Jump to content

Båtførerprøven

MS sjølsøkk

Recommended Posts

må nesten bare kommentere å si at båtførerprøven er i et ord

Dette nærmer seg off topic. Betrakt det derfor som en parentes i tråden.

Info til alle skrivere på baatplassen.no fra en som har hatt språkbruk som levebrød store deler av livet:

Norsk er et språk som danner nye ord ved å sette sammen andre ord - og ordlenkene skal så å si alltid henge sammen uten mellomrom, gjentar: uten mellomrom. Norsk gir blanke bengen i hva engelsk gjør, norsk henger nesten alltid ordene etter hverandre uten mellomrom. Gjentar: nesten alltid.

Riktignok er det kommet noen unntak, angivelig for å gjøre det lettere for folk (?), og det er sånt som at igår og idag nå skrives med mellomrom, altså i går og i dag. Det er endel andre unntak også, som etterhvert har fått status som rett og god norsk, om bord f.eks., men det ødelegger aldri meningen å d... i dem og holde seg til sammenskrivingsprinsippet.

Derimot kan meningen ødelegges fullstendig når man særskriver. Røyk fritt er vel f.eks. omtrent det motsatte av røykfritt.

At engelskbaserte stave- og retteprogrammer på PC gir massevis av rød understreking når man skriver sammen flere ord til ett, er lite å bry seg om. Retteprogrammene kan ikke norsk ordentlig. Og noen ganger beror rødstrekingen visstnok også på at man ikke har satt opp PC-en ordentlig og fortalt den at den er i land nr 47, altså Norge. Mer PC-kyndige enn meg får uttale seg om dette.

Parentes slutt.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

For å være litt stygg...;

Jeg gir blanke F i hvordan folk skriver noe så lenge jeg skjønner hva de mener - også med den forståelsen av at det er meg vedkommende henvender seg til.

Om jeg ikke tolererer hvordan folk skriver, så er det bare la være å lese det - enda bedre, la være å svare. :wink:

Beklager, Hekksjø, men jeg kunne ikke motstå innlegget ditt... :wflag:

On Topic:

Jeg driver på med litt lesing innimellom og skal ta den i løpet av sommeren tenker jeg. Vil være rustet til neste år, for da snakkes det om at det blir obligatorisk i en eller annen sammenheng. Så vidt meg bekjent, så kan man ikke pålegge noen osm har gjennomført kurs - selv om det har vært frivillig - å ta det om igjen etter en lovendring.

Og med det, så antar jeg vel at folket som har tatt prøven og bestått ikke må ta noe nytt, da definert som Båtsertifikat...? Vel, jeg håper det iallefall. :smiley:

Er det noen her som vet noe mer om dette?

Håper du har klart deg bra da, MS sjølsøkk, så jeg holder motivasjonen min til å ta det... :cool:

Redigert av DelCasa (see edit history)
Da var båt fører prøven over å jeg venter i spenning.

Jeg bare håper jeg klarte den.

må nesten bare kommentere å si at båtførerprøven er i et ord

Det var da en noe merkelig motagelse på baatblasen , fikk vell ett lite sjølstøkk.

De fleste forsto nok at det var båt førerprøven du prøvde å skrive og at enkelte her er akademisk udannent og ønsker å poengtere det er litt trist da det bestandig må gjøres på andres bekostning men ennå vere er det at de di skriver blir så akademisk , vidløftig og uforståelig at de burde føge med en oversettelse.

Forøvrig er jeg eier av de fleste trykkleifer og håper prøven gikk bra. . :cheers:

Dette nærmer seg off topic. Betrakt det derfor som en parentes i tråden.

Som du påpeker er dette OT og skulle ønske du kunne starte temaet derover. Jeg etterlyste dette for noen måneder siden da jeg føler behov for rettskrivning - grammatikk m.m.

Tar meg ikke så lett nær av dette.

Og godt er det. Velkommen til BP og lykke til med resultatet.

Det var da en noe merkelig motagelse på baatblasen , fikk vell ett lite sjølstøkk.

....at enkelte her er akademisk udannent og ønsker å poengtere det er litt trist da det bestandig må gjøres på andres bekostning men ennå vere er det at de di skriver blir så akademisk , vidløftig og uforståelig at de burde føge med en oversettelse.

Vi burde heller applaudere at noen tar seg tid til å rette opp språket vårt enn at vi skal rakke ned på disse. Hekksjø var uheldig med plasseringen av kommentaren og det er det jo flust opp av her på BP.

Låner denne setningen fra Capitaine:

Interferens er som de fleste kjenner til, påvirkning av signal fra nærliggende frekvens(-er). Det verste tilfellet er destruktiv interens hvor en positiv amplitude faller sammen med en negativ amplitude slik at signalet blir eliminert.

Er dette noe mindre akademisk...

Dette ble mye OT, men måtte bare sies :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Og når får du svaret på prøven? Jeg tok den ved et "godkjent testsenter" i Bergen for noen år siden. Bare ringte dem og bestilte tid for prøven på et par dagers varsel. Husker ikke helt om det var et PC-basert testverktøy, men jeg fikk ihvertfall svaret der og da.

...og jeg slapp å ta den flere ganger :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Jeg så på finn.no en båt så var helt perfekt. Men så er jeg litt skeptisk etter endel heldigt vis billige fjaskoer.

Så jeg søkte litt på dette flotte forumet. Der fant jeg en båten som jeg kunne tengt å kjøpe. båten er omtalt i tråden (Jeg fant, jeg fant! Trenger du det?)

på siste side.

Hvor mye stress er det å bygge en egen båt?

Hvor kan man få plass til å stå å bygge?

Hva vil det koste for å få en flyte klar båt på intil 50 fot?

Hva vil motor å gir å diverse koste?

Spørsmålet er vell egentlig.

Hvor mye koster det å lage en 50 fots bobåt?

Stess. Har du mye tid (flere måneder) å avse blir det mindre stress. Mindre tid mye stress.

Plass. Ditt største problem med en slik størrelse. Og det bør helst skje innendørs. Koster flesk i ditt område.

Inntil 50 fot. Du sikter høyt dersom dette er din første båt.

Motor. Her er alt relativt til din lommebok og hvilke motorkunnskaper du besitter.

Det viktigste er å ha rette innstillingen til at dette kan ta tid. Du kan som oftest glemme alt med hensyn til familieliv i de første 2 - 3 årene og er du alene er faren til stedet at du ender opp som en asosial (båtgal) person. Det siste er godt ment men kan bli en faktor du bør vurdere før du setter i gang.

mvh jawik - en som har prøvd det meste

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvis det er Risørskøyten i Bergen du tenker på, så antar jeg at du har lest kommentarene til denne og fulgt lenkene? Den ligger ihvertfall ikke der hvor bildene er tatt, for der har jeg båten min nå, og ingen Risørskøyte er å se. Jeg holder det ikke for usansynlig at grunneier har bedt båteieren om å fjerne den i frykt for at den skulle gå til bunns ved kaien hans.

Hvis du er interessert i en gammel gavelbåt med mast så kan du bare ta med deg dykkerutstyret og noen løfteballonger og komme. Det ligger en 23,4 meter under kjølen min. Sank i fjor så det kan ennå være håp for den hvis den heves snart :diving:

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hvis det er Risørskøyten i Bergen du tenker på,

Jeg startet tråden. Siste bilde jeg henviste til ble tatt 30. april om morgenen. At den er vekk nå kan jo være at noen har kjøpt den eller at som du nevner den har fått mars ordre. Mange fine båter i den marinaen :smiley:.

Tror ikke jeg er ute etter noen gavelbåt for øyeblikket. Risør eller CA over 49 fot i seilbar tilstand over noe tid. Og flytende.

Redigert av jawik (see edit history)

Har rettet emnetittelen, og kun fordi det gjør søk på forumet mer effektivt. (retting av skrivefeil i titler er en del av moderatorenes hverdag... :smiley: )

Til de som ikke er klar over det så kan man redigere egne innlegg innen 24t etter at de er postet. Er man den som har startet emnet kan man også redigere tittelen innen samme tidsrom.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...