Jump to content

Overgang fra sigarettennerplugg til lite 12 voltsuttak?

BårdK

Recommended Posts

I min "nye" båt er det bare ett 12 voltsuttak av sigarettennertypen, mens alle de andre uttakene for 12 volt har mye mindre diameter. Når man kjøper uttstyr for 12 volt er det vel vanligvis sigarettennertypen man får med eller må kjøpe i tillegg? I så fall, vet noen om det finnes en overgangsplugg eller må jeg evt. bytte plugg til min størrelse?

Jeg kjøpte noen plugger (Clas Ohlson?) for en stund siden, og disse hadde en løs ring slik at den kunne brukes til begge typer kontakt. Kanskje slike kan være en løsning?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg kjøpte noen plugger (Clas Ohlson?) for en stund siden, og disse hadde en løs ring slik at den kunne brukes til begge typer kontakt. Kanskje slike kan være en løsning?

Da sjekker ut hos CO. Grunnen til at jeg uansett ikke kommer til å skifte alle til sigarettennervarianten er pluggene til de små uttakene sitter bedre.

Grunnen til at jeg uansett ikke kommer til å skifte alle til sigarettennervarianten er pluggene til de små uttakene sitter bedre.

Ikke hvis du bruker disse kombinasjonspluggene. Der er det en kjempeplugg som sitter utenpå og bare en liten bit inni. Men siden det finnes så mange varianter så kan man kanskje ikke være så skråsikker.

Men bare tanken på å måtte skifte plugger på alt - hvordan gjør du det forresten der hvor det er bygget en del elektronikk inn i pluggen - mobiltelefonladere f eks ? - kanskje også på lånt utstyr ville skremt meg. Lag deg 2-3 adaptere med det samme.

For de som savner en skikkelig 12V støpsel og kontakt som skal transportere my strøm så er det nå på det norske markedet en utgave fra Legrand som tåler 25A. Den har lokk så den kan stå utendørs,lokket låser kontakt og støpsel. Bruker den til mitt elektriske vinsjhåndtak som drar mye strøm. Undertegnede vet hvor de er å få tak i hvis noen er interessert.

Bare pluss og minus, ja.

Men lag ledningen mellom de to endene lang nok slik at sigarettenner-delen kan ligge trygg et sted og ikke henger i luften. Ellers har du en DIN-del som muligens sitter noe bedre fast i kontakten og en sigarettenner-del som er særdeles utsatt for dårlig kontakt. (uansett har du med denne løsningen 2 kontakter som kan bli dårlige, ikke bare en)

Da har jeg vært på Claes Ohlson og allerede laget et par stykker med ledning i mellom. Veldig greit og ikke noe behov for å lodde. Brukte flate kabelsko til feste på sigarettenner hun (som egentlig er for fastmontering). Hiver på litt isolasjonstape etter at jeg har fått testet pluss og minus, men tippet i utgangspunktet på at pluss skal på selve pluggen til "minipluggen" - men her kan jeg jo ta feil (uten at det gjør så mye grunnet kabelskokoblingen).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...