Jump to content

Hvilken konsoll skal jeg gå for?

KaNi

Recommended Posts

Jeg har denne båten her:

Båten

Det er en Rana Plast Presteng.

Båten inni

Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er om jeg skal ha en slik konsoll i den:

Konsoll 1

Eller om jeg skal gå for en kombinasjon med dette:

Konsoll 2

Stol

Hva tror dere? Klarer ikke å bestemme meg. Er redd for at det skal se rart ut. Har dere noen tips? Tas imot med takk :smiley:

Båten er forøvrig ferdig lakket nå og er mye penere enn på bildene, om jeg får si det selv :smiley: Helt hvit og med marineblå vannlinje. Venter bare på fenderlisten.

Edit! Måtte inn å fikse litt. Bildene ville ikke vises. Håper det er i orden nå...

Redigert av KaNi (see edit history)

Ja, jeg er egentlig enig. Båten ser i utgangspunktet slik ut:

Båten

Dette er slik den så ut da jeg fikk den. Har pusset den opp. Ny hvit lakk på sidene, malt hvit inni, marineblå bunnsmøring. Ble veldig bra. Toftene er fjernet. Skal lage nye. Men den ene skal byttes ut til fordel for en styrekonsoll :smiley:

Så konsoll og stol er det beste? Er bare litt redd for at det skal se litt rart ut. Klarer liksom ikke å se det for meg :sad:

ut i fra sånn som jeg ser det, ser det ut som et ikke planende skrog, det er jo noen ranaer i den størrelsen som ikke kan plane.. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det?

Hvis jeg først skulle hatt styrekonsoll på den båten ville jeg ikke kjøpt stol til den, det bli bare dyrt og unnødvendig =)

Det er vel like bra å bare sitte på tofta bakerst?

Hvis den ikke går i plan ville det ikke være nødvendig med mer enn en 5/6 hester.. Det kommer ikke til å gå mye forterer med en 9,8 og båten vil krenge( dette er hvis båten ikke går i plan)

Forøvrig så pleier det å stå hvor mange hk båten er godkjent for i akter på sånne småbåter.

Si for all del i fra om jeg har feil.. men er ikke Rana Presteng av denne typen en halvplanende båt? Har selv denne båten bare en og en halv fot mindre med overbygg- denne legger seg i plan med en 15 hk motor. fikk ikke båten opp i plan først, men med litt justering av tilt på motor, funket det helt ok :flag:

kommer selvsagt til å slenge på en 30 hk motor, da denne båten er godkjent for 20 hk. En regel man ofte bruker er at man kan gange ant godkjente hk på gamle båter med 1,5 - 1,8 :confused: Din båt skal jo kunne ha 15 hk, så i bunn å grunn burde det jo da kunne være 25-30 hk på hekken? noen andre som har erfaringer med dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...