hermansen Startet 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2008 (redigert) Jeg kom over tekniske data for KAD44 og KAD300. Data er hentet fra interne Volvo dokumenter i USA. Fant dem på Boatdiesel.com. Det som overrasket meg var hvordan KAD44 og KAD300 nesten var identiske opp til 3000 rpm. Etter dette synker dreiemomentet til KAD44 mens KAD300 fortsetter å stige opp til 3400 rpm. Tenkte at dette kanskje kunne være av interresse for andre enn meg. Det er ikke alle som er over på "moderne common rail" dieselmotorer enda.... Forbruket er liter/time. Det var opprinnelig oppført med US gallon/hour og er konvertert med en faktor på 1:3,785. HK er krefter på veivaksel. KAD300 har maks 272 på propell (med DP-G drev). KAD44 har maks 248 (med DP-E drev). /Øystein Redigert 4.Mai.2008 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabb Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Er der noen som har tilsvarende tabeller for Volvo Penta Kamd 43? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 (redigert) Hmm trodde faktisk NM var høyere i disse motorene.. Hadde hvert artig og sett for KAD42-43 ja Æsj og jeg som sysler med tanken om og lage Yanmar -Vp hybrid. Men yanmars NM er Mye høyere (CA 710nm@ 2200rpm) og da holder ikke dpg drevet heller. Yanmars 6LP motor på 315hk og volvos DPG drev(dpg bruker samme transom som Dpd-Dpe) De gjør nemlig dette i Usa.. men med mindre yanmar.. Må nok gå for det nye ZT 350 drevet til yanmar skal det holde da... Men dette ble litt OFF Topic Redigert 15.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bm 850 Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Veldig bra denne også!!! Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Forbruk på KAD44/300 kan vel ikke være riktig i diagrammet ovenfor? 2500 o/m tilsvarer ca 200 Hk på begge. Forbruk er da ca 20 l/t på begge. Dette må være ca halvprten av faktisk forbruk (0,2l/Hk). Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Forbruks kurve er ikke fullast men propeller last. 2500rpm med 2.7 kurve er ca 32prosent av full effekt Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Javel... Nei, dette må du forklare. Jeg ser på en annen motor D4/260 med diagram for propellerlast (x2.5 tror jeg det står). 2800 o/m tilsvarer ca 140 Hk. Forbruket er ca 28 l/t. Så her kan jeg regne 0,2 l/t pr hk. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 2800rpm er 2800/3500 80% turtal. For å beregne ytelse opphøyer man relativt turtall i 2.5 eller 2.7 og ganger dette med full effekt. Det bli 0.8^2.5 ×260 som er 148hk. Bruker motoren 28liter pr time er de 0.19l/hkt. Detter kan omregnes til 28l/t *840g/l /148hk *0.735 som er 216g/kwh som er helt normalt for ein slik motor. Nesten alle diesel motorer bruker det samme. Fritidsbåt motorer bruker typisk 220 til 240g/kwh på fullt og gjerne 200 til 220g/kwh på 70 til 80% turtall. D6 310 235g/kwh 63l 310 235g/kwh kad 300 232g/kwh. Alle på full last. Større slagvolum gir som regel lavere forbruk. Lite endringer på dette siste 20år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.