Jump to content

Fenderlist i tre, problemer ved montering

Rune Tangen

Recommended Posts

....Men nå har jeg kommet til fenderlist biten...

Har laga flere lister,men de bare knekker når jeg bøyer de... er det noen som har tips..? fasong og trevirke??

Hvor jeg evt. må kjøpe materialer.. Bor i skien, (Telemark)

Hvor du kan kjøpe vet jeg ikke, ikke kjent i trelasthandlerbransjen i Grenland.

Men jeg kjøpte ekelist ca 1 1/2" tjukk og rundet av øverst, og 2" høg, og tynnere nedover mot underkant (kanskje bare 1/2" eller mindre der). Skrudde den på øverste bord med skrueavstand cirka 15 cm; overkant av lista jamnt med dekket, og lista dekker over overgangen mellom dollbord og skrogside.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvorfor ikke "steame" disse, så kan du lage sirkel om du har lyst. :smiley:

Et langt rør med propp øverst, lett skrånende fra en stor kaffekjele med tuten inn i røret nede. Med god damp bør det holde med en snau time på listen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ser nå at du bor i Skien. Kanskje er det en idè å kjøpe en rundstokk og splitte denne. Sibirsk lerk med mahognybeis og lakk /olje blir supert av utseende og prisen er rimelig. De holder til inne på Borgestad næringspark.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Når du montere fenderlist:

Det er uhyre viktig å få det 100% vanntett mellom dollbord og fenderlist. Dersom det lekker inn regnvann her får du fort råte i fenderlist, dolbord og øvre bordgang. Dette ser en stadig stygge eksempler på.

Alternativene er vel kanskje enten å lime med epoxy eller å bruke elastisk fugemasse? Hva sier ekspertene om dette? Jeg tror kanskje mest på nøyaktig tilpassing og epoxy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Låner denne tråden til et lite fenderlistproblem:

Har et (foreløpig) lite problem på Tora. Noen steder er det blitt antydning til sprekk og løsnet lakk over fugen mellom dollbord og fenderlist. Det ser ut som denne fendelista er lagt med en slags fugemasse (gul). Foreløpig er dette bare noen små områder, ca 20 cm lange med hårfin sprekk i lakken. Men dette bør nok fikses omgående. Tenker på prøve med å mette fugen med tyntflytenede epoxy før sjøsetting i år. Regner med at det ikke kan skade, så får vi se det an til neste år.

Noen bedre forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vet ikke om det er noe bedre forslag, men det vi gjorde på den delen av båten vi ikke byttet fenderlista på, var å frese opp sporet mellom dollbord og list med Fein-sag og nate på nytt. For at dette skal sitte, må sprekken være av en viss bredde, blir den for smal vil ikke natemassen komme dypt nok til å feste skikkelig. Skal gjøre samme jobben på en annen båt nå også.

Er av natur litt skeptisk til epoxy på trebåter :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...