Jump to content

Smøring av styrekabel

johan1970

Recommended Posts

:headbang: Hei godtfolk. Jeg har en 16 fots Skibsplast 490 VS med en 60 hk Evinrude E-tech. Styrewiren gikk litt tregt og jeg har nå tatt den av for å smøre den. Har kjøpt vannbestandig "grease", det er vel riktig...? Men jeg får ikke wiren ut av hylsa...!!! Kan noen der ute hjelpe meg? Dette er en M42 11 fots wire... Legger ved et bilde... Håper på raskt svar, jobber med saken i øyeblikket...

dsc03012.jpg

Klippe hjørnet av en plastpose og tape denne fast i enden av wiren.Heng det hele opp og fyll tynn olje i posen. Etter noen timer har oljen rent gjennom.Har du mistanke om at wiren er full av størknet grease kan du med fordel kjøre gjennom bensin/diesel/wh.spirit/CRC eller lign for å rense ut gammel drit før du lar olje renne gjennom.Bedre å smøre med olje enn grease.

Ikke alle kablene det går å ta wiren ut av strømpa på, ser ut til at dette er en av de. (Og det er no dritt, mye lettere å holde ren og smøre ellers)

TMe sin ide høres bra ut, bortsett fra at plastposen neppe tåler bensin/diesel så godt. Kan kanskje bruke en tom oljeflaske e.l istedet..?

Jeg bruker rester av girolja til påhengern til smøring.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Jeg hadde en gammal styrewire som også var treg. Smøring etter gitt oppskrift hjalp veldig, men holdbarheten på smøringa var ikke så god. Etter to lange sesonger med gjentatte smøringer endte jeg opp med ny kabel og styresnekke. Duverden for en forskjell, ikke minst i lommeboka :-/

Tror det er et punkt "of no return" når man skyller ut gammel grease og begynner med tynn olje istedenfor, da må man nok påberegne å måtte smøre opp igjen etter en stund.

Har man en kabel der wiren kan tas ut av strømpen så er det relativt kjapt gjort å rengjøre + inspisere og smøre opp. Tror styrewiren i Weslingen er mellom 10 og 15 år gammel....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvor mye koster en ny styrewire? Noen år siden jeg stod i samme situasjon selv og jeg var i hvertfal ikke i tvil om at det beste er å kjøpe ny og få det ordentlig. Sommeren er kort og godværsdagene få ,så på de dagene skal, etter mitt syn og mening, båten brukes, ikke "mekkes" på! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Gamle styrewire er farlig! Det har vært dødsulykker med dette. Scenariet er som følger:

Dødmannsknapp er ikke festet i føreren. Så ryker wiren, motoren slår over på siden og føreren faller overbord. Båten kjører så i ring tilbake mot føreren som ligger i vannet.

Skift hele wiren dersom den begynner å bli gammel og treg.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Klart det beste er ny kabel, men med riktig stell så holder kabelen seg ny og frisk atskillig lengre. Rens + inspeksjon hvert år hører med.

Og det tar atskillig kortere tid enn å skifte kabel m/ strømpe - noe som kan være en skikkelig drittjobb dersom den ikke er lagt i trekkerør e.l.

Måtte ha ut kabelen i en Bella 440R jeg hadde, kom på da jeg hadde fått kabelen ut (hele greia) at jeg kanskje burde satt på et tau i enden til å trekke den tilbake med... :headbang: Det var mange timers jobb å få på plass igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...