Jump to content

Yanmars 33 hk, erfaringer?

Sjarkens venn

Recommended Posts

Jeg hadde denne motoren i den forrige båten. Motoren var 26-27 år gammel når jeg solgte den. Den så like fin ut. Jeg hadde aldri noen problemer med den. Startet alltid på første forsøk. Ulempen er vel at den er saltvannskjølt. Jeg har hørt at noen har hatt problemer med at toppen har sprukket, og det er visstnok veldig dyrt å kjøpe ny. Jeg snakket med en Yanmar-"guru" en gang, og han anbefalte å plukke det fra hverandre og gjøre det skikkelig rent.

Som sagt har jeg bare gode erfaringer med motoren, men ulempen er saltvannskjøling.

Hvis det er 3QM30 du snakker om så ble den produsert fra 1974 til 1988. De ble aldri laget med annet enn saltvannskjøling, men mange bygde dem om til ferskvannskjøling.

Min ble satt inn i båten i 1982, og "gikk som ei klokke" frem til høsten 2005 - da sa toppen takk for seg. Har samme erfaring som Atlel, aldri problemer med oppstart verken sommer eller vinter, og den hadde en nydelig gange selv om den var 3-sylindret. Min var ombygd til ferskvannskjøling, men jeg aner ikke når (forrige eier død).

Da toppen sa takk & farvel byttet jeg til ny motor, og solgte den gamle. Vet ikke om de fikk den til igjen, salget gikk via forhandleren. Gangtimer var ukjent, var ikke timeteller på den.

Lagt til - Sjarkens venn fortalte at motoren er fabrikkny mens jeg skrev mitt innlegg.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hadde slik motor i min forrige båt. Startet alltid lett.

Røyk toppen og skiftet denne(fikk tak i brukt).Ny er dyr.

Så når jeg hadde av toppen at kjølegangene var nesten tette etter avleiringer fra sjøvann. Måtte renske opp alle gangene.

Er nok en vanlign ulempe med sjøvannskjølt motor. Men startet alltid og gikk som ei klokke ellers :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...