Jump to content

Sea Ray Sundancer 290 2001 Tar lang tid før den planer


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Jeg tipper at han har dreimoment i massevis men at dette kommer for tidlig i forhold til utvekslingen i drevet. Dreimomentet er på topp lenge før han har fart nok til å komme ut av gropa. Finn ut hvilken utveksling det er, så kan man begynne å diskutere hva som bør kjøpes av propeller og tuning kits etc.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Nå er det rene julaften! Fikk samme svar fra Yanmar idag som Blanco skriver: Bytt til 4 bladet stålpropp fra Powertech...

Ser litt lysere på ting nå. Var propellen "dyr" Blanco?

 

ca 10.000,- kjøpt av Propelservice i Os. Importerer du selv, kan du slippe unna med 7-8000,-. Men det kan være bra med en lokal å forholde seg til ved ev. trøbbell. Sørg for at du får den med stålnav. Ikke gummi vulkanisert. Den ryker før eller senere.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

En utregning av motor hk en 4,5 tonn seint planende 29 fots båt trenger er 300 hk på svinghjul, noe som vil gi ca 25 knop cruise og max 28 knop med 368 hk. Medium planende 230 hk for 25 kt cruise og 286 hk gir 28 kt.

(Prop anbefalt 19x18, eller 17x21 men vet ikke om dette går i praksis.)

Er den 5 tonn, må man ha 333 hk for ca 25,9 knop og ca 408 hk for å gå 28-29 knop.

 

Du kan og vurdere å få en mekaniker til å "sette" opp motoren til ca 10% mer hk. Det går gjerne bra da tilsvarende motor blokk har både 315 og 350 hk og mer.

 

Jeg har snakket med en mekaniker angåene Mercr diesel 4.2L 220 hk og det er ikke problem å justere ("sette") de til 240hk. Her er det diesel pumpen som endres og kanskje og wastegate på turbo.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. :yesnod:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvordan går det med båten. Hadde samme problem på min båt som er en skarpnes 9100 med me420sti yamaha diesel 243 hk og single prop. Båten var utrolig treg opp i plan og jeg fikk 100-150 omdreininger over max turtall som skal være mellom 3600-3800. Gikk jeg ned til 3400-3500 omdreininger falt den lett ut av plan. Byttet propell og gikk opp hele 2 1/2" på diameteren og båten ble kanonbra. Båten gikk rett opp i plan og jeg kunne slippe turtall helt ned i 2700-2800 uten bruk av flaps og den holder seg fin i plan. Gir jeg gass så sparker den fra. Turtallet er også ok 3750 på maks.

Så diameter på propell er like viktig som stigningen.

Link to post
  • 3 uker senere...
Guest Princess Ess

Hei igjen. Jeg har jobbet så mye og ikke hatt mulighet til å ordne noe med propellen før sist torsdag.

Snakket med Winrace i arendal og de sendte en 19" 4 bladet powertech propell med express. Fikk den på fredag og sjøsatte båten.

Var kjempe spent, varma opp motoren og ga gass...

Før kunne det å ta opp til 120 sekunder før den planet , men nå gikk den opp i løpet av 7 Sekunder!!! Og dette med full diesel og vanntank!!

Toppfarten var rundt 26-27 knop mot 24-25 fra før og turtallet var 3800, samme som med den gamle quicksilver 21. Snakket med Terjesen hos winrace idag og han anbefalte å gå opp til 21, 4 bladet, så da tar jeg opp båten på mandag, sender 19 propellen tilbake og får en 21 tilbake. Deilig med slik service!

Som jeg har forstått så er det dreiemomenten på motoren som har mye å si.

Takk for hjelpen fra alle!

Link to post
Guest Princess Ess

Ikke sant! Helt utrolig! Jeg vet at med singel bensinmotor på 330hk så skal den gjøre 30 knop og jeg forstod det sånn at med en 21 prop. så kunne jeg forvente noe av det samme... Nå planer den ved 17 knop og 3100 rpm isteden for å måtte ha 3600 rpm for å holde den i plan. . "da blir det billig..."

:cheers:

Link to post

Får håpe du får godt skyv og bra fart :yesnod:

 

Jeg skiftet nå i vår fra 22p til 24p på min Sea Ray 240 med Steyr 246 og Bravo 3x. Ingen suksess :nonod:

Planingsterskelen datt under turtallet turboen slår til for fullt og den gikk fra å være svært sterk opp i plan til å være direkte daff. Fikk heller ingen økt toppfart men en del bedre på marsj.

 

Må nok bare bytte tilbake. Det kommer nok snart til salgs et sett med 24p propeller til Bravo 3 :lol:

 

Lykke til med 21" 4-bladet. :seeya:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Må nok bare bytte tilbake. Det kommer nok snart til salgs et sett med 24p propeller til Bravo 3 :lol:

 

Hva med 22P cuppet da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...