Jump to content

Hva "drikker"min motor, Volvo Penta TAMD70c?


Rui lui

Recommended Posts

Antar at det er diesel + ferskvann kjølevann...

 

Hva vant jeg?

 

 

PS: For sent til at jeg klarer å holde igjen "overtrøtte kommentarer" ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

kanskje han mente hvor mange liter pr. tidsenhent eller lignende ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ut fra denne hjemmesiden bruker motoren ca 18-20 liter per time. Diesel...

 

:-)

 

 

EDIT:

Gjelder selvfølgelig den omtalte båten. Men med tanke på hastighet osv kan det jo stemme med din, eller?

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ut fra denne hjemmesiden bruker motoren ca 18-20 liter per time. Diesel...

 

:-)

 

 

EDIT:

Gjelder selvfølgelig den omtalte båten. Men med tanke på hastighet osv kan det jo stemme med din, eller?

min båt er jo og ganske tung...men toppfart på min er ca 20..men føler at min bruker masse!!!men nå må jeg i båten å sjekke tanken..tror gjerna at drivstoff måleren er litt på tur? men takk for den flotte siden du fant:-)

]

Link to post

TAMD 70C forbrenner fra 215g/kWh til 225 g/kWh og saken yter da 198 kW (270Hp), ved maks rpm så forbrenner den da 44,5 kg diesel/h som er ca. 52 liter/h... (densiteten ar antatt til være 0,85)

 

Siden propellakselkurven ikke er tilgjengelig så er vanskelig å si noe om hva den forbrenner på turtall under maks som forøvrig er 2500 rpm..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Veldig grovt kan du anta at du får ca 5 hk/liter diesel/time av en dieselmotor. Mine to bruker ca 50liter i timen på maks - altså 250 hk - hvilket stemmer bra med det VP oppgir som effekt på propellen.

 

Kjører du på lavere turtall må du regne deg frem til hva forbruket er i forhold til hvor mange hk du tar ut. på marsjfart går det ca 30 liter i timen på mine - dvs at jeg tar ut ca 150 hk av hver motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Windy 37 GM HT, 2xD4 260

Marsjfart 29 knop, 2900 rpm. Forbruk ca 30 liter i timen/motor

Toppfart 37,5 knop. 3540 rpm. Forbruk ca 53 liter i timen/motor

Dette med normalt lastet båt - dvs 1/2 diesel full vann og 2 pers ombord.

 

Ferielastet båt øker forbruket ca 2-3 liter/time pr motor. Har ikke erfart at forbruket øker noe med været - men når det er mye vær er jeg mer opptatt av hva som skjer med båten og omgivelsene enn forbruket.

 

 

VP har (på tross av at noen hevder de er totalt verdiløse) en ganske så fin hjemmeside der du bla kan se masse info om eldre motorer. Jeg fant ikke noe effektdiagram eller drivstoff forbruk her i farta - men jeg tok meg ikke så veldig god tid.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og hjelper ikke det kan det være at du finner det du leter etter nedenfor

 

tamd_70c_grafer.jpg

 

 

Du må nok ta omveien av output grafen for å finne ut korrekt forbruk på ulike turtall her. Om jeg leser rett bruker motoren ca 157gr/hk/time på 1800 rpm. Egenvekten på diesel er 0,84kg/liter. Nå er ikke jeg ingeniør - så regningen blir kanskje feil her. Men jeg tenker da

 

157g/hk/timex175 hk = 27,47 kg diesel pr time

delt på 0,84 for å få liter = 33 liter i timen.

 

tror jeg :smiley::blush:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
157g/hk/timex175 hk = 27,47 kg diesel pr time

delt på 0,84 for å få liter = 33 liter i timen.

 

tror jeg :smiley::blush:

Jeg er nok ikke helt enig, men men..

 

Det er rett som du leser og regner, men siden vi ikke har propelleffektkurven så vet en ikke hva en tar ut av motoren ved 1800 rpm. Effekten på 175 hk betinger at en følger motoreffektkurven og det gjør en ikke om man oppnår større turtall på motoren enn 1800 rpm. Jeg er ganske sikker på at en med normal propell vil ligge godt under 175 hk ved 1800 rpm, og dermed vil forburket være lavere for en normal båtmotor enn det 33 litrene.. men det spesifikke forbruket det samme... i kg/hk/time

 

Når propelleffektkurvan faller sammen med motoreffektkurven så har man maksimale denne motoroen kan yte ved den gitte propell, for en normal motor så sammenfaller disse kurvene ved maks turtall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...