Sjarkens venn Startet 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2008 (redigert) Hei Nå har jeg et nytt spørsmål til dere. Det lyder slik: er Yanmars 33 hk en god motor å satse på? Positive ting? Negative ting? Grunnen til at jeg spør om Yanmar er at den gode gamle Sabben på 30hk blir byttet ut til fordel for en Yanmar 33hk. Redigert 4.Mai.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Jeg hadde denne motoren i den forrige båten. Motoren var 26-27 år gammel når jeg solgte den. Den så like fin ut. Jeg hadde aldri noen problemer med den. Startet alltid på første forsøk. Ulempen er vel at den er saltvannskjølt. Jeg har hørt at noen har hatt problemer med at toppen har sprukket, og det er visstnok veldig dyrt å kjøpe ny. Jeg snakket med en Yanmar-"guru" en gang, og han anbefalte å plukke det fra hverandre og gjøre det skikkelig rent. Som sagt har jeg bare gode erfaringer med motoren, men ulempen er saltvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Denne motoren er fabrikkny.... Er det noe man bør passe på når den er fabrikkny? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 (redigert) Hvis det er 3QM30 du snakker om så ble den produsert fra 1974 til 1988. De ble aldri laget med annet enn saltvannskjøling, men mange bygde dem om til ferskvannskjøling. Min ble satt inn i båten i 1982, og "gikk som ei klokke" frem til høsten 2005 - da sa toppen takk for seg. Har samme erfaring som Atlel, aldri problemer med oppstart verken sommer eller vinter, og den hadde en nydelig gange selv om den var 3-sylindret. Min var ombygd til ferskvannskjøling, men jeg aner ikke når (forrige eier død). Da toppen sa takk & farvel byttet jeg til ny motor, og solgte den gamle. Vet ikke om de fikk den til igjen, salget gikk via forhandleren. Gangtimer var ukjent, var ikke timeteller på den. Lagt til - Sjarkens venn fortalte at motoren er fabrikkny mens jeg skrev mitt innlegg. Mvh, Kjell Redigert 4.Mai.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
rmyra Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hadde slik motor i min forrige båt. Startet alltid lett. Røyk toppen og skiftet denne(fikk tak i brukt).Ny er dyr. Så når jeg hadde av toppen at kjølegangene var nesten tette etter avleiringer fra sjøvann. Måtte renske opp alle gangene. Er nok en vanlign ulempe med sjøvannskjølt motor. Men startet alltid og gikk som ei klokke ellers Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Hadde denne i en sollux, 1979 mod, gikk som en klokke til den ble solgt i 2004. Eneste svakheten var bendt der kjølevannet kommer ut i eksosen, dette var lagt i støpjern men er modifisert til rustfritt Kjempemotor Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
rolf-eigil Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Om du skal koste på deg ny motor så er det jo nesten "galeMatias" å ikke sette på ferskvannskjøling i samme slengen. Har hatt opp to temmelig like motorer med ca samme alder. den ene ferskvannskjølt og det er to forskjellige verdener. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Sabben er nok en bedre sjarkmotor med sitt store sylindervolum og skikkelig vribar propell. Yamnaren er en kvalitetsmotor,men sylindervolumet er lite og turtallet deretter.Fin snekkemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Fabbrikkny motor er vel 3JH4E på 38 AHK, og den er ferskvannskjølt som standard. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Nemo Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Sabben er nok en bedre sjarkmotor med sitt store sylindervolum og skikkelig vribar propell. Ja det er synd å høre at Sabben blir hevet ut, vel vel den lever vel ikke evig den heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Denne Sabben har nok endt sitt liv som motor.... Men det kan hende at den blir en delemotor som andre Sabb-eiere kan ha godt av. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Som for eksempel meg - Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sjarkens venn Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 hvis du trenger en delemotor, så kan du få nummeret til selgeren på IM. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Har allerede sendt deg IM og bedt om det. Kanskje det 2J'en min våkner til liv i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.