bjoris Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 hehe, det var ikke langt nok til Skudnes altså Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Stemmer. Og rundingen skal brukes også på tilbaketuren. Nesten uansett hvor de legger rundingen, vil dette gjøre karmsundet mer favorisert på distanse enn vestsiden av karmøy. Blir interessant å se hvorden det slår ut. Håper løypen blir klar snart. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Mja, det kan jo være ok for oss førstereis gutter om det er smartere å gå Karmsundet, vet ikke om jeg syns det er veldig moro vest av Karmøy i mye sjø og vind midt på natten, en rask kikk i kartet sa meg iallefall at en bør holde seg litt fra land, det ser ut til å være svært mye urent om en går innenfor Røvær såvidt jeg kunne se, har ikke gått den veien noen gang med seilbåt, ser det er lei der så i dagslys er det jo noe helt annet... (jada, har plotter)... Mulig Karl Otto har noe å berette i morgendagens seminar, det skal ha hovedfokus på Seilmakeren, jeg hadde meldt meg på, men så var jeg så innmari uheldig at jeg må til Dublin... Redigert 18.Mars.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Jeg har seilt vest av karmøy om natten i "litt" vær , hadde ikke kartplotter den gangen og det eneste problemet vi hadde var at når vi skulle navigere på sektorer og slikt så så vi kun lysene i noen sekunder på bølgetoppene , det gikk da greit det og i 99% av båter nå til dags så er det vel en kartplotter så det går nok bra. Jeg synes det var moro jeg men jeg var vist den eneste ombord som syntes det Redigert 18.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Stiller som mannskap under denne regatta, Da tror jeg at du bør ha en del seilerfaring Aha... Hmm.. Ser det ordnet seg for deg. Gratulerer med tilliten! Og lykke til på seilasen Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Dette står å lese på Seilmagasinet fra i fjor en gang:NYTT LØP. Den endelige banen for Seilmakeren Doublehanded er ikke lagt, men ifølge Helge Ivarsøy i Askøy Seilforening, blir ikke banen vesentlig kortere med det nye pitstoppet fordi seilerne ikke skal rett inn til Skudeneshavn på vei sørover. Det blir sannsynligvis et merke som skal rundes sør for pitstop. I de seilingsbestemmelsene som ble tilsendt på mail står det fortsatt ikke noe om rundingsmerke sør for Skudeneshavn: 7. Løpet: Fra start i Hauglandsosen med passering under Sotrabroen sørover, derfra fritt løp til pitstop i Skudeneshavn. Fritt løp fra pitstop i Skudeneshavn til Lerøyosen videre til Liholmene styrbord og til mål i Hauglandsosen på Askøy Så da kan det lønne seg å studere innseilingen til Skudeneshavn nøye, i tilfelle man får vind av ugunstig retning og -styrke når man skal tråkle seg inn der (særlig om man kommer fra vest) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Syns også det var rart med fritt løp til skudesnes. Det er en viss sjangs for grunnstøtinger da.. Klassikeren "karmøy rundt" med fritt løp har hatt flere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Smurph Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Det spørs om en eventuell runding av Kvitsøy, som det ble spekulert en del i, hadde gitt noen særlig reduksjon av risikoen for grunnstøtinger... Og så særlig mange andre alternative rundingsmerker hadde man vel egentlig ikke. Å gå runt en av øyene utenfor Tananger er vel om mulig enda mindre attraktiv både navigasjons- og sikkerhetsmessig. Sitter og studerer kartene nå, og utsiden av Karmøy ser jo egentilg ganske grei ut bare du går langt nok fra land. Det det er vel liten grunn til å ligge oppe i fjæresteinene aå lenge været er bra. Og blåser det kjetting så er det jo bare å gå Karmsundet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sun Flyer Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 En taktisk interessant variant kunne vært runding av Arsgrunnen. Da ville karmsundet vært mer favorisert distansemessig og det kan jo gi forskjellige utslag. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Arsgrunnen har vært brukt som rundingsmerke i 'Ryfylke Rundt' i mange år (ikke helt sikker på om det fortsatt er sånn men..). Kom på en episode fra et 'Ryfylke Rundt' i ca 2002 eller 2003 tenker jeg. Det var omvendt løp, så vi gikk fra start rett ut Åmøyfjorden, øst for Sveinane og så rett mot Arsgrunnen. Husker ikke akkurat hvor grundt det er rundt tårnet der, men det er vel 6-8 m ? Det var nokså moderat vind - ca 8-10 m/s, men nokså mye sjø / dønning. tenker signifikant bølgehøyde sånn rundt 2m (på husken). Vi lå helt foran i feltet og kappseilte tett med to andre båter. Siktet inn på en svært så close runding av merket (tårnet) på Arsgrunnen. Da vi var omtrent en halv nautisk unna så kom bølgemønsterne tydeligvis i fase rett vest for Arsgrunnen. Det kom en kjempebølge som brøt 400 x 400 m over Arsgrunnen med et drønn. Skumsprøyten stod nesten til topps på tårnet. Det som sitter igjen er en lamslått stillhet i båten. Åpne munner og stirrende øyne. Deretter kikker vi over til nærmeste båt og kjenner på den stilltiende enigheten om at "Tett runding av Arsgrunnen blir det ikke i dag!", hvorpå kursen legges mot et punkt godt 100m vest av tårnet Men som Sun Flyer nevner hadde dette vært en god løsning for Seilmakeren DH, siden det ville gjort valget mellom Karmsundet og Nordsjøen litt vanskeligere. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Nå er klasseinndelingen klar for Seilmakeren Doublehanded. Sitter og ser på lista over direkte konkurrenter og kjenner at regattaen konkretiserer seg mer inne i hue Gleder meg ikke så reint lite nå Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg skal starte en ny tråd. Denne har avstemning som er utgått... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.