Batdilla Startet 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2004 En sak lurer jeg på: Hvordan velger/monterer/kalibrerer man nivågiver til en ferskvannstank slik at det instrumentet viser stemmer overens med virkeligheten? Etter det jeg har fått med meg, er det lengden som varierer når man skal kjøpe giver. Greit nok. Har man en grunn tank, velger man en lengde som passer til det. Har man en dyp tank, velger man en lengde som passer til det. So far, so good. Hvis det videre hadde vært snakk om en tank med kvadratisk eller rektangulær fasong, hadde alt vært greit. Men i mange tilfeller ser jo ikke tanken slik ut. Tanker fås jo i mange fasonger for å gjøre det enkelt å utnytte plassen best mulig der man setter den inn. F.eks. baugtanker - på disse finner man knapt nok ei plan flate. Det skrår og heller i alle retninger. Hvordan beregner man og monterer en nivågiver på en baugtank slik at det blir samsvar mellom det instrumentet viser og virkeligheten? Helt naturlig vil instrumentet stemme ved full og tom tank. Er det mulig å kunne lese noe mer ut av instrumentet i et slik tilfelle, bortsett fra at tanken er et eller annet sted mellom full og tom, og bortsett fra det man selv lærer seg å tyde ut fra erfaring? Problemstillingen er forsåvidt like aktuell i forbindelse med andre typer tanker. Noen som har noen vise ord i denne sammenhengen? Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Vise ord og vise ord... Det er vel som du sier slik at du kun kalibrerer maks og minimum, og at instrumentet viser "halv tank" dersom tanker er fylt opp til halv høyde.. Ser vel ingen annen måte enn å fylle på med 25% av maks volum, merke av dette på skalaen, fylle på nye 25%, merke av, osv, altså lage egen skala.. Stian Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 ...Ser vel ingen annen måte enn å fylle på med 25% av maks volum, merke av dette på skalaen, fylle på nye 25%, merke av, osv, altså lage egen skala..Der satte du meg på en tanke. Kanskje jeg rett og slett har misset noe her? Hvis en slik giverstav hadde bestått av flere målepunkter som er inviduelt justerbare, kunne man gjort som du sier. Fylt i 1/4, justert målepunktet for dette nivået, fylt på 1/4 til så det blir halvfullt, justert målepunktet for dette nivået, fyllt på 1/4 til og justert for dette nivået. Kanskje det er slik målerne fungerer og det er jeg som har misset noe? Får det liksom ikke til å stemme at forutsetningene for alle slike nivåmålere er at man har en rektangulær eller kvadratisk tank uten skrånende vegger. Ellers så er det vel et alternativ å åpne opp instrumentet, rive ut måleskiva og lage seg ei ny på PC. Men da er man avhengig av et instrument som enkelt lar seg åpne uten altfor store ødeleggelser. Erfaringsmessig er ikke alltid slike instrumenter like enkle å åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Det hadde jo vært knall, men tviler vel på et det er sånn.. Målerstaven gir en spenning resistans, lineær eller logaritmisk, hva vet jeg, som en funksjon av væskehøyde. Hvis du derimot kunne justert instrumentet, så hadde man vært på vei. Stian Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Vi får avvente litt hva andre kan komme opp med. Jeg kan da umulig være den første som står ovenfor denne problemstillingen. Rent umiddelbart kan det synes som å lage seg en ny skala på instrumentet er eneste løsningen. Noen som vet om noen instrument serier som er enkle å åpne? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Dette er da ikke noe problem? Når tanken er halvfull er den i virkeligheten halvtom.... Etter å ha gått tom for vann et par ganger lærer du deg når du må fylle, og når du må spare. Båter skal være litt uforutsigbare for utenforstående, det ligger i båtlivets natur. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Mja - vet ikke helt om jeg kjøper den. Skal jeg først ha nivåindikering, skal den jammen meg stemme og . Er i ferd med å kjøpe inn 120 liter baugtank fra www.Plastinvent.no nå. Venter bare på at han skal ringe opp igjen. Skal lufte saken med vedkommende da. Blir det ingen annen råd, satser jeg på et instrument som kan åpnes, tar ut skiva, scanner inn denne, tar denne over i et tegneprogram, modifiserer skalaen der slik at den stemmer ihht gjennomførte forsøk med 1/4, 1/2, 3/4 og 1/1 fylling av tanken, printer den ut på en dertil egnet fargelaser, for deretter å montere skiva inn igjen og lene meg rolig tilbake i trygg forvissning om at vi da har full kontroll på nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Vise ord? Når jeg monterte giver i vanntanken bestod denne av et slags potmeter som satt på ei stang ned i tanken. Akslingen på potmetret ble dreid av en flottør som satt på en ståltråd. Ble kalibrert ved å kappe ståltråden til riktig lengde og bøye på den slik at den gikk mot øvre anslag ved full tank, og nedre anslag ved ( nesten) tom tank. Hakke båten lenger, men tror den kom fra VDO. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Amorosa Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Mja - vet ikke helt om jeg kjøper den. Skal jeg først ha nivåindikering, skal den jammen meg stemme og . Er i ferd med å kjøpe inn 120 liter baugtank fra www.Plastinvent.no nå. Venter bare på at han skal ringe opp igjen. Skal lufte saken med vedkommende da. Blir det ingen annen råd, satser jeg på et instrument som kan åpnes, tar ut skiva, scanner inn denne, tar denne over i et tegneprogram, modifiserer skalaen der slik at den stemmer ihht gjennomførte forsøk med 1/4, 1/2, 3/4 og 1/1 fylling av tanken, printer den ut på en dertil egnet fargelaser, for deretter å montere skiva inn igjen og lene meg rolig tilbake i trygg forvissning om at vi da har full kontroll på nivået. Du må også ta hensyn til om båten ligger rolig eller er i fart . Har halv tank når jeg starter. Gir på gass, hekken ned og baugen opp og plutselig 3/4 tank. Har måler i bakkant av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Du må også ta hensyn til om båten ligger rolig eller er i fart . Har halv tank når jeg starter. Gir på gass, hekken ned og baugen opp og plutselig 3/4 tank. Har måler i bakkant av tanken.Har vært inne på tanken. Men jeg tror kanskje at problemet ikke er så stort i tilfellet Sjømann 22. Man får ikke akkurat bakoversveis når det gis "full pinne". Litt bevegelse vil det sikkert bli akkurat ved start, men jeg tenkte det kanskje roet seg. Dessuten - med en tank utformet etter baugen, vil ikke vannet uansett legge seg akter i tanken - der det er mest høyde og nærliggende å montere giveren? Ser ikke noen enkel måte å komme seg rundt dette på. Måtte eventuelt hatt skvalpeskott i tanken, eller noe slik da? Og det er det sikkert ikke på serieproduserte plasttanker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Hei. Og skal du være pirkete, må du for billige tankmålere også ta hensyn til om dulhar ligget lenge stille og kanskje har under 12volt på batteriet. Det blir ikke mer vann om du starter opp og spenningen stiger til 14,4volt! Lars H. (som nå ganske snart stikker en tur bortom messen i Lillestrøm, 5 min unna) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batdilla Svart 16.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 ...Det blir ikke mer vann om du starter opp og spenningen stiger til 14,4volt!Hmm - dette kan da ikke være det største problemet? Får i så fall inn med stabilisert spenning, UPS og full pakke da... Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Hmmm..., batdilla...: Det ser ut som om du skal bruke Sjømannen din i Mjøsa..... Da jeg bodde på Gjøvik lærte vi at drikkevannet vårt kom fra Mjøsa. Og når du skriver ferskvatn, så kan det jo muligens være den yttre tanken, den som er rundt / under Sjømannen din. Da blir det nok litt vanskeligere å kalibrere måleren. I alle fall vil det være enkelt å se når "tanken" er tom: Da er det vel ca 150m opp til den tørre flytebrygga... :lol: litt avhengig av hvor i Mjøsa du er når "den går tom"... I min båt går jeg over til boksdrikke når tanken er tom, og husker deretter alltid å fylle opp tanken når jeg har kalt vatn i nærheten, fortrinnsvis ferskvatn, selv om vi også har prøvd saltvatn (fiskebruk nordpå... saltvatn for spyling av båter & kai..) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 For å dra innlegget til fredriksen litt lenger. Kan du ikke bare kutte ut hele ferskvannstanken. Du kommer jo til å farte rundt i en gedigen en. Hva med å montere pentrypumpen rett mot en skroggjennomføring. Dermed har du tilgang til ubegrenset med ferskvann. Da trenger du jo heller ingen måler. :eek: Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Hei! Jeg har grublet over det samme problemet... Kjøpte en brukt seilbåt der dieseltanken ligger under en av køyene akterut og dermed har en fasong der tanken har størst flate på toppen og smaler av både i lengde og bredde jo lenger ned du kommer. Resultatet var at jeg den første tiden ikke så reaksjon på tankmåleren i det hele tatt når jeg brukte båten og så plutselig sto måleren på "null" en dag jeg glemte å kontrollere.... Jeg har ikke funnet noen givere som du selv kan korrigere for dette, verken av vippearmtypen eller stavgivere der en magnet glir langs et rør med innebygde reedreleer som er fast montert på innsiden. Firma Wema tilbyr seg visst å kunne lage spesialgivere der du selv bestemmer høyden for de ulike reedreleene, men jeg har ikke turt spørre om prisen... Har selv en vippegiver og har løst problemet midlertidig med å tømme tanken og så helle på 10 og 10 liter mens jeg merket av på instrumentet og målte motstanden ved hvert nivå. Tanken var å skifte ut instrumentet med lysdioder. Har tegnet en krets jeg kunne bygge selv med sk. komparatorer. De kan jeg justere slik at jeg får 7 lysdioder til å angi nivået i trinn på 10 liter,- dvs. lyser 4 dioder vet jeg i mitt tilfelle at tanken inneholder mer enn 40 liter og mindre enn 50 liter.... Mistet imidlertid litt av innsatsviljen når jeg til slutt tok ut giveren og oppdaget at grunnen til at den var så unøyaktig var dårlig kontakt/brudd i motstandstråden. Dermed var motstanden uendelig, =instrumentet viste full tank helt til nivået sank så mye at giveren kom inn på området der motstandstråden var hel. Byttet giver og dermed var ikke feilen så stor lenger..... Men du så moro jeg hadde det mens jeg planla det hele!!!!!!!! Athene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.