Jump to content

Seilmakeren Doublehanded


Sun Flyer

Team Millennium II på seilmakeren 08  

98 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Mja, det kan jo være ok for oss førstereis gutter om det er smartere å gå Karmsundet, vet ikke om jeg syns det er veldig moro vest av Karmøy i mye sjø og vind midt på natten, en rask kikk i kartet sa meg iallefall at en bør holde seg litt fra land, det ser ut til å være svært mye urent om en går innenfor Røvær såvidt jeg kunne se, har ikke gått den veien noen gang med seilbåt, ser det er lei der så i dagslys er det jo noe helt annet... (jada, har plotter)...

 

Mulig Karl Otto har noe å berette i morgendagens seminar, det skal ha hovedfokus på Seilmakeren, jeg hadde meldt meg på, men så var jeg så innmari uheldig at jeg må til Dublin...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg har seilt vest av karmøy om natten i "litt" vær , hadde ikke kartplotter den gangen og det eneste problemet vi hadde var at når vi skulle navigere på sektorer og slikt så så vi kun lysene i noen sekunder på bølgetoppene , det gikk da greit det og i 99% av båter nå til dags så er det vel en kartplotter så det går nok bra.

Jeg synes det var moro jeg men jeg var vist den eneste ombord som syntes det :puke:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...
Dette står å lese på Seilmagasinet fra i fjor en gang:

NYTT LØP. Den endelige banen for Seilmakeren Doublehanded er ikke lagt, men ifølge Helge Ivarsøy i Askøy Seilforening, blir ikke banen vesentlig kortere med det nye pitstoppet fordi seilerne ikke skal rett inn til Skudeneshavn på vei sørover. Det blir sannsynligvis et merke som skal rundes sør for pitstop.

I de seilingsbestemmelsene som ble tilsendt på mail står det fortsatt ikke noe om rundingsmerke sør for Skudeneshavn:

7. Løpet:

Fra start i Hauglandsosen med passering under Sotrabroen sørover, derfra fritt løp til

pitstop i Skudeneshavn.

Fritt løp fra pitstop i Skudeneshavn til Lerøyosen videre til Liholmene styrbord og til

mål i Hauglandsosen på Askøy

 

Så da kan det lønne seg å studere innseilingen til Skudeneshavn nøye, i tilfelle man får vind av ugunstig retning og -styrke når man skal tråkle seg inn der (særlig om man kommer fra vest)

S/Y Surprise

Link to post

Det spørs om en eventuell runding av Kvitsøy, som det ble spekulert en del i, hadde gitt noen særlig reduksjon av risikoen for grunnstøtinger... Og så særlig mange andre alternative rundingsmerker hadde man vel egentlig ikke. Å gå runt en av øyene utenfor Tananger er vel om mulig enda mindre attraktiv både navigasjons- og sikkerhetsmessig.

 

Sitter og studerer kartene nå, og utsiden av Karmøy ser jo egentilg ganske grei ut bare du går langt nok fra land. Det det er vel liten grunn til å ligge oppe i fjæresteinene aå lenge været er bra. Og blåser det kjetting så er det jo bare å gå Karmsundet.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Arsgrunnen har vært brukt som rundingsmerke i 'Ryfylke Rundt' i mange år (ikke helt sikker på om det fortsatt er sånn men..).

Kom på en episode fra et 'Ryfylke Rundt' i ca 2002 eller 2003 tenker jeg.

 

Det var omvendt løp, så vi gikk fra start rett ut Åmøyfjorden, øst for Sveinane og så rett mot Arsgrunnen. Husker ikke akkurat hvor grundt det er rundt tårnet der, men det er vel 6-8 m ?

 

Det var nokså moderat vind - ca 8-10 m/s, men nokså mye sjø / dønning. tenker signifikant bølgehøyde sånn rundt 2m (på husken). Vi lå helt foran i feltet og kappseilte tett med to andre båter. Siktet inn på en svært så close runding av merket (tårnet) på Arsgrunnen. Da vi var omtrent en halv nautisk unna så kom bølgemønsterne tydeligvis i fase rett vest for Arsgrunnen. Det kom en kjempebølge som brøt 400 x 400 m over Arsgrunnen med et drønn. Skumsprøyten stod nesten til topps på tårnet.

 

Det som sitter igjen er en lamslått stillhet i båten. Åpne munner og stirrende øyne. :eek: Deretter kikker vi over til nærmeste båt og kjenner på den stilltiende enigheten om at "Tett runding av Arsgrunnen blir det ikke i dag!", hvorpå kursen legges mot et punkt godt 100m vest av tårnet :smiley:

 

Men som Sun Flyer nevner hadde dette vært en god løsning for Seilmakeren DH, siden det ville gjort valget mellom Karmsundet og Nordsjøen litt vanskeligere.

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...