Jump to content

VHF slår ut Garmin GPS under sending.

Ben Sin

Recommended Posts

Hei

Jeg fortsetter i følgetongen "Østkyst Hustler gjør ting han ikke kan". Ny VHF radio er montert i instrumentpanel ved siden av Garmin GPS 120.

Under sending på HI, slår GPS'n seg av. Sending på LO går fint. Drar jeg frem GPS'n 20-30 cm går det også fint.

Hva skjer, og hvorfor? Kan jeg lage en skjerming som forhindrer dette? Kan det være noe feil med koblingen på antenna mi?

Innspill ønskes.

Tanken slo meg et sekund eller to, men forsvant da GPS'n ikke slår seg av når jeg holder den på avstand fra VHF'n. Tyder på en slags "stråling". Gjør det ikke?

Red. De får strøm fra samme punkt ja.

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)
Hei

Jeg fortsetter i følgetongen "Østkyst Hustler gjør ting han ikke kan". Ny VHF radio er montert i instrumentpanel ved siden av Garmin GPS 120.

Under sending på HI, slår GPS'n seg av. Sending på LO går fint. Drar jeg frem GPS'n 20-30 cm går det også fint.

Hva skjer, og hvorfor? Kan jeg lage en skjerming som forhindrer dette? Kan det være noe feil med koblingen på antenna mi?

Innspill ønskes.

Grunnen til problemet kan være at GPS-mottager og VHF-radio er plassert for nærme hverandre slik at VHF'en "slår ut" GPS'en. VHF-antennen kan også være montert for nærme og/eller i samme høyde som GPS-antennen. Jeg vil anbefale deg å sjekke hva brukermanualene dine sier om minimumsavstander mellom GPS-mottager og annet elektonisk utstyr og mellom VHF-radio og annet elektronisk utstyr, likens minimumsavstand og -høyde mellom GPS-antenne og andre antenner og mellom VHF-antenne og andre antenner. Jeg regner med at GPS-mottageren din får nok spenning ettersom, dersom jeg forstår deg riktig, ikke slår seg av når du drar den 20-30 cm bort fra VHF-radio under sending på høy effekt(HI).

Når det gjelder navigasjonsutstyr i fartøy, er det viktig å montere antenner, mottagere, sendere og presentasjonsdisplay i tilstrekkelig avstand og høyde i forhold til annet utstyr for å bedre signal-/støyforhold(SNR: Signal Noise to Ratio) og for å unngå interferens. Signal-/støyforhold er altså forholdet mellom signal- og støyamplitude. SNR = S / N hvor S = Signal og N = Noise(støy). Reduserer man støyen, bedrer man SNR. For mye støy kan føre til målefeil og mindre nøyaktighet. Navigasjonsinstumenter beregnet for proffmarkedet har ofte bedre skjerming mot støy og/eller signalbehandling/filtrering som kan redusere støy i forhold til billigere navigasjonsinstrumenter for lystbåtflåten.

Interferens er som de fleste kjenner til, påvirkning av signal fra nærliggende frekvens(-er). Det verste tilfellet er destruktiv interens hvor en positiv amplitude faller sammen med en negativ amplitude slik at signalet blir eliminert.

Mye tyder på at de står for nærme hverandre ja. Men i manualen sto det ikke noe om avstand til andre instrumenter. Kun passe på å ha god avstand til det magnetiske kompasset. Jeg vil tro dette ville vært et utbredt problem i fritidsbåter hvis VHF'n må monteres langt vekk fra andre instrumenter. Antennene er montert på targabøylen.

Hvis jeg skal prøve å skjerme GPS'n, hva funker best? Blyplater?

Om det blir noe stort praktisk problem for meg vet jeg ikke, men det er greit å ha ting i orden.

For å være sikker på at GPS-en har nok spenning mens du sender vil jeg foreslå at du måler spenningen. Voltmeteret kobles til der GPS får spenning, les av spenningen. Gjør det samme mens du bruker VHF og sender med full styrke.

Hvis dette er noe som ikke har skjedd før kan det være at det er dårlig kontakt i koblingen. Det kan ofte skje i båt.

13,36 v. Knapt målbar forskjell under sending. Og som jeg skrev, flytter jeg GPS'n slår den seg ikke av.

Dette er en nyinstallasjon. Testet for første gang idag.

Zach: Hva gjør en splitt ferritt?

Det er ikke usannsynlig at 12 volt kabelen til GPS-en "plukker opp" noe høyfrekvens energi fra VHF-senderen. Kabelen blir på en måte en liten antenne. Kabel med ferritt får den egenskap at den yter stor motstand mot HF-signalene, og på den måten hindrer at de slipper gjennom og lager "spetakkel". Hvis det ikke hjelper med et par runder rundt ferritten, ta så mange runder som det er plass til.

Noen råd som kan hjelpe:

1. Sørg for at antennetilpasningen er ok (Lav SWR).

2. Antennekabel bør ikke gå sammen med andre ledninger over lengre avstand.

3. Egne spenningstilførsler til VHF og Plotter, og disse bør ikke paralellføres.

4. "Splitt-Ferritt" som Zach nevner, settes på spenningstilførselene. (Demper Hf-signaler til Plotter)

Lykke til :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Takker for gode tips. Ferritt kan testes uansett.

Jeg har i natt grublet på om jeg kan ha fått for dårlig kontakt i pluggen på antenne kabelen. Jeg ohmet den for å sjekke at leder og skjerm ikke kortsluttet, og jeg ohmet for å finne ut at lederen hadde kontakt med senter på pluggen.

Etter første forsøk hadde jeg nemlig ikke loddet godt nok. Kan dette være grunnen?

Ja, DET kan det.

Men husk at enkelte VHF-antenner er DC-messig kortsluttet; DET betyr at, hvis du måler mellom skjerm og senterleder med et ohm-meter, vil det se ut som at antennen er kortsluttet! (Høyfrekvensmessig funker den!)

Edited by Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hei igjen!

Takk for alle innspill. Jeg har idag forsket litt på egenhånd. Man blir bitt av basillen, og vil gjerne lære litt om ting man fra før ikke kan en dritt om. Jeg fulgte oppfordringen til Zach og kontaktet Permo Electronics A/S. Det er det hyggeligste bekjentskapet jeg har fått på årevis!! Det var serviceinnstilling og hjelpsomhet man ikke møter hvert år!! Og dette var såvisst ikke noe ukjent problem for de. Han sender meg først to stk. Splitt-Ferriter, for å montere på hver ende av VHF antennekabelen. Hvis ikke det er nok sender han et par til som skal på strømtilførselen.

Han forklarte meg også fenomenet med Ohming av antennekabel som Marwin nevnte. Vi ble "enige" om at jeg sannsynligvis hadde gjort dette riktig.

Da finner vi ut en av de nærmeste dagene om problemet løser seg.

Uansett er dette et firma jeg vil anbefale!! Permo Electronics A/S

Jeg fulgte oppfordringen til Zach og kontaktet Permo Electronics A/S. Det er det hyggeligste bekjentskapet jeg har fått på årevis!! Det var serviceinnstilling og hjelpsomhet man ikke møter hvert år!! Og dette var såvisst ikke noe ukjent problem for de. Han sender meg først to stk. Splitt-Ferriter, for å montere på hver ende av VHF antennekabelen. Hvis ikke det er nok sender han et par til som skal på strømtilførselen.

.......

Uansett er dette et firma jeg vil anbefale!! Permo Electronics A/S

Men så er da Espen hos Permo båtmann, da! :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Er du sikker på at Permo sa du skulle montere ferritten på antennekabelen til VHF-en? Må vel være på GPS-en. Uansett litt overraskende. Hvis det ikke hjelper på antennekabelen (til GPS-en) ville jeg ha prøvd å flytte ferritten over til 12 volt lederene først.

Edited by Zach (see edit history)

He he... Dere stoler ikke på en Hustler nei. Man skal ikke heller det, men denne gangen var det faktisk riktig. Jeg ringte tilbake idag, for sikkerhets skyld, og han kunne bekrefte det kollegaen hans hadde sagt til meg igår. Splitt Ferritene skal på VHF antennekabelen. Jeg kunne også lage en spole av kabelen på ca 30 mm diameter. 3-4 surringer.

Varenen kom med posten idag, (!) og jeg har montert og testet. Dessverre med dårlig resultat denne gangen også.

Kommer med oppdatering om utvikling.

Fortsatt den samme hjelpsomheten hos Permo. :yesnod:

Du har fått mange råd og jeg forstår at du stadig sliter med sendeproblemet ditt.

Jeg har noen spørsmål:

- Har kystradiostasjonen bekreftet at du er klar og sterk under VHF sending?

- Hvilken GPS har du?

- Hvilken VHF har du?

- Har du sjekket hvordan du har koblet sammen VHF og GPS?

- Hadde vært fint med et bilde som viser plassering av antenner og apparater.

Antar at du nå har kraftig dimensjonert kabel for pluss og minus 12 volt til begge apparatene?

En "Splitt Ferrit" her, og en "Splitt Ferrit" der.

Problemet er løst. Jeg flyttet Ferriter omkring. Først hadde jeg jo testet med to stk på VHF antennekabel. :nonod: Så tok jeg en på antennekabel, og en på strømtilførsel GPS. :nonod: Funket ikke. Så tok jeg på begge strømforsyninger. :nonod: Funket ikke. Så tok jeg på begge antennekabler. En på VHF og en på GPS. :yesnod::yesnod: Det funket! Problem løst.

Rart ingen av dere andre har opplevd dette? Vanlig problem ifølge Permo.

Takk for at du tipset om Permo Zach!!

Du skal få dine svar og bilder roaldbj.

Du har fått mange råd og jeg forstår at du stadig sliter med sendeproblemet ditt.

Jeg har noen spørsmål:

- Har kystradiostasjonen bekreftet at du er klar og sterk under VHF sending? Har ikke sjekket. Kun snakket med "nabobåtene". Klart og tydelig.

- Hvilken GPS har du? Jeg har den "topp moderne" Garmin 120XL. Gammel og god, ifølge kjennere.

- Hvilken VHF har du? Jeg har en Cobra Marine MF55.

- Har du sjekket hvordan du har koblet sammen VHF og GPS? Det var først et problem, men ble løst med en jordet bryter på NMEA signalkablene. Skrev om det i en annen tråd.

- Hadde vært fint med et bilde som viser plassering av antenner og apparater. Bilder under.

Antar at du nå har kraftig dimensjonert kabel for pluss og minus 12 volt til begge apparatene? Du antar helt rett.

bilde016.jpg

bilde017.jpg

Case closed.

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)

Flott at du fikk løst saken. Ferritt på VHF-coaxen litt "uvanlig" løsning. Lærte i alle fall noe nytt. Mulig det også har hjulpet med å lage en spole på coaxen slik som Permo foreslo. Men spiller jo ingen rolle nå når du fant en løsning. (Jeg har flere ferritter i forskjellige størrelse, og kjenner meg igjen i beskrivelsen din om å flytte rundt på forskjellige kabler ved HF/VHF-innslag i div. apparater).

• 9 months later...

Jeg har i dag lest følgende i en rapport som skriver om satelittnavigasjonssystemer:

Tap av GPS signaler på skip kan skyldes utilsiktet interferens, eksempelvis fra radar, mobile og faste VHF sendere og/eller signaler fra mobile satellittjenester (MSS).

Er det noen som har opplevd bortfall av GPS signal ombord i fritidsbåten pga interferens?