Jump to content

Motor olje på 85 VP 280 DP drev?

Reinell

Recommended Posts

Det er iallefall riktig på 270 drevene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

280 DP drev skal ha gir olje. Eg har brukt Hydro GL-5 girolje i flere år og det fungerer bra.

Det var GL-5 girolje volvo brukte på desse dreva før, men spør du etter anbefalinger fra den kanten

i dag svarer dei at du må bruke Volvo sin skammdyre olje.

280 drev SP skal ha motorolje eller den fra Volvo etter hvor tykk hodeputa er.

280 DP drev skal ha gir olje. Eg har brukt Hydro GL-5 girolje i flere år og det fungerer bra.

Det var GL-5 girolje volvo brukte på desse dreva før, men spør du etter anbefalinger fra den kanten

i dag svarer dei at du må bruke Volvo sin skammdyre olje.

Hva for type olje varierer litt avhengig av modell. Noen med motorolje og noen med girolje (har intrykk av at de fleste DP kjører med girolje, mens SP kjører motorolje). VP sin olje er langt fra dyr. Jeg kjøper disse ofte i 5liter dunker til 200-300,- (husker ikke helt prisen). Om dette er dyrt for 5 liter olje som VP foreskriver og går god for, så kan jeg ikke forstå din formulering på "dyre" varer. Nyere drev med syntetisk olje, det er noe helt annet.

En marine butikk sa til meg at jeg skulle bruke 10-40 motor olje på et `85 VP280 DP drev.

Stemmer det?

Ut fra mine opplysninger, så skal 280DP har GL-5 girolje og ikke motorolje.

Redigert av Larspo (see edit history)
Om dette er dyrt for 5 liter olje som VP foreskriver og går god for, så kan jeg ikke forstå din formulering på "dyre" varer. Nyere drev med syntetisk olje, det er noe helt annet.

Det var denne Syntetiske oljen for nyere drev eg mener er en dyr olje. VP forhandler anbefalte den til mine gamle 280 drev, noe eg fant ut var feil og kjøpte da GL-5 girolje til en brøkdel av prisen.

200-300 kr for 5 liter er ikkje dyrt nei, det er jo billigt.

Så du mener jeg har fyllt feil? Eller hva mener du?

Fyllte 10W-40 shell helix olje... som anbefalt...

la-sa marine får isåfall en sint telefon hvis jeg må ta opp båten igjen for å skifte olje!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Det skal ikke syntetisk olje på 280/290. Har noen anbefalt noe annet, så har rett og slett ikke vedkommende peil på hva han sier. Derfor skal man være ytterst påpasselig med informasjon man får "over disk" fra forhandlere man ikke vet har stenkontroll på hva man driver med.

Har snakket med 2 forskjellige VP forhandlere og begge sier Helsyntetisk olje på 290 drev, den ene forhandleren ville også vite hvilken motor som satt på drevet før han uttalte seg, og der sitter en KAD42 i min båt. Kjøpte derfor i går 6 liter Helsyntetisk VP 75/90 Gearolje til den nette sum av kr 189,- pr liter :rolleyes:

Men fikk av en eller annen merkelig grunn en liter til overs. Flere har hevdet at det skal gå på 2,8 Liter men på mine gikk det på 2,5 Liter og da var det på maks på peilepinnen inklusive litt søl på bakken.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...