Rune Tangen Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 Hei.. Jeg har brukt våren på å legge nytt dekk på trebåten... Men nå har jeg kommet til fenderlist biten... Har laga flere lister,men de bare knekker når jeg bøyer de... er det noen som har tips..? fasong og trevirke?? Hvor jeg evt. må kjøpe materialer.. Bor i skien, (Telemark) Mvh R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 ....Men nå har jeg kommet til fenderlist biten...Har laga flere lister,men de bare knekker når jeg bøyer de... er det noen som har tips..? fasong og trevirke?? Hvor jeg evt. må kjøpe materialer.. Bor i skien, (Telemark) Hvor du kan kjøpe vet jeg ikke, ikke kjent i trelasthandlerbransjen i Grenland. Men jeg kjøpte ekelist ca 1 1/2" tjukk og rundet av øverst, og 2" høg, og tynnere nedover mot underkant (kanskje bare 1/2" eller mindre der). Skrudde den på øverste bord med skrueavstand cirka 15 cm; overkant av lista jamnt med dekket, og lista dekker over overgangen mellom dollbord og skrogside. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
vikers Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Hvorfor ikke "steame" disse, så kan du lage sirkel om du har lyst. Et langt rør med propp øverst, lett skrånende fra en stor kaffekjele med tuten inn i røret nede. Med god damp bør det holde med en snau time på listen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gabba III Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Vi har akkurat montert nye fenderlister på ei snekke nå, bestilte fenderlister i eik fra Montér, og fikk dem etter få dager. Prisen var langt i fra avskrekkende, og de gikk helt fint å bøye Redigert 6.Mai.2008 av Gabba III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ser nå at du bor i Skien. Kanskje er det en idè å kjøpe en rundstokk og splitte denne. Sibirsk lerk med mahognybeis og lakk /olje blir supert av utseende og prisen er rimelig. De holder til inne på Borgestad næringspark. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gabba III Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Vil ikke en fenderlist av mykere materielale fort bli skadet? I og med at listen som oftest er rundet, vil punktbelastningen bli stor når den treffer noe, og det vil lett bli sår og hakk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Når du montere fenderlist: Det er uhyre viktig å få det 100% vanntett mellom dollbord og fenderlist. Dersom det lekker inn regnvann her får du fort råte i fenderlist, dolbord og øvre bordgang. Dette ser en stadig stygge eksempler på. Alternativene er vel kanskje enten å lime med epoxy eller å bruke elastisk fugemasse? Hva sier ekspertene om dette? Jeg tror kanskje mest på nøyaktig tilpassing og epoxy. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gabba III Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Helt enig i at det er viktig å få det tett! Vi la en remse natemasse (Simson Deck Caulk) på dollbordet før vi skrudde lista fast, da tøt det pent ut når vi skrudde. Regner med at dette holder tett en stund Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Strøket dobbeltpostering. Beklager. Redigert 7.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Låner denne tråden til et lite fenderlistproblem: Har et (foreløpig) lite problem på Tora. Noen steder er det blitt antydning til sprekk og løsnet lakk over fugen mellom dollbord og fenderlist. Det ser ut som denne fendelista er lagt med en slags fugemasse (gul). Foreløpig er dette bare noen små områder, ca 20 cm lange med hårfin sprekk i lakken. Men dette bør nok fikses omgående. Tenker på prøve med å mette fugen med tyntflytenede epoxy før sjøsetting i år. Regner med at det ikke kan skade, så får vi se det an til neste år. Noen bedre forslag? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gabba III Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Vet ikke om det er noe bedre forslag, men det vi gjorde på den delen av båten vi ikke byttet fenderlista på, var å frese opp sporet mellom dollbord og list med Fein-sag og nate på nytt. For at dette skal sitte, må sprekken være av en viss bredde, blir den for smal vil ikke natemassen komme dypt nok til å feste skikkelig. Skal gjøre samme jobben på en annen båt nå også. Er av natur litt skeptisk til epoxy på trebåter Sitér dette innlegget Link to post
Rune Tangen Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 takker for mange bra svar... fenderlist i eik høres fint ut... Hvordan er formen på den..? husker du ca. pris... (båt budsjettet er sprengt for mange høvdinger siden).. R. Tangen Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Listen er en halv rund stokk, altså rund på en side, flat på den andre. Husker ikke nøyaktig pris, men mener vi betalte ca 250,- for rundt 9 meter. Jeg ble overrasket over den lave prisen. Og som sagt enkel å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.