wilma Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 Hallo. Har endelig fått montert hydraulisk styring i båten, alt er på plass og det ser ut som om ting virker. Men under trykktest ser jeg at det siver litt olje fra tilkoblingen inn på rattpumpe. Det går to bend inn i rattpumpen som slangene igjen kobles på. Lekkasjen er der hvor bendet er skrudd inn i rattpumpen. Normalt ville jeg forsøkt å stramme litt til, men er litt tvil fordi det står at man skal skru koblingene for hånd, deretter skru 1- 2 1/2 omdreining avhengig av hvilken retning man skal ha på bendet. Bendet lot seg skru ca 1 omdreining for hånd, så måtte det verktøy til. Det er fortsatt en del gjenger igjen utenfor, er det noen som har montert dette før og vet hvor langt inn disse to bendene skal inn i rattpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Da det tydeligvis ikke er mange er inne som har kjennskap til baystar hydraulisk styring, kan jeg opplyse om at jeg til min store glede fikk svar på en mail sendt til Teleflex Marine sent forrige kveld. Her fikk jeg vite to viktige ting. Det ene er å bruke loctite gjengetetting ved montering, det andre var at bendene som man skrur inn bak i rattpumpen har koniske gjenger. Ikke noe særlig over to runder, da kan man sprekke godset i pumpen. Det med koniske gjenger kan jeg ikke huske sto nevnt i monteringsanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Da det tydeligvis ikke er mange er inne som har kjennskap til baystar hydraulisk styring, kan jeg opplyse om at jeg til min store glede fikk svar på en mail sendt til Teleflex Marine sent forrige kveld. Her fikk jeg vite to viktige ting. Det ene er å bruke loctite gjengetetting ved montering, det andre var at bendene som man skrur inn bak i rattpumpen har koniske gjenger. Ikke noe særlig over to runder, da kan man sprekke godset i pumpen. Det med koniske gjenger kan jeg ikke huske sto nevnt i monteringsanvisningen. 2 runder er alt for lite till å få det tett og til å holde , Styringen på en båt er meget vikktig , og å komme med en slik annbefaling er direkte latterlig og gjør båten farlig da du kan miste styringen. Det kan vere att pumpa har en gjengestandard som jeg kaller Amerikanske gjenger , noe som ikke er uvanlig på slike komponenter , da har du ett problem og pumpa kan sprekke om du prøver å skru i en nippel med en annen gjengestandard. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 fiskebat: Iflg monteringsanvisningen skal koblingene inn på pumpen skrus til for hånd og så stramme til 1-2 runder etter ønsket vinkel ut fra pumpen. Iflg mail fra Teleflex Marine er dette fordi det er koniske gjenger. Jeg har ikke forsøkt andre gjenger, alt kom i samlet sett. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 loctite gjengetetting kan hvere gjengesnor eller gjengepasta , med gjengesnorklarer du ikke å dra till med hånden , med gjengepasta må begge delene rengjøres og påføres pasta før det skrus sammen med minimum en 6-7 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Mest sannsynlig er det NPT-gjenger som er koniske.Min erfaring er at man bør ta en gjengetapp i aktuelle dim. og åpne opp hullet litt slik at man får flere gjenger i inngrep.Samt bruke Loctite VVS tetning eller tilsv. Ved å gå litt forsiktig frem kan man da få ønska retning på koblingen uten at denne blir for løs/fast. Forsiktig med koniske gjenger da godset kan sprekke ved for hård tiltrekking. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Mest sannsynlig er det NPT-gjenger som er konisk. NPT koniske gjenger var det ja. Får ta en runde til med loctite gjengetetting til helgen, satser på at det blir bra. Har som mål at innkjøp til pinsen skal gjøres med båt til Risør, og ikke med bil ! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Mest sannsynlig er det NPT-gjenger som er koniske.Min erfaring er at man bør ta en gjengetapp i aktuelle dim. og åpne opp hullet litt slik at man får flere gjenger i inngrep.Samt bruke Loctite VVS tetning eller tilsv. Ved å gå litt forsiktig frem kan man da få ønska retning på koblingen uten at denne blir for løs/fast. Forsiktig med koniske gjenger da godset kan sprekke ved for hård tiltrekking. Ved å bruke gjengetapp kan det komme metallspon i pumpa så jeg ville nok spurt leverandøren om garantien fortsat gjelder etter et slikt inngrep. Om pumpa og delene er levert fra selger med forskjellige gjenge standarder så må det da hvere selger som har ett problen slik at det ikke er kjøperen som må prøve å løse det. Koniske nippler er ofte veldig "små" helt frem på nippelen , derfor kan en tvinge innpå noen gjenger selv om motparten /muffen som ikke er konisk , har en annnen "USA" dimmensjon. Det er ikke uvanlig att når en bruker 1/2 rørgjenger på hydrolikkkomponenterog pumper fra USA kommer borti denne gjengestandarden. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Spon bør ikke være noe problem om man smører fett på gjengetappen og kun gjenger litt om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Heisann:) Bruk Loctite Gjengepasta ( Rød flaske ) på bendene, skru fast først for hånd og deretter maks 2 omdreininger til du finner vinkelen du vil ha til hyraulikk slangene. Dette er det vi gjør til dagen hos Askeladden. IKKE bruk gjengetapp!! Lykke til Wilma:) Snart er livet som smurt:) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
wilma Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Slik gikk det: Demonterte tilkoblingene bak på rattpumpen, brukte loctite tetningsmiddel (liten rød flaske). Noen få dråper på gjengene og monterte sammen igjen. Luftet på nytt, og nå er det helt tett. Ikke antydning til svetting engang. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Som sagt Wilma..nå er livet som smurt Go knall!! Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.