Jump to content

Prosjekt Bayliner


Kjelli

Recommended Posts

Ja, nå begynner det å gå fremover. Sender et par bilder slik at en kan se at ting blir bedre, med en del timer i båten.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Trenger vel kansje ikke skrive på hva som er før og nå?

Skal komme med flere bilder senere.

 

mvh

Kjelli, som fremdeles venter på motoren, slik at motorrommet kan lages ferdig.

 

(Har til nå brukt over 45 liter polyester, ikkeno linolje og sånt.......)

Link to post

:confused:Hva er ditt intrykk av kvaliten på Bayliner? Jeg tenker på det elektriske og støpearbeidet. Vilken årsmoddell har du?

Er ikke skremt av det, heller bruken og vedlikeholdet. Skifter alt det elektriske, men det er fordi jeg ville ha vekk alle gamle motorledninger, og de låg i sammen med de andre, så da flekket jeg like godt alt.

Støpearbeidet er vel brukanes, er ikke spesialist, har hatt med meg en som kan dette, og han er ikke skremt av det han har sett.

Båten er en 1989 modell.

 

mvh

Kjelli

Link to post

:confused:Hva er ditt intrykk av kvaliten på Bayliner? Jeg tenker på det elektriske og støpearbeidet. Vilken årsmoddell har du?

Tillater meg å komme med min egen erfaring når det gjelder kvaliteten på Bayliner fra  -80 tallet;  It sucks! for å si det på orginalspråket.  Kvaliteten på laminat og avstivninger virker ok, men det meste ellers er slette greier.  Sammenføyninger, tilpassning, kvalitet på materialer, løsninger - you name it.  At amerikanerene klarte å sende folk til månen er for meg en gåte, i alle fall når man ser hvordan de bygde båter (båt-> skip-> romskip  :wink:)

 

Allikevel må man se ting i forhold til pris, om man ikke betaler for mye for "prosjektet", og dersom man legger ned mye arbeid slik som Kjelli (og meg selv, blant mange andre) kan man få en flott båt for en rimelig pris, en båt man etter hvert kjenner ganske godt og nok får et spesiellt forhold til.  Men kvaliteten på orginalproduktet ligger langt unna de fleste norske båter fra samme tidsrom.

Link to post

Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor dere valgte å drasse et "vrak" rundt halve jorda for så å fortolle dette inn i Norge og begynne en omfattende restaurering?

 

Er det (mange) penger å spare?

Var det ingen norske restaureringsprosjekter å finne?

Liker dere ikke norske båter?

Var dere nødt til å ha flybridge?

 

Kom igjen, opplys meg!

 

GeirKS

 

~ Selvgjort er noen ganger velgjort ~

Link to post

Personlig gikk jeg inn i dette med åpne øyne, kjøpte en prosjektbåt som i USA kostet USD 5000.  Totalkalkylen med to brukte dieselmotorer, alt utstyret jeg trenger og inklusive frakt og alle omkostninger forøvrig vil ligge rundt 275.000 norske.  (I tillegg kommer alle arbeidstimene)  Men hvorfor?  Totalt sett ender jeg uansett opp med en båt som i alle fall er verdt det dobbelte, jeg ville ha en båt med flybridge i denne størrelsen, det nærmeste jeg kunne finne i kongeriket kostet 650.000, og 250-350 tusen kroner spart er penger tjent.  Jeg må jobbe en j..... masse overtid for å tjene de pengene netto, så da er det gjerne ikke så galt å stå på hue i polyester og sagflis og dritt og møkk og gamle tepperester noen vintermåneder.  At jeg har en kone som er like båtineteressert (minst) som meg selv, og som jobber like mye ombord (hun står bl.a. for all plastingen) er en faktor som også hjelper på.  

 

Men jeg må legge til at jeg har en del yrkesmessig  erfaring fra bygging og innredning av båt, og også med tekniske installasjoner, så hvis man ikke er innehaver av riktig antall tommeltotter (+/- 2 stk) kan dette lett bli feil fremgangsmåte til å skaffe seg rimelig båt.

Link to post

Nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor dere valgte å drasse et "vrak" rundt halve jorda for så å fortolle dette inn i Norge og begynne en omfattende restaurering?

 

Er det (mange) penger å spare?

Var det ingen norske restaureringsprosjekter å finne?

Liker dere ikke norske båter?

Var dere nødt til å ha flybridge?

 

Kom igjen, opplys meg!

 

GeirKS

 

~ Selvgjort er noen ganger velgjort ~

En håper jo der er penger å spare på dette, men der blir vel ikke det til slutt. Men da har jeg en båt i gammel glassfiber, hvor alt annet er nytt, hele båten blir omtrekt, alt teknisk skiftet ut og ny motor.

Totalprosjektet havner på mellom 700 og 800.000,-, men kan ikke finne så mange båter med så god plass til den prisen. Du havner fort over 1 mill.

Så får en 100 vis av timer i båten, og lærer mye av det. Men, der er vel liten sjans for at en gjør det en gang til. Og ja, en bør ikke ha mer en 2 tommeltotter skal en gå i gang med et slik prosjekt. I tillegg har jeg en del bekjente, som jeg klarer å kjøpe deler av, til en redusert pris.

Jo, jeg liker godt norske båter, men fant ingen som passet min lommebok.

Flybrigde er kjekt når den blir såpasse stor, da har en mulighet på fine dager å sitte der i lag med venner. Der er begrenset med uteplass bak på denne båten.

 

mvh

Kjelli

Link to post
  • 1 måned senere...

Til Kjelli! Er det bare meg som ikke ser bildene dine, eller er det noe galt med linken?  :headbang: Er jo spent og har lyst til å se hva du har gjordt!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Stusset også over dette da jeg husker bildene var der tidligere.

Sjekket, og det viser seg at de er fjernet.

 

Alle må selvsagt gjøre akkurat som de vil med egne bilder, men dersom man ikke har noe spes. grunn for å slette kan de bare ligge der slik at vi beholder informasjonsverdien i innleggene for fremtiden.

 

Av samme grunn synes vi også det er flott om dere legger bildene på baatplassen-serveren, da har vi kontroll med at de ikke blir "borte".

 

Alle kan få mer plass til bilder hvis man er i ferd med å overskride 1MB grensen. (Bare send en IM til meg eller en i Teknisk)

 

Det er til nå lagt inn over 2000 bilder på serveren!  :lol:

Link to post
  • 4 uker senere...

Sjøsetting i dag, båten er ikke helt ferdig, men den begynner å komme seg.

Sender ut nye, hvis noen er interessert.

 

Bilde

Salong før

 

Bilde

Salong før

 

Bilde

Salong nå, (mangler gardiner)

 

Bilde

Tak salong før

 

Bilde

Tak salong nå

 

Bilde

Styrepos før

 

Bilde

Styrepos nå

 

Bilde

Motorrom før

 

Bilde

Motorrom nå

 

Bilde

Ute nå

 

mvh

Kjelli, som er spent......

Link to post

:yesnod: Utrolig hva du har fått til, Kjelli!

 

Et pent stykke arbeid, må jeg si. Samtidig et godt eksempel, til oss andre, på hva man kan hvis man vil!  :cool: Tenker du får en egen god følelse, og personlig eierskap, for denne båten nå......  :cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Takk for alle positive tilbakemeldinger.

Båten kunne ikke bli verre, så utgangspunktet for å få den bedre, var enkelt. Det er bare ufatteligt at noen kan ha brukt den frem til jeg kjøpte den. Alt var seigt og skittent, skikkeligt en møkkabåt.

 

Veldig bra utført arbeid.  Det blir jo en stasskute, gratulerer. Holder budsjett og estimerte timer nedlagt?

Har vel overkskredet en del poster på budsjettet, mens andre er blitt billigere. Jeg hadde tenkt å kjøpe mer arbeid, men har heller utført mer selv.

Jeg har ikke holdt antall timer, men klarer sjøsettingen innfor tidsfristen min, som er i løpet av mai måned. Det har blitt mange timer, har jobbet 30 - 50 timer i båten hver uke siden desember, så det er ikke mye kone og barn har sett meg i stua, men siden båten ligger 25m fra huset, så er jeg ikke langt vekke.

Men senere i dag, lørdag, skal den sjøsettes. Har nettopp montert på ankeret og ryddet en del i båten.

Båten er ikke ferdig, får gjøre mer etterhvert og resten til høsten/vinteren. Det er stort sett detaljer som gjenstår.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Veldig bra arbeid. Du frister nok andre til å ta på seg en liknende utfordring.

Men noe jeg lurer på: Er det lønnsomt å pusse opp en eldre båt av denne typen - eller

kjøpe en som allerede er "strøken" eller ferdig pusset opp, evt. av nyere dato? Tenker

da ikke på arbeidet en legger ned (da dette nok er en hobby) men matrialer osv.

Link to post

Så var jomfruturen unnagjort, ikke helt etter planen.

 

Tenker på mye, og passer at alt er vel, men glemmer en noe?

Fikk klage fra ungene når vi la fra kai: Kofor spruter propellen sånn?

Ufda, aggrigatet står jo i transportstilling, flaaaaauuuuut, heldigvis ikke mange som såg det.

 

Men, turen ble så som så, har foreløpig for stor propell, slik at jeg sliter med å få båten i plan, og med motor som er ny, og som ikke skal røynes for mye, så er det ikke kjekt.

 

Skal utpå en tur i morgen òg, men den blir vel ikke så lang.

har ikke lydisolert motorrommet, så ungene liker ikke når far gir for mye gass.

 

Men er usikker på om jeg skal montere på targabøylen, da der ikke er klaring under strømledningene, til og fra der jeg skal ha båten om vinteren (hjemme).

Der er ikke mer en 600m, men de krysser veien 7-8 ganger.

 

mvh

Kjelli, som ikke skal jobbe i båten hver dag nå......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...