Trophy Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Valgt å holde litt lav profil der, jeg trudde at jeg hadde 22p cupet fra før, men å viste det seg at når jeg skiftet så var ikke de gamle cuppet Så, ja det spørs om jeg ikke prøver å finne noen som vil bytte mine 24p med 22p cuppet Kanskje vi skulle bytte da ? jeg kjører nå med 22" foran og 24" bak og jeg har turtall "tilgode" 22" har større diameter og gir god aksellerasjon.... Hvor mye turtall manglet du med 24" ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SF Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Med 22p gjorde jeg 4200 på fullt, motoren er rated til maks ved 4100rpm. Med 24p klarer jeg ca 4000rpm så jeg mangler ca 100rpm. Problemet mitt var at den ble mye tregere opp i plan. Har du et komplett sett 22p cuppet så bytter jeg gjerne. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 med 22" foran og 24" bak tror jeg du treffer bedre... 22" cuppet er ikke sikkert du får bedre fart med, men kan kjøre drevet høyere opp uten at det spinner (har jeg hørt) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SF Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Cuppet skal gi litt bedre grep og fungere som en mellom størrelse har jeg blitt fortalt. Tror ikke jeg vil begynne å blande størrelser av propeller, er litt skeptisk til det. Redigert 11.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Jeg gikk ned fra 24" og fikk 150 / 200 omdreininger mer, men nå når motoren er innkjørt har jeg mer å gå på så jeg kunne tenke meg 24" på begge igjen. Ellers er det ikke noe problem å kjøre med 2 forskjellige pitcher. Aksellerasjonen ble mye bedre og mistet bare 1 kn. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Princess Ess Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hvilken diameter er det på propellen du prøvde? Jeg forstod det sånn at den er 19". Prøver 21" til uka... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 tror det hadde gått dårlig med 28P foran og 20P bak Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Princess Ess Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 På vei ut løperen mot hvaler på fredag målte jeg toppfarten til 30.8 knop på garmin gps... Skifter til større prop. til uka. Spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. -Xlnt Er det kun bytte av propell som gjorde den store forandringen eller har det litt med eksosklaffene å gjøre også ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. -Xlnt Gjett hva jeg fant ut i går da! Skrudde av begge riserene for å tette en svette lekasje, tok da av begge "albuene" i samme slengen, begge eksosklaffene mine hadde ramlet ned å "Y-pipen". Kanskje derfor jeg føler at min motor er litt slapp for denne båten. Skal få tak i skikkelige klaffer av annen type og se om det ikke drar enda litt lettere opp i plan da. -Xlnt Hos meg så var det kun bytte av prop. som gjorde utslaget. Xlnt hadde problemer med eksos klaffene. Hvordan har det gått Xlnt? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Hei Fikk montert de nye klaffen av ny type med en kon støttering på toppen og låsetapper som spretter inni orginalhullene til de gamle klaffene, nå skal det være teoretisk umulig for de å falle ned. Det ble ikke så veldig mye mer sprut i maskinen men farten økte med 1 knop. Har nå målt den med GPS til 30,1 knop men jeg mangler stadig 200 rpm på motoren, noe jeg håper kommer etterhvert som motoren går seg til. Har kun kjørt 40 timer med den siden ny. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 På vei ut løperen mot hvaler på fredag målte jeg toppfarten til 30.8 knop på garmin gps... Skifter til større prop. til uka. Spennende! Med den toppfarten så kan det jo hende at propellen du har nå er den rette. Det er bedre med litt for lett enn litt for tung propell. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Hei igjen. Jeg har jobbet så mye og ikke hatt mulighet til å ordne noe med propellen før sist torsdag. Snakket med Winrace i arendal og de sendte en 19" 4 bladet powertech propell med express. Fikk den på fredag og sjøsatte båten. Toppfarten var rundt 26-27 knop mot 24-25 fra før og turtallet var 3800, samme som med den gamle quicksilver 21. Snakket med Terjesen hos winrace idag og han anbefalte å gå opp til 21, 4 bladet, så da tar jeg opp båten på mandag, sender 19 propellen tilbake og får en 21 tilbake. Deilig med slik service! Det var litt rart at Winrace anbefalte enda større stigning. Både motoren din og gearet i drevet trenger lette arbeidsforhold. Ifølge Yanmar vil de helst at motoren oppnår wot på 3900 enn 3800. Rusningturtall skal da være i overkant av 4200. Vi venter spent på resultatet. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Trophy Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 HeiFikk montert de nye klaffen av ny type med en kon støttering på toppen og låsetapper som spretter inni orginalhullene til de gamle klaffene, nå skal det være teoretisk umulig for de å falle ned. Det ble ikke så veldig mye mer sprut i maskinen men farten økte med 1 knop. Har nå målt den med GPS til 30,1 knop men jeg mangler stadig 200 rpm på motoren, noe jeg håper kommer etterhvert som motoren går seg til. Har kun kjørt 40 timer med den siden ny. -Xlnt Min 6,5 liter GM "løsnet" etter ca 80 timer og det ga 150-200 omdr. mer og 3 kn extra Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Princess Ess Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Gjelder denne innkjøringen alle nye motorer? Kan jeg forvente det samme med Yanmaren min? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Det gjelder for de fleste dieselmotorer er min erfaring... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Princess Ess Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Endelig har jeg fått rett propell. Fant ut at forskjellen på 19" og 21" var pitchen på propellen. Etter testing av 21" pitch propellen og samtaler med winrace i arendal igjen så sendte jeg den til "sliping" og fikk den tilbake 2 dager senere med ekspress sending (denne slipingen var gratis!). Nå gjør båten 30 knop på nesten topp rpm og planer lett. Hjertlig takk til alle tipsene deres og til Winrace for utrolig bra service! God sommer til alle, David Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hva gjorde Winrace med propellen da de slipte den? pitchen eller stignignen på en propell forklarer hvor mye en propell teoretisk vil skru seg frem gjennom vannet på 1 omdreining. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.