Kjelli Startet 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2004 Ja, nå begynner det å gå fremover. Sender et par bilder slik at en kan se at ting blir bedre, med en del timer i båten. Trenger vel kansje ikke skrive på hva som er før og nå? Skal komme med flere bilder senere. mvh Kjelli, som fremdeles venter på motoren, slik at motorrommet kan lages ferdig. (Har til nå brukt over 45 liter polyester, ikkeno linolje og sånt.......) Sitér dette innlegget Link to post
per_henry Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 :confused:Hva er ditt intrykk av kvaliten på Bayliner? Jeg tenker på det elektriske og støpearbeidet. Vilken årsmoddell har du? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 15.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 :confused:Hva er ditt intrykk av kvaliten på Bayliner? Jeg tenker på det elektriske og støpearbeidet. Vilken årsmoddell har du? Er ikke skremt av det, heller bruken og vedlikeholdet. Skifter alt det elektriske, men det er fordi jeg ville ha vekk alle gamle motorledninger, og de låg i sammen med de andre, så da flekket jeg like godt alt. Støpearbeidet er vel brukanes, er ikke spesialist, har hatt med meg en som kan dette, og han er ikke skremt av det han har sett. Båten er en 1989 modell. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 :confused:Hva er ditt intrykk av kvaliten på Bayliner? Jeg tenker på det elektriske og støpearbeidet. Vilken årsmoddell har du? Tillater meg å komme med min egen erfaring når det gjelder kvaliteten på Bayliner fra -80 tallet; It sucks! for å si det på orginalspråket. Kvaliteten på laminat og avstivninger virker ok, men det meste ellers er slette greier. Sammenføyninger, tilpassning, kvalitet på materialer, løsninger - you name it. At amerikanerene klarte å sende folk til månen er for meg en gåte, i alle fall når man ser hvordan de bygde båter (båt-> skip-> romskip ) Allikevel må man se ting i forhold til pris, om man ikke betaler for mye for "prosjektet", og dersom man legger ned mye arbeid slik som Kjelli (og meg selv, blant mange andre) kan man få en flott båt for en rimelig pris, en båt man etter hvert kjenner ganske godt og nok får et spesiellt forhold til. Men kvaliteten på orginalproduktet ligger langt unna de fleste norske båter fra samme tidsrom. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor dere valgte å drasse et "vrak" rundt halve jorda for så å fortolle dette inn i Norge og begynne en omfattende restaurering? Er det (mange) penger å spare? Var det ingen norske restaureringsprosjekter å finne? Liker dere ikke norske båter? Var dere nødt til å ha flybridge? Kom igjen, opplys meg! GeirKS ~ Selvgjort er noen ganger velgjort ~ Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Personlig gikk jeg inn i dette med åpne øyne, kjøpte en prosjektbåt som i USA kostet USD 5000. Totalkalkylen med to brukte dieselmotorer, alt utstyret jeg trenger og inklusive frakt og alle omkostninger forøvrig vil ligge rundt 275.000 norske. (I tillegg kommer alle arbeidstimene) Men hvorfor? Totalt sett ender jeg uansett opp med en båt som i alle fall er verdt det dobbelte, jeg ville ha en båt med flybridge i denne størrelsen, det nærmeste jeg kunne finne i kongeriket kostet 650.000, og 250-350 tusen kroner spart er penger tjent. Jeg må jobbe en j..... masse overtid for å tjene de pengene netto, så da er det gjerne ikke så galt å stå på hue i polyester og sagflis og dritt og møkk og gamle tepperester noen vintermåneder. At jeg har en kone som er like båtineteressert (minst) som meg selv, og som jobber like mye ombord (hun står bl.a. for all plastingen) er en faktor som også hjelper på. Men jeg må legge til at jeg har en del yrkesmessig erfaring fra bygging og innredning av båt, og også med tekniske installasjoner, så hvis man ikke er innehaver av riktig antall tommeltotter (+/- 2 stk) kan dette lett bli feil fremgangsmåte til å skaffe seg rimelig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor dere valgte å drasse et "vrak" rundt halve jorda for så å fortolle dette inn i Norge og begynne en omfattende restaurering? Er det (mange) penger å spare? Var det ingen norske restaureringsprosjekter å finne? Liker dere ikke norske båter? Var dere nødt til å ha flybridge? Kom igjen, opplys meg! GeirKS ~ Selvgjort er noen ganger velgjort ~ En håper jo der er penger å spare på dette, men der blir vel ikke det til slutt. Men da har jeg en båt i gammel glassfiber, hvor alt annet er nytt, hele båten blir omtrekt, alt teknisk skiftet ut og ny motor. Totalprosjektet havner på mellom 700 og 800.000,-, men kan ikke finne så mange båter med så god plass til den prisen. Du havner fort over 1 mill. Så får en 100 vis av timer i båten, og lærer mye av det. Men, der er vel liten sjans for at en gjør det en gang til. Og ja, en bør ikke ha mer en 2 tommeltotter skal en gå i gang med et slik prosjekt. I tillegg har jeg en del bekjente, som jeg klarer å kjøpe deler av, til en redusert pris. Jo, jeg liker godt norske båter, men fant ingen som passet min lommebok. Flybrigde er kjekt når den blir såpasse stor, da har en mulighet på fine dager å sitte der i lag med venner. Der er begrenset med uteplass bak på denne båten. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Hvordan går det med prosjektet ditt. Har du fått pusset Baylineren din opp enda mer siden sist. Kanskje du har noen bilder??? Jeg tror ikke at bildene fungerer riktig på ditt første innlegg. mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Til Kjelli! Er det bare meg som ikke ser bildene dine, eller er det noe galt med linken? Er jo spent og har lyst til å se hva du har gjordt! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jada Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Ikke noen bilder hos meg heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Jeg ser heller ikke noen bilder!! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Stusset også over dette da jeg husker bildene var der tidligere. Sjekket, og det viser seg at de er fjernet. Alle må selvsagt gjøre akkurat som de vil med egne bilder, men dersom man ikke har noe spes. grunn for å slette kan de bare ligge der slik at vi beholder informasjonsverdien i innleggene for fremtiden. Av samme grunn synes vi også det er flott om dere legger bildene på baatplassen-serveren, da har vi kontroll med at de ikke blir "borte". Alle kan få mer plass til bilder hvis man er i ferd med å overskride 1MB grensen. (Bare send en IM til meg eller en i Teknisk) Det er til nå lagt inn over 2000 bilder på serveren! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Min feil, trodde bildene skulle fjernes etterhvert, tror jeg har de på jobben, så jeg skal få lagt de inn igjen. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Ok, så det er forklaringen. Jeg kan legge de tilbake fra backup Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Sjøsetting i dag, båten er ikke helt ferdig, men den begynner å komme seg. Sender ut nye, hvis noen er interessert. Salong før Salong før Salong nå, (mangler gardiner) Tak salong før Tak salong nå Styrepos før Styrepos nå Motorrom før Motorrom nå Ute nå mvh Kjelli, som er spent...... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Hei Kjelli, Ja her ser man en kar som tydeligvis har arbeidet flittig og nyttet tiden godt. Kontrasten mellom før og nå er rett og slett imponerende! Lykke til med innspurten! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
balugo Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Gratulerer Kjelli, En ansiktsløfting det står respekt av! Har endelig fått min 2858 parkert på kaia og ser fram til å gå i gang med å få inn Steyr-en. Men det blir alt for i år. Vil på sjøen snarest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Dette var jo både pent og imponerende!!! Lykke til videre med prosjektet Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Walter_S Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Utrolig hva du har fått til, Kjelli! Et pent stykke arbeid, må jeg si. Samtidig et godt eksempel, til oss andre, på hva man kan hvis man vil! Tenker du får en egen god følelse, og personlig eierskap, for denne båten nå...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hebbe Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Det er morro å se at du får det til... Kanskje er det også håp for noen av oss andre om ønsker å gå i gang med et prosjekt tilsvarende ditt. Vi ser det er mulig... Du har fått en flott båt... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Arnstein Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Veldig bra utført arbeid. Det blir jo en stasskute, gratulerer. Holder budsjett og estimerte timer nedlagt? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Kjelli Svart 28.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Takk for alle positive tilbakemeldinger. Båten kunne ikke bli verre, så utgangspunktet for å få den bedre, var enkelt. Det er bare ufatteligt at noen kan ha brukt den frem til jeg kjøpte den. Alt var seigt og skittent, skikkeligt en møkkabåt. Veldig bra utført arbeid. Det blir jo en stasskute, gratulerer. Holder budsjett og estimerte timer nedlagt? Har vel overkskredet en del poster på budsjettet, mens andre er blitt billigere. Jeg hadde tenkt å kjøpe mer arbeid, men har heller utført mer selv. Jeg har ikke holdt antall timer, men klarer sjøsettingen innfor tidsfristen min, som er i løpet av mai måned. Det har blitt mange timer, har jobbet 30 - 50 timer i båten hver uke siden desember, så det er ikke mye kone og barn har sett meg i stua, men siden båten ligger 25m fra huset, så er jeg ikke langt vekke. Men senere i dag, lørdag, skal den sjøsettes. Har nettopp montert på ankeret og ryddet en del i båten. Båten er ikke ferdig, får gjøre mer etterhvert og resten til høsten/vinteren. Det er stort sett detaljer som gjenstår. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Veldig bra arbeid. Du frister nok andre til å ta på seg en liknende utfordring. Men noe jeg lurer på: Er det lønnsomt å pusse opp en eldre båt av denne typen - eller kjøpe en som allerede er "strøken" eller ferdig pusset opp, evt. av nyere dato? Tenker da ikke på arbeidet en legger ned (da dette nok er en hobby) men matrialer osv. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 29.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Imponerende arbeid, Kjelli! Har lest alle innleggene dine med stor interesse! Håper du legger inn bilder av båten i sitt rette element. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 29.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2004 Så var jomfruturen unnagjort, ikke helt etter planen. Tenker på mye, og passer at alt er vel, men glemmer en noe? Fikk klage fra ungene når vi la fra kai: Kofor spruter propellen sånn? Ufda, aggrigatet står jo i transportstilling, flaaaaauuuuut, heldigvis ikke mange som såg det. Men, turen ble så som så, har foreløpig for stor propell, slik at jeg sliter med å få båten i plan, og med motor som er ny, og som ikke skal røynes for mye, så er det ikke kjekt. Skal utpå en tur i morgen òg, men den blir vel ikke så lang. har ikke lydisolert motorrommet, så ungene liker ikke når far gir for mye gass. Men er usikker på om jeg skal montere på targabøylen, da der ikke er klaring under strømledningene, til og fra der jeg skal ha båten om vinteren (hjemme). Der er ikke mer en 600m, men de krysser veien 7-8 ganger. mvh Kjelli, som ikke skal jobbe i båten hver dag nå...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.