. Om jeg ikke husker helt feil går det slange fra toalettet via pumpen til tanken og videre fra tanken via "lensepumpen" og ut gjennom skroget. Så bare for meg at en sprekk i slangen fra "lensepumpen" kunne medføre forholdsvis mye vann i kjølen på et øyeblikk.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
alma Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 missforsto jeg hvis du snakket om å ha lensepumpens uttak uner vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) .... Derimot er jeg veldig skeptisk til elektriske lensepumper som har gjennomføring under vannlinjen. Det vil jeg ikke ha i min båt. Farlig hvis de plutselig går i revers, som har hendt noen ganger... Er det noen som har det, da???? Ellers er jeg helt enig i at det bør (skal?) være ventil på alle skroggjennomføringer. Når det gjelder skroggjennomføringer som ryker eller får lekkasje, er det vel septikavløpet som topper statistikken? (Da er selvfølgelig en kran som regel til lite hjelp) Redigert 4.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Er det noen som har det, da???? Jepp. Montert av folk som synes det er stygt med gjennomføring over vannlinjen... Jeg klarer ikke å tidfeste eller huske en konkret historie akkurat nå,men jeg har hørt det blitt omtalt flere ganger. Tror faktisk jeg blant annet har lest om det her inne også... For øvrig ble jeg påminnet å spikke "plugger" i fall en gjennomføring skulle løsne ordentlig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.