abba2000 Startet 4.Mai.2008 Del på Facebook Startet 4.Mai.2008 Hei. Jeg har en Master 820 med en Volvo TD70E motor. (Motoren er ca. 210Hk og ble montert midt på 80-tallet) Er nå klar for å skifte olje, men er litt usikker på fremgangsmåten. Har fått fortalt at man skal pumpe oljen ut fra peile-pinne-hullet. Noen som vet hvilket utstyr jeg trenger til dette? Noen som vet hvor mye olje som går på denne motoren? Hvilken type olje bør jeg bruke. Håper på gode svar. Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Hei, Du finner manual på denne motoren her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16446 Der er oljetype og mengde angitt, mengde avhenger av hvilken modell og bunnpanne du har. Det vanligste i båt er å suge olja ut hullet til peilepinnen. Husk at olja skal være varm når du suger den ut. Olja suges ut med en slik: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1428...upkey=006003170 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
abba2000 Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Hei, Du finner manual på denne motoren her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16446 Der er oljetype og mengde angitt, mengde avhenger av hvilken modell og bunnpanne du har. Hei, og takk for tilbakemelding - men jeg finner ikke TD70E i manualen som du linker til...? Er det den samme som TAMD70E ? Min motor er visstnok en marinisert industridieselmotor (Lastebilmotor). Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg tenker på denne filen: VP_60_70_service.zip ( 9.65Mb ) Den omhandler både marineutgaven TAMD70E og industriutgaver av samme motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
abba2000 Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Hei igjen, og takk for rask tilbakemelding. Nå har jeg sett gjennom manualen som du nevnte i meldingen over. Finner flere motorer som heter TD70, men ingen som har bokstaven E til slutt. Hvilken skal jeg sammenligne med? - Finnes det ikke en manual for nøyaktig denne motoren? (TD70E) Takker for svar. Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Hei! E er bare utgaven av motoren .Td 70 B og C er samme motoren.Du kan fint bruke denne manualen.Har selv en td60 i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Hei! E er bare utgaven av motoren .Td 70 B og C er samme motoren.Du kan fint bruke denne manualen.Har selv en td60 i min båt. Okay - Hvordan skifter du olje på din motor? Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Du har to muligheter. Pumpe ut oljen eller skru ut tappeplugg under motor. Selv hadde jeg valgt å pumpe ut oljen med en elektrisk pumpe eller en vakuum pumpe. De siste fungerer ok. Fåes med beholder i forskjellige størrelser ( L ). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.