Jump to content

D5L, praktisk utsjekk i praksis


SkipperW

Recommended Posts

Hei! Jeg skulle gjerne hørt noen erfaringer om hvordan praktisk utsjekk til D5L arter seg i praksis. Hvor lang tid tar den f.eks. typisk pr. kandidat? Antagelig er det vanlig å ta flere kandidater samtidig? Jeg hører gjerne både fra skoler og de som har tatt praktisk utsjekk selv (og svar gjerne i forumet istedenfor privat, slik at alle kan ta del i erfaringene).

 

Jeg trenger ikke praktisk utsjekk selv, men er interessert i å finne ut mer om forskjeller og likheter mellom utdanningsopplegg i Norge og utlandet.

 

Willy

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post

Jeg vet at f.eks. Norsk Seil og Navigasjonsskole gir deg et papir etter kurs trinn 4-5 (gir Yachtmaster hvis du har teorikursene) som skal tilfredstille utsjekk for DL5(A). Trinn 4-5 er en uke for viderekommende, Navigasjon (peilinger etc), Nattseilas, vakter, Skagerrak kryss etc.

 

Jeg synes det burde kommet et fast opplegg på linje med oppkjøring med bil, DL5 er ikke helt båtførerprøven heller da.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Kan ta min erfaring, så langt jeg husker den.....

 

Vi var vel 10-12 stykker som stilte på kaien i Stavanger en søndagsmorgen i mars i fjor. I ni-tiden kom Poseidon med denne skuta og tok oss ombord.

 

Først gikk vi til Langøy hvor det er en ganske så solid kai (etterlatenskaper etter "gjestene" våre på første halvpart av førti-årene), vi satte i land en kar for å ta i mot trossa, så fikk hver og en av oss øve på å gå inn til kaien med bruk av spring, med både sb og bb side til kaien. Poseidon (skuta) padler ganske godt til ene siden ved reversering, så vi fikk prøve både med og "mot" padlingen.

 

Deretter bar det ut på fjorden, igjen en og en til rors, mens resten heiv overbord ei pøs som hang fast i ei bøye. "Mann overbord" gjallet ofte fra flere struper utover sjøen. Øvelsen var da å komme seg rundt, og plukke opp "mannen". Noen brukte Williamson turn, andre ikke.

 

Til slutt gikk vi til Lindøy hvor vi gjentok øvelsen med å gå til kai, men denne gangen var soliditeten langt mindre, vi la til enden av kaien, den er vel tre meter bred (?), med en 56 fots stålbåt. Igjen med begge sidene til kaien. Utfordringen her var jo at "min båt er så lang, din kai så kort". Til slutt tilbake til Stavanger. Under hele turen var det kandidatene som foresto navigasjon, sto til rors og manøvrerte.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
  • 4 år senere...

Dette er en gammel tråd - men spørsmålet er nytt og relatert;

Hvordan er vanskelighetsnivået på denne utsjekken? Jeg anser meg selv som fremdeles ung og har ikke maskinisterfaring - men ønsker å løse d5l.

Har ikke erfaring med føring av større fartøy. At jeg skal hoppe ombord i et helt ukjent og digert fartøy og begynne å legge til kai, gå på spring og gå igjennom hele kunnskapsmatrisen på en ukjent båt virker litt utfordrende for å bruke et forsiktig uttrykk?

Hvordan løses egentlig dette? Det er vel neppe bare garva sjømenn som utfører dette :sweat:

 

Takk for svar!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...