Roger jo Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 Værdata på GRIB-format http://www.yr.no:80/verdata/1.5338672 På markedet finnes det kartplottere fra forskjellige produsenter hvor du kan laste inn værdata i form av GRIB-filer. Her er et utvalg filer fra modeller utviklet ved Meteorologisk institutt. Disse vil gi deg meget god informasjon http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=103751&cat=4916 En nærmere beskrivelse av innholdet i filene finnes i tabellen under. Innhold Område Fil-størrelse Filnavn Oppløsning Strøm Oslofjorden 18 MB ggeo.oslofjord00.grb 1 time, 300 m Strøm Skagerrak 1.9 MB curr4km-skagerak.grb 2 timer, 4 km Strøm, vær, bølger Skagerrak 13 MB metno-skagerrak.grb 6 timer, 4-10 km strøm 1 time Vær Sentral-Europa 110 kB metno-hir20-ceurope.grb 6 timer, 20 km Vær Nord-Europa 13 MB metno-neurope.grb 3 timer, 10 km Vær, bølger Nordsjøen 85 kB metno-nsea.grb 6 timer, 4-50 km strøm 3 timer Vær, bølger Norskehavet 98 kB metno-norwsea.grb 3 timer, 4-50 km strøm 3 timer Vær, bølger Skagerrak 119 kB metno-skag.grb 6 timer, 4-10 km Oppdateringsfrekvens Filene oppdateres én eller to ganger i døgnet. Oppdateringene skjer ca kl 4 og kl 16. Dataene gir deg informasjon 48 timer fram i tid (noen filer har 60 timer), og alle tidspunkt som oppgis er UTC-tid. Innlasting av data Forskjellige kartplottere har ulike innstillinger for hvordan du laster inn data. SeaPro, MaxSea, Raytech ogDeckman er eksempler på systemer som kan nyttiggjøre seg denne informasjonen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Når jeg laster inn grib filene i maxsea virker det som at varselet for sørlandet er snudd på hodet, er det andre som opplever dette? Jeg får bølgehøyder langt inne på viddene og der har jeg ikke tenkt meg... Sitér dette innlegget Link to post
MaxSea Support Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 Hei, Denne feilen var på en tidligere MaxSea utgave. Feilen er korrigert. Det du trenger er en programoppdatering for å få rettet dette. Ta kontakt med MaxSea Norge AS (Tlf: 90 23 90 00) Med vennlig hilsen MaxSea Support www.maxsea.no Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2008 Er det noen som har sammenlignet grib-informasjonen fra yr.no med den fra grib.us (jeg tenker da på ugrib-programmet)? Jeg har i sommer utelukkende benyttet grib-filene fra grib.us og er svært fornøyd med denne informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.