Reinell Startet 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2008 En marine butikk sa til meg at jeg skulle bruke 10-40 motor olje på et `85 VP280 DP drev. Stemmer det? Synes det hørtes rart ut jeg... Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Det er iallefall riktig på 270 drevene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Draco24styling Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 sjekk instuksjonsboka evt her http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/m...uction_engines/ på mitt 280 sp er det vanlig motorolje Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
SF Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 De fleste eldre SP drevene til VP bruker vanlig motorolje. DP drevene bruker gear olje. Du finner manual på dokumentarkivet her på BP. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bømlafjord Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 280 DP drev skal ha gir olje. Eg har brukt Hydro GL-5 girolje i flere år og det fungerer bra. Det var GL-5 girolje volvo brukte på desse dreva før, men spør du etter anbefalinger fra den kanten i dag svarer dei at du må bruke Volvo sin skammdyre olje. 280 drev SP skal ha motorolje eller den fra Volvo etter hvor tykk hodeputa er. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) 280 DP drev skal ha gir olje. Eg har brukt Hydro GL-5 girolje i flere år og det fungerer bra.Det var GL-5 girolje volvo brukte på desse dreva før, men spør du etter anbefalinger fra den kanten i dag svarer dei at du må bruke Volvo sin skammdyre olje. Hva for type olje varierer litt avhengig av modell. Noen med motorolje og noen med girolje (har intrykk av at de fleste DP kjører med girolje, mens SP kjører motorolje). VP sin olje er langt fra dyr. Jeg kjøper disse ofte i 5liter dunker til 200-300,- (husker ikke helt prisen). Om dette er dyrt for 5 liter olje som VP foreskriver og går god for, så kan jeg ikke forstå din formulering på "dyre" varer. Nyere drev med syntetisk olje, det er noe helt annet. En marine butikk sa til meg at jeg skulle bruke 10-40 motor olje på et `85 VP280 DP drev.Stemmer det? Ut fra mine opplysninger, så skal 280DP har GL-5 girolje og ikke motorolje. Redigert 5.Mai.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Om dette er dyrt for 5 liter olje som VP foreskriver og går god for, så kan jeg ikke forstå din formulering på "dyre" varer. Nyere drev med syntetisk olje, det er noe helt annet. Det var denne Syntetiske oljen for nyere drev eg mener er en dyr olje. VP forhandler anbefalte den til mine gamle 280 drev, noe eg fant ut var feil og kjøpte da GL-5 girolje til en brøkdel av prisen. 200-300 kr for 5 liter er ikkje dyrt nei, det er jo billigt. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Det skal ikke syntetisk olje på 280/290. Har noen anbefalt noe annet, så har rett og slett ikke vedkommende peil på hva han sier. Derfor skal man være ytterst påpasselig med informasjon man får "over disk" fra forhandlere man ikke vet har stenkontroll på hva man driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Så du mener jeg har fyllt feil? Eller hva mener du? Fyllte 10W-40 shell helix olje... som anbefalt... la-sa marine får isåfall en sint telefon hvis jeg må ta opp båten igjen for å skifte olje! Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Reinell Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Fant det nå... Da ser det ut til at de svina har lurt meg. Ettersom jeg kan skjønne skal SP ha 10W-30 eller 10W-40 motor olje, mens DP skal ha API GL5 SAE 90 eller 80W90. FY FA......... Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Xlnt Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Det skal ikke syntetisk olje på 280/290. Har noen anbefalt noe annet, så har rett og slett ikke vedkommende peil på hva han sier. Derfor skal man være ytterst påpasselig med informasjon man får "over disk" fra forhandlere man ikke vet har stenkontroll på hva man driver med. Har snakket med 2 forskjellige VP forhandlere og begge sier Helsyntetisk olje på 290 drev, den ene forhandleren ville også vite hvilken motor som satt på drevet før han uttalte seg, og der sitter en KAD42 i min båt. Kjøpte derfor i går 6 liter Helsyntetisk VP 75/90 Gearolje til den nette sum av kr 189,- pr liter Men fikk av en eller annen merkelig grunn en liter til overs. Flere har hevdet at det skal gå på 2,8 Liter men på mine gikk det på 2,5 Liter og da var det på maks på peilepinnen inklusive litt søl på bakken. -Xlnt Redigert 8.Mai.2008 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Mener det står en tabell over dette i servicemanualen som ligger i arkivet. At det finnes en modell som skal ha GL-5, mens det vanlige er motorolje. Samme med de mekaniske innenbords gearkassene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.