Jump to content

Volvo Penta KAD 44 EDC, erfaringer?

Kaptein Sabelmann

Recommended Posts

Har tilbud om kjøp av båt hvor det sitter en KAD44 som har gått 4000 timer. Alle servicer fulgt hos VP forhandler. Eier påstår motoren er pent kjørt (marsjet på 2800 o/min). Motoren er fra 2003. Noen som har erfaring med disse motorene og kan si noe om fremtiden er usikker når motoren har så mange driftstimer?

Blokka er bygget for rundt 10.000 timer ihht Volvo.. Det som ryker er omkringliggende systemer, turbo osv som på alle andre motorer. Hvis den er rimelig tror jeg det skal gå greit. jeg snakket med en hyggelig svenske som hadde kjøpt seg en AQAD41 (200HK) som er samme blokka som KAD44 og den hadde gått 5000 timer. Gikk så flott, så.. Når de har gått såpass har egentlig ettersyn nog service mest å si, ikke timeantall.

joda310

med KAD44EDC

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kjølesystem vet jeg er en svakhet på en del av (K)AD motorene - varmeveksleren gror igjen, og inntaksslagen kan klappe sammen i fart. Sjekk driftstemperatur.

Vet om en taxibåt som gikk ca 6000 timer med 2xKAD 44. Ble erstattet med en D6 350.

Var inne på hjemmesiden din Joda310. Mye nyttig stoff der om båt og evt. problemer ved kjøp. Rappet kjøpekontrakten du hadde lagt ut :-)

Thx

Jo, takk.

Kjedelig sak, men det løste seg til slutt.... Jeg ville heller brukt en kontrakt fra forbrukerrådet :-) Tror vi fant vår på autodb.no eller noe sånt.

mvh

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 1 måned senere...

Wow, med 4000 timer har den ikke ligget på latsiden nei, men det behøver ikke bety at motoren er dårlig, det kommer helt an på vedlikehold, servicer, ventljusteringer etter intervall osv.

Min KAD44P-C er fra 2001 og har 650 timer på klokka, dersom jeg får 4000 timer på min har jeg motor de neste 36 åra...

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Og klappe hendene sammen mens vi alle roper: Vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold..... det meste henger på godt vedlikehold :-)

oda310

Jeg hadde KAD 44 i min forrige båt. Den var gått ca 400 timer når jeg kjøpte den og solgte den på 950. Ville ikke vært redd for å kjøpe Kad 44 en gang til. Nå er det selvsagt ett stykke opp til 4000 timer men ved normalt vedlikehold er vel neppe det ett problem. Det største problemet i dag er vel helst motsatt at motorene "står" ihjel.

Redigert av øya (see edit history)

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

• 6 år senere...

Vurderer å bytte motor fra 41A til KAD44. Litt skeptisk til EDC. Tryggere med kabler. Med EDC-feil kan man miste kontrollen til gass og gear, (jf. annen tråd). Finnes det noen "backup" på motoren, slik at man kan komme seg til havn etter EDC-svikt underveis?

Et tilleggsspørsmål: Har EDC svakheter pga spenningsfall hvis baugpropellen er på samme batteri som startbatteriet?

Redigert av Zach (see edit history)

EDC skal ha min 10.5V mener jeg å huske. Les denne: https://baatplassen.no/i/topic/13607-volvo-penta-kad-44-elektriske-koblingsproblemer/

Jeg ville hatt eget startbatteri til en 44 og bare start som funksjon på det. Jeg hadde KAD44 i en Joda310 jeg hadde engang. Fin motor, lun gange (det er jo du vant med sinde du har 41 nå) og greit vedlikehold. DPE drevet er også greit å eie.

Derfor blunket jeg ikke når jeg nå kjøpte båt med 2 stk KAD44 ombord.

For å sitere en kompis som testkjørte en båt med samme EDC styring som 44 ifjor engang: " Å dæggern, erre mulig? Sånt system blir det i neste båt, vaier er ut" :-)

mvh

Bavaria32sport

Vet ikke hva som gjelder for KAD44 men mine D6'er har separate 180Ah batterier dedikerte til motorene pga. motorstyringen/common railsystemets relativt høye krav til kapasitet på batteribank.

Baugthruster/hekkthruster ligger ikke på disse batteriene.

Ville forøvrig vært mer skeptisk til å kjøpe en 5 år gammel KAD 44 med hundre timer på telleren enn en med 4000 timer på telleren av samme alder selv om trådstarters tråd nå er mange år gammel.

Jolla med påhengs :-)

EDC er det vel på de fleste nyere kontruskjoner? KAD44 kom fra '98, 41 holdt vel frem til 2005 (sett i en Sealine34 05 modell) Alt etter det er vel EDC på en eller annen måte.

mvh

Windy37GM

1000 timer pr år, har ikke stått seg i hjel denne i allefall. Om motor går greit og servicer er tatt regelmessig så er det vel fortsatt en del timer igjen før den trenger å overhales.

Hmm, en liten regnefeil her tror jeg, når jeg deler 4000 timer på 11 år så får jeg 363 timer ;)

Vet ikke hva som gjelder for KAD44 men mine D6'er har separate 180Ah batterier dedikerte til motorene pga. motorstyringen/common railsystemets relativt høye krav til kapasitet .

Dette er feil chief. D4/D6 har DC-DC converter som sørger for stabil spenning til ECU og EVC systemet. Spec'en på startbatteriene er basert på worst case startforhold men spenningen til det elektroniske styresystemet og common rail er ikke grunnen. På kad44/300 og andre motorer med EDC er det ingen slik konverter og da risikerer man å ikke få start ved lav klemmespenning på batteriet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...