Sebaldus Startet 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2004 Står overfor et lite valg når det gjelder anskaffelse av en ekstra båt! Farter i dag en del rundt om i landet og er av og til på besøk i Vestfoldsområdt, Mandal og på hytte i Bykle. Samtlige steder hadde det vært kjekkt å kunne ta seg en tur på sjøen og det er slettes ikke alltid man har tid til å dra sjøveien med slektas Viknes (noe upraktisk når vi snakker om fjellet er det også). Hadde derfor vært greit å ha en liten jolle å hive på taket eller henger. Nå har vi pr i dag en Vernøy 430 som jeg eventuellt kan kjøpe henger til. Dette er en grei båt men der er uvilkårlig stress å alltid måtte ha med henger. Alternativet er å kjøpe en jolle som også kunne fungere som slepejolle/redningsflåte til Viknesen og som jolle den dagen jeg får meg en større seilbåt. Spørsmålet bli da om slike jolle er noe å ha eller om det bare er leketøy. Har lite erfaring med joller på rundt 3 meter. Funker disse bare innaskjærs med småunger ombord eller kan to velvoksne personer ta seg en tur i skjærgården hvis man bruker hodet? Tror valget står mellom gummibåt eller båt av type steady. Noe annet blir for vanskelig å ha på biltak og bære rundt. Det optimale hadde vært noe som akkurat vær så stort at de kunne gått på biltaket og som hadde taklet en motor på 9.9 hester. Problemet da er at båten blir relativt stor og tung. Det hadde vært veldig greit om jeg kunne fått den "ombord" i Viknesen på en eller annen måte. Hvor står jolle tror dere jeg kunne festet med snap davider bak på en Viknes 770? Jollen bør vel ikke være noe særlig bredere enn båten? Hvor mye vekt tror dere jeg kan hive på bak før det gir problemet? Rent konkret har jeg tenkt på Steady 260 eller en av konkurrentene. Hvordan er en slik båt i praksis? Leketøy eller båt? Håper på noen gode innspill til alle disse bruksområdene og kravene: - kunne festes bak på en viknes 770 - fraktes på biltak - stor fordel om den tåler 9.9 men en 4 hk går det også - 2 voksne personer i litt skvalpesjø Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Steady 260 veier 60 kg. Ganske tungt å få på biltaket og i tyngste laget for snap daviter. I mine øyne er eneste brukbare løsning en gummibåt. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
JanS/EIR Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Hei, Baat-guru! Kombinasjoner gjør nok dette valget noe mer komplisert, men jeg vil tro at du har et alternativ til, i tillegg til Steady og gummibåt. Buster aluminiumsbåter har en biltaksjolle som veier svært lite (Noe velså 40 kg, mener jeg å huske) Ville nok ha sjekket ut den før jeg traff et valg her! Bror min farta rundt med en slik på taket for noen år siden, og han var rimelig fornøyd. Lett var den i alle fall, samt vedlikeholdsfri etc. og slett ikke verst til bruk for et par mennesker innaskjærs. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
PerGunnar Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Dette burde være midt i blinken: http://www.campingsport.no/baater/baater_main.asp Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Hva med en RIB i retning slik KOB forteller om på siden sin da? Eventuelt ørlitt større. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Aluminiumsbåt blir nok veldig vanskelig å ta med seg med Viknesen da den neppe kan hektes på i snap davider og neppe heller kan slepes i høy hastighet. Som Rolf sier blir kanskje alt annet enn gummi vel tungt bakpå. Hadde også vært et stort pluss med lengde f.eks 3.10 eller 3.20 og ikke maks 2.70. Kanskje det er et ok alternativ å basere seg på slep i kombinasjon med en sprutpressening? Er dog litt skeptisk til å ha dette å tenke på når man skal rundt jæren og lista.... RIB kunne vært noe men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt. Er genrellt litt skeptisk til gummibåt da jeg kan være slapp med vedlikeholdet i perioder og ser for meg garnsetting, fiske og grising. Denne ser jo grei ut http://www.rotasjonstopnorge.no/varer.php?vgrid=42 men blir for tung for biltaket. De har jo også en 270 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 RIB kunne vært noe men jeg synes kanskje det blir litt for dyrt. Er genrellt litt skeptisk til gummibåt da jeg kan være slapp med vedlikeholdet i perioder og ser for meg garnsetting, fiske og grising. Denne ser jo grei ut http://www.rotasjonstopnorge.no/varer.php?vgrid=42 men blir for tung for biltaket. De har jo også en 270 modell. Tror 270'en også blir for tung for biltaket med sine 80 kg. Mener å huske at max taklast på min V70 er 75 kg. Jeg ville gått for en gummbåt med oppblåsbar kjøl. Åpenbare fordeler: - lettvekter - stødig - bra fartspotensiale - sleper ganske bra - selvlensende - kan pakkes sammen ved behov Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
M/S Bastard Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Kano Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Look no more, look no more,.......... Her er løsningen, og den ligger nærmere enn du tror, Baat-Guru! http://www.finn.no/finn/boat/object?id=425...80&pos=24&rub=7 Ref.: Achilles LS 4 er den suverene jolle / lettbåt med sikre og komfortable kjøreegenskaper. LS 4 sleper som en drøm med eller uten motor i et bredt hastighetsregister. Med sin lave vekt er den velegnet for å ha i daviter. Den oppblåsbare kjølen gir farts- og kjøreegenskaper du ikke trodde var mulig med en så liten båt. I motsetning til de fleste andre oppblåsbare båter er Achilles en investering, fordi den holder seg "i form" i årevis. Byggematerialer og byggemetoder gjør Achilles til verdens mest varige oppblåsbare båt! Kun seriøse henvendelser Utstyr: Motor Tohatsu 5 hk type M5B 369 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sebaldus Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Hmm...den så noget sliten ut. Men så skal man ikke skue hunden.. Er en Steady 260 til salgs på stord i følge autodb pluss en 260 her på baatplassen. Men, men.....ingen ting handles her i huset uten at tanken modnes noen måneder først (bortsett fra usb harddisken på 300GB som ble impulshandlet i går ) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Har også en Achilles gummibåt på 315. Oppblåsbar dørk og kjøl. Kjøpte en såpass stor og solid jolle for å kunne bruke den som "båt", og ikke bare som jolle. Har benyttet den en del som "selvstendig båt" i tillegg til jolle/leketøy, og det har gått greit med 2 - 3 voksne ombord. Man må regne å bli litt våt hvis det blåser og plasker en del. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Kjøpte gummijolle for etpar år siden. Det blei så tungt akterut at det medførte maskinbytte også. 14 000 for jolle m. påhengs. 300 000 for ny maskin Vi valgte en Yam300Sport (3meter) med oppblåsbar kjøl og fast dørk. Motor er en 2takt Yamaha 4hk (som egentlig er 5hk iflg et tidligere innlegg her på plassen) Utifra vår erfaring vil jeg anbefale deg å gjøre en test dersom du tror at vekta er i nærheten av å skape problemer. Fyll noen 20liters dunker med vann, plasser dem der bak slik at resultatet av vekt X arm blir omtrent som den jolleløsningen du planlegger. Tenk også på at - dersom du velger daviter får du lagringsplass for fendere og oppblåsbare badeleker som ellers tar mye plass. -med daviter får du vekten enda lenger bak enn med snap. -med snap daviter må du demonter motoren hver gang -med daviter blir total lengde en god del lengre enn før. Kan være et poeng å tenke på ifm. båtplassen din -med snapdaviter slipper du å tenke på nedbør som kan fylle jolla og medføre skader -med snapdaviter må du ha et alternativt feste til motoren når jolla er oppe -med daviter er sjøsetting en enkel affære (lavere terskel for bruk) sikkert flere ting å tenke på, men det er seint og jeg har sniffa poleringsvoks i hele dag , ...så jeg kommer ikke på mer Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
evenR4u Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Ta en titt på Walker Bay. www.walkerbay.com Antakelig p t verdens mestselgende jolle/lettbåt. Leveres i 8 og 10 fot og kombinerer ro, motor og seil. Du kan få forskjellige veldig bra seil/rigg-løsninger, så har du litt å seile med hvis tida blir lang. Seilingen testet i Seilas for ett år eller tp siden - trur jeg. 10 foten kan leverer med "RIB-pølse". 8 fot ca 30 kg. Jeg bor ikke så langt fra Svenskegrensa. I det landet kan jeg få 8-foten std utrustet for noe sånt som 5.500 norske. Og det er flere lapper under konkurrentene. Hvorfor 9,9 hk når 4 hk går fort nok? evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.