MrRookie Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 Har akkurat kjøpt min første båt, og trenger båthenger! Har absolutt null peiling på alt som har med båt å gjøre. Har imidlertid kjøpt en ny stingray 195cx (19,5 fot, 1131kg). Hvilke båthenger bør jeg kjøpe?? Den bør være praktisk da den sannsynligvis blir brukt flere ganger per sesong.. Og selvsagt teller prisen også.. Noen tips?? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 De fleste anerkjente leverandører av båthengere har vel bra kvalitet. Be om pristilbud her og der og sammenlign. Det viktigste er selvsagt at hengeren er godkjent for vekten til båten. Og så må du vurdere og du vil ha med ett enkelt hjulsett eller boggie. Andre nyttige tips kan være en såkalt tippbar "vugge", lettere da å få båten både ut og inn. De fleste har vel også idag vanntette nav, hjullager kan ofte være utsatt om du kjører mye i sjøvann og er slurven med å spyle rent etter bruk. De fleste leverandører kan sikkert også gi tips til hvilken båthenger som er den best egnede til din båttype. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
BigRevi Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Du burde ha bremser på selve hengeren, hvis ikke har du ikke lov å kjøre i mer enn 60. Er forresten ikke lov å kjøre i mer enn 80 eller 90 uansett( med henger da naturligvis) =P Redigert 5.Mai.2008 av capteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MrRookie Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Okey.. Litt av hvert å tenke på med andre ord!:) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Alle hengere med tot vekt på over 750 kg har brems, og krever BE førerkort Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Og mitt råd er kjøp deg en ordentlig el-vinsj! Verdt hver krone for de av oss som hverken er vinsj-gorilla eller har god rygg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MrRookie Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Takk for mye god info!:-) Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei, Vil bare nevne mine konklusjoner på vurdering av henger til 19 fots båt. Skal hengeren brukes mye, er siderullene og tippbar vugge to viktige faktorer for meg. Min erfaring var også at bruk av harde ruller uten f.eks superruller sliter på skroget. På min siste henger har jeg skiftet ut faste gummihjul med luftfylte "balstadhjul" og to stk. boggi armer for siderullene på begge sider. Dette ser veldig bra ut. Dessuten blei mitt valg enakslet(m.brems) i den størrelsen som er nevnt ovenfor her. mvh Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Tredal har meget gode hengere.Veldig behagelige å ha etter bilen, siden de har vanlige fjærer og støtdempere. Firmaet holder til mellom Mandal og Vigeland i Vest-Agder. Kanskje ikke av de rimeligste i pris , men du får hva du betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Tredal 1500 til 30000,- ser bra ut ja - hele 16 støttehjul. Hva om en skiftet ut disse med kvalitets lufthjul(ikke sikkert at det går? -avstanden mellom rullene er kanskje for liten?) Hakket større passer vel bedre til 1100kg båt-motor - 36000,- Redigert 5.Mai.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Alle hengere med tot vekt på over 750 kg har brems, og krever BE førerkort Dette er ikke helt riktig. Det er noe som heter "campingvognregelen". Denne sier at om tilhengerens totalvekt ikke overstiger trekkbilens egenvekt, samt at tillatt totalvekt bil og tillatt totalvekt henger ikke overstiger 3500 kilo, kan du kjøre med "vanlig" førerkort. (klasse B) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 1130 kilo båt pluss bensin, anker m/kjetting og tau, vester og dippedutter i alt 250kg? Dette lukter stor henger (boogie?), stor trekkbil og "stort" sertifikat forutsatt at man både skal kjøre lovlig og komfortabelt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MrRookie Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Takk for alle tips! Masser av produsenter å velge mellom ser det ut til... Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg har hatt Tredal, Gaupen og Brenderup båthenger, og skal jeg kjøpe ny, vil jeg gå for Brendrup. Bedre ruller, og større stabilitet i rammen slik jeg erfarte det. Felleskjøpet hadde veldig gode priser på Brendrup, men fra og med 1 mai er det Gaupen de selger Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
csvirus Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Alle hengere med tot vekt på over 750 kg har brems, og krever BE førerkort Ikke vår amerikanske henger, den er registrert på disp for og laste 1000kg, den er uten brems. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Jeg synes at jeg har sett Tredalhengere hvor båten ligger veldig høyt pga hjulopphenget. Dermed kan det bli veldig bratt når båten skal opp og ned. Bør i hvert fall sjekkes før kjøp. Forøvrig er erfaringen at hengere blir ikke utslitt, de står seg i hjel. Spesielt hvis de har bremser. En annen ting er at vanntette hjul-lagre ikke alltid er tette. Saltvann inn i hjul-lageret = lageret skjærer seg. Derfor kjører jeg aldri lenger enn at vannet kommer opp på hjulgummien. Da bør det være en god vippemekanisme/vugge slik at båten ikke kommer for bratt opp og ned. Tredal har meget gode hengere.Veldig behagelige å ha etter bilen, siden de har vanlige fjærer og støtdempere. Firmaet holder til mellom Mandal og Vigeland i Vest-Agder. Kanskje ikke av de rimeligste i pris , men du får hva du betaler for. Redigert 7.Mai.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
bindaling Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Brenderup fikk ikke skryt i denne BÅTHENGERTESTEN i båtmagasinet. Tredal og Tysse var de som kom best ut. Jeg kjente på en ferdigstroppet noen- og 20" bayliner på en Tysse boggihenger. Når du vugget båten bittelitt sideveis kjentes den grusomt ustødig ut, spør du meg! På flere slike automatiske siderullstrammere må det jo bli slakke i strammebåndet over bak?? Slike selvjusterende krybber blir både satt i + og - i denne testen?? Testen virket litt merkelig. På HSS var det ikke nevnt den elegante vuggen, -bl.annet. Redigert 7.Mai.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Hvorfor ikke en Tyse henger da??...... Kjøpte i fjor min Tysse boggiehenger,med vippe bak og selvjusterende kjøl og sideruller,solid vinsj er det også.... Kan laste 2600kg på den og er beregnet opptil 24 fot.kostet i fjor sommer 27500.- Er en fryd å kjøre Fram 690-en på Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
chagall Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Hvorfor ikke en Tyse henger da??......Kjøpte i fjor min Tysse boggiehenger,med vippe bak og selvjusterende kjøl og sideruller,solid vinsj er det også.... Kan laste 2600kg på den og er beregnet opptil 24 fot.kostet i fjor sommer 27500.- Er en fryd å kjøre Fram 690-en på Hei, hyggelig å høre at du er fornøyd med din nye Tysse henger. Mulig de har blitt forbedret de siste 6-7 årene. Min siste Tysse henger måtte minst ha 45 grader vinkel til sjøen for å få sjøsatt båten. Problemet var altfor myke kjølruller. Leser at de kommer bra ut i test og må da tro at kjølrullene har blitt vesentlig forbedret. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Dette er ikke helt riktig. Det er noe som heter "campingvognregelen". Denne sier at om tilhengerens totalvekt ikke overstiger trekkbilens egenvekt, samt at tillatt totalvekt bil og tillatt totalvekt henger ikke overstiger 3500 kilo, kan du kjøre med "vanlig" førerkort. (klasse B) Dette var interresant.. Forbanna på tilsynet som har endret regler, for oss som har hatt førerkort en del år, og har tidligere kunnet trekke hengere uten problem, og så skal man plutselig ta nytt førerkort for å trekke samme hengeren :? Har du link til reglene som du snakker om? Edit.. Søkte litt rundt og fant svaret. Takk for at du satte meg på sporet hvertfall!! Redigert 7.Mai.2008 av Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Har selv en Metek henger. Har brukt både Brenderup og Tysse, men Metek hengeren har vært den beste. Metek hengeren lages på Melhus. Trailer båten fra Østlandet til Nord Norge (115 mil hver vei), og hengeren føles veldig stødig. Det er delte meninger om du skal ha 2 akslet eller 1 akslet. Har hatt begge deler, og den 2 aksla hengeren føles stødigere, men virker litt tyngre å dra. Et argument mot 2 akslet er at de røsker mer i bilen når du kjører over dumper. Men jeg har aldri følt det som et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Hei, hyggelig å høre at du er fornøyd med din nye Tysse henger. Mulig de har blitt forbedret de siste 6-7 årene. Min siste Tysse henger måtte minst ha 45 grader vinkel til sjøen for å få sjøsatt båten. Problemet var altfor myke kjølruller. Leser at de kommer bra ut i test og må da tro at kjølrullene har blitt vesentlig forbedret. Dem har byttet ut de myke lufthjulene med halvharde kompakthjul.....sveiver 23fotern opp som ingen ting Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
chagall Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Dem har byttet ut de myke lufthjulene med halvharde kompakthjul.....sveiver 23fotern opp som ingen ting Godt å høre at De har byttet kjølruller. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Har kikket litt på tilhengere jeg og! Noen kriterier å ta hensyn til. Førerkort klasse B Bilen har tillat totalvekt på 2200kg Båthenger maks tillat totalvekt maks 1300kg Båten er 18ft og veier 800 - 1000kg ettersom utstyr! Det finnes ikke andre alternativer enn med brems da det er maks 60kmt med vekt over 300kg, og det er ikke mange bilene som har lov å trekke mer enn 500kg uten brems! Skal båten kjøres med trektor er opplagshenger et alternativ! Så det blir en 1300kg henger og etter pris! Mange tilbud der ute! Redigert 8.Mai.2008 av Selco18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Men finner du en henger på 1300 kg totalvekt som har nyttelast på 800 - 1000 kg da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.