Jump to content

Sea Ray Sundancer 290 2001 Tar lang tid før den planer

Guest Princess Ess

Recommended Posts

Valgt å holde litt lav profil der, jeg trudde at jeg hadde 22p cupet fra før, men å viste det seg at når jeg skiftet så var ikke de gamle cuppet :blush:

Så, ja det spørs om jeg ikke prøver å finne noen som vil bytte mine 24p med 22p cuppet :lol:

Kanskje vi skulle bytte da ? jeg kjører nå med 22" foran og 24" bak og jeg har turtall "tilgode"

22" har større diameter og gir god aksellerasjon.... Hvor mye turtall manglet du med 24" ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Med 22p gjorde jeg 4200 på fullt, motoren er rated til maks ved 4100rpm.

Med 24p klarer jeg ca 4000rpm så jeg mangler ca 100rpm. Problemet mitt var at den ble mye tregere opp i plan.

Har du et komplett sett 22p cuppet så bytter jeg gjerne.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg gikk ned fra 24" og fikk 150 / 200 omdreininger mer, men nå når motoren er innkjørt har jeg mer å gå på så jeg kunne tenke meg 24" på begge igjen. Ellers er det ikke noe problem å kjøre med 2 forskjellige pitcher. Aksellerasjonen ble mye bedre og mistet bare 1 kn.

tror det hadde gått dårlig med 28P foran og 20P bak :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. :yesnod:

-Xlnt

Er det kun bytte av propell som gjorde den store forandringen eller har det litt med eksosklaffene å gjøre også ?

Guest Princess Ess
Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. :yesnod:

-Xlnt

Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da.

-Xlnt

Hos meg så var det kun bytte av prop. som gjorde utslaget. Xlnt hadde problemer med eksos klaffene. Hvordan har det gått Xlnt?

Hei

Fikk montert de nye klaffen av ny type med en kon støttering på toppen og låsetapper som spretter inni orginalhullene til de gamle klaffene, nå skal det være teoretisk umulig for de å falle ned. Det ble ikke så veldig mye mer sprut i maskinen men farten økte med 1 knop. Har nå målt den med GPS til 30,1 knop men jeg mangler stadig 200 rpm på motoren, noe jeg håper kommer etterhvert som motoren går seg til. Har kun kjørt 40 timer med den siden ny.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

På vei ut løperen mot hvaler på fredag målte jeg toppfarten til 30.8 knop på garmin gps... Skifter til større prop. til uka. Spennende!

Med den toppfarten så kan det jo hende at propellen du har nå er den rette. Det er bedre med litt for lett enn litt for tung propell.

Hei igjen. Jeg har jobbet så mye og ikke hatt mulighet til å ordne noe med propellen før sist torsdag.

Snakket med Winrace i arendal og de sendte en 19" 4 bladet powertech propell med express. Fikk den på fredag og sjøsatte båten.

Toppfarten var rundt 26-27 knop mot 24-25 fra før og turtallet var 3800, samme som med den gamle quicksilver 21. Snakket med Terjesen hos winrace idag og han anbefalte å gå opp til 21, 4 bladet, så da tar jeg opp båten på mandag, sender 19 propellen tilbake og får en 21 tilbake. Deilig med slik service!

Det var litt rart at Winrace anbefalte enda større stigning. Både motoren din og gearet i drevet trenger lette arbeidsforhold. Ifølge Yanmar vil de helst at motoren oppnår wot på 3900 enn 3800. Rusningturtall skal da være i overkant av 4200.

Vi venter spent på resultatet.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Hei

Fikk montert de nye klaffen av ny type med en kon støttering på toppen og låsetapper som spretter inni orginalhullene til de gamle klaffene, nå skal det være teoretisk umulig for de å falle ned. Det ble ikke så veldig mye mer sprut i maskinen men farten økte med 1 knop. Har nå målt den med GPS til 30,1 knop men jeg mangler stadig 200 rpm på motoren, noe jeg håper kommer etterhvert som motoren går seg til. Har kun kjørt 40 timer med den siden ny.

-Xlnt

Min 6,5 liter GM "løsnet" etter ca 80 timer og det ga 150-200 omdr. mer og 3 kn extra :cheers:

• 4 uker senere...
Guest Princess Ess

Endelig har jeg fått rett propell. Fant ut at forskjellen på 19" og 21" var pitchen på propellen. Etter testing av 21" pitch propellen og samtaler med winrace i arendal igjen så sendte jeg den til "sliping" og fikk den tilbake 2 dager senere med ekspress sending (denne slipingen var gratis!). Nå gjør båten 30 knop på nesten topp rpm og planer lett. Hjertlig takk til alle tipsene deres og til Winrace for utrolig bra service! God sommer til alle,

David :seeya:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...