Jump to content

Eksos støy, Mercruiser Bravo III


880

Recommended Posts

Irriterer meg over denne støyen. ved tomgang putrer det ut mellom transom og drev. Intet kommer ut i navet på propelleren. Volvo drevet er mye stillere her. Vurderer å tette den "åpne løsningen" Mercruiser har med en tett eksos slangen mellom transom og drev. Sette inn en tett belg slik at all eksos må gå via navet.

 

VP drevet går mye stillere unde gange enn Bravo drevet med tanke på eksos støy.

 

Noen som har fundert på dette eller prøvd noe slikt...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå sier du ikke hvilken motor du har, men store diesler og 7,4L bensin må visstnok ha denne "utette" eksosbelgen for å puste bedre på full gass.

Har du mindre motor kan du sikkert sette på en tett belg.

Hvis du mener lyden er plagsom, så er det 2 ting til som er ganske vanlig, lite kjølevann (tørrere eksos) eller tett eksos i drevet. Har du sjekket inni drevet at eksosen ikke er blokkert av gamle rester etter eksosklaffer? Da vil evt også mesteparten av eksosen komme mellom drev og transom....bare en tanke.

Link to post
Share on other sites

Motoren er ny. Yamnar BY260Z 2007 mod. Samme med drevet. Mercruiser Bravo 3X Diesel. Eget vannutak fra eksosbend som går til drevdusj. Ved å tette drevdusjen slik at alt vannet går i eksosen endres lydbildet, men marginalt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvis drevet er helt nedtrimma så skal jo denne "åpne" belgen tette mot drevet, iallefall på tomgang, trodde jeg.

Mens når man gir pådrag så vil eksosen slippe delvis ut også foran drevet.

Jeg skal bytte ut eksosbelgen min med en sånn "åpen" belg fordi jeg tror det blir stor motstand når turtallet nærmer seg max.

Litt off topic men allikevel... støy, flott støy særlig mot slutten :cool:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Steyr 246 med Bravo 3x og irriterer meg også litt over at eksos ikke ledes ned i proppellen ved tomgang.

Grunnen er at drevet ikke er utstyr med vanlig eksosbelg men med en "TUBE, Exhaust" som Merc kaller den. Se bildet:

 

337.jpg

 

Denne er åpen i den ene enden. Bytter du denne ut med en "BELLOWS, Exhaust" (se bildet under) så er støyproblemet løst men du mister muligens effekt. Tuben brukes nettopp for å redusere motstanden i eksosen.

 

241.jpg

 

 

se også her: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictur...sc=Bell+Housing

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vil ikke suget fra propellerne hjelpe godt på med å få ut eksosen ??

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg er litt på tur her, men er det ikke noe som heter waste gate på dette drevet? Er ikke dette den slangen som kommer ut i vannlinja omtrent. Er vel ingen god ide å tette denne? Men her er det sikkert folk som har mer greie på dette enn meg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Vet ikke men i marsjfart opplever jeg uansett ikke denne åpne løsningen som problem, kun ved oppstart og i lav hastighet.

 

Føler at det kommer mye støy fra drevet/eksos.

Har kjørt samme båt i helgen tur/retur Bergen - Florø med to D3 maskiner. Ingen eksos støy og kun summe lyd fra kjelleren.

I denne båten kan en samtale gjøres på greit nivå, nesten som hjemme i stua. Men i min båt må stemmen heves og du må se på den du snakker med. Støy isoloasjon er identisk på begge disse to båtene..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to Steyr 236 og de er så stille på tomgang at jeg må snu meg for å se om jeg har propellstrøm. Jeg har de eksosbelgen som leder eksos gjennom propellene. Like ved belgen er det kjølvannsuttak på begge sider på Bravo drevene. Nå skal det sies at mine drev står mye lavere i vannet en på en mindre båt, hos meg er det ingen deler over vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg er litt på tur her, men er det ikke noe som heter waste gate på dette drevet? Er ikke dette den slangen som kommer ut i vannlinja omtrent. Er vel ingen god ide å tette denne? Men her er det sikkert folk som har mer greie på dette enn meg.

 

Usikker på hva du mener her? Waste gate i motor sammenheng er normalt en ventil i turboen som slipper eksos forbi turbinen for å regulere turbotrykket. Det som diskuteres her er hvilken type eksos belg som brukes mellom transom og drev. Den ene er lukket og leder all eksos ned i drevet tilsvarende som på VP drev. Den andre er åpen i enden mot drevet og skal i teori lede eksos gjennom drevet i lav hastighet men slippe noe eksos forbi drevet ved høy belastning for å bedre ytelsene til motoren. Brukes normalt på de største bensinmotorene samt en hel del diesel motorer. Mange opplevere at denne åpne belgen støyer en hel del mer en tradisjonell lukket eksos belg.

 

Føler at det kommer mye støy fra drevet/eksos.

Har kjørt samme båt i helgen tur/retur Bergen - Florø med to D3 maskiner. Ingen eksos støy og kun summe lyd fra kjelleren.

I denne båten kan en samtale gjøres på greit nivå, nesten som hjemme i stua. Men i min båt må stemmen heves og du må se på den du snakker med. Støy isoloasjon er identisk på begge disse to båtene..

 

En lukket belg vil nok bedre støybilde en del, men eksos kanalene i bravo drevet kan være noe trange for Yanmar motoren.

 

 

Jeg har to Steyr 236 og de er så stille på tomgang at jeg må snu meg for å se om jeg har propellstrøm. Jeg har de eksosbelgen som leder eksos gjennom propellene. Like ved belgen er det kjølvannsuttak på begge sider på Bravo drevene. Nå skal det sies at mine drev står mye lavere i vannet en på en mindre båt, hos meg er det ingen deler over vannlinjen.

 

Ble du ikke anbefalt åpen eksos belg på 236 maskinene?

Nå har vell du også fordelen av at maskinene ikke ligger under dørken i cockpit men ute under lukene på akterdekket. I en DC så har du motorene rett under dørken i selve cockpit og støyen blir nødvendigvis noe høyere spesielt med kalesjen oppe.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ble du ikke anbefalt åpen eksos belg på 236 maskinene?

Nå har vell du også fordelen av at maskinene ikke ligger under dørken i cockpit men ute under lukene på akterdekket. I en DC så har du motorene rett under dørken i selve cockpit og støyen blir nødvendigvis noe høyere spesielt med kalesjen oppe.

Vel det er vel ingen som har sagt noe om hvilken belg jeg bør bruke, jeg har begge typene men har brukt den med slangeklemmer i begge endene. Opplever ingen problemer med det. Det er jo litt eksos og sjøvann som pipler ut før den når belgen. Men hos meg er det kun motorene som høres og ikke eksosen...

Link to post
Share on other sites

Ny tett belg er nå innkjøpt, kr. 440,- hos Eurofritid. Skal monteres snarest....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal gi LYD fra meg når saken er på plass :smiley:

 

Tror jeg får gjort dette i morgen..

 

Kommer med tilbakemelding etter dette er gjort........

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så er jobben utført, ny belg er på plass. Ved oppatart ble jeg noe forbauset, all eksoslyd var borte men det putret fremdeles rundt transom og drev, intet ut propellene. :confused: :confused:

 

Støyen ble borte under rolig kjøring, ingen eksostøy, kun brumlingen fra kjelleren og lyden fra vannet rundt båten. Under marsjfart var lydbildet også noe helt annet, ikke tegn til eksosstøy.

 

 

:flag:

 

Så langt kan løsningen bare anbefales...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fikk faktisk nesten 100 omdreininger mere, tempraturen på motor holdt seg som vanligt ca 91 gr, intet effektap så langt. Og ikke minst ingen eksoslyd...

 

Det eneste jeg merket, men det kan skjyldes høyere vann/luft tempratur var følgende:

 

Når jeg har kjørt på marsjfart og trotlet ned øker motor temp. opp til 96 gr. for så å synke. Følte at det tok litt lengre tid før tempen sank etter bytte. Men ved å ruse motor litt synker tempen, litt fortere enn før :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fikk faktisk nesten 100 omdreininger mere, tempraturen på motor holdt seg som vanligt ca 91 gr, intet effektap så langt. Og ikke minst ingen eksoslyd...

 

Det eneste jeg merket, men det kan skjyldes høyere vann/luft tempratur var følgende:

 

Når jeg har kjørt på marsjfart og trotlet ned øker motor temp. opp til 96 gr. for så å synke. Følte at det tok litt lengre tid før tempen sank etter bytte. Men ved å ruse motor litt synker tempen, litt fortere enn før :confused:

 

 

Takk for tilbakemelding. Er ikke motoren din litt varm? Er det montert ekstra sjøvannsinntak i båten eller tar du kun inn kjølevann via drevet?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

91 - 92 grader er normalt på denne motoren.

 

Har inntak i drev + skrog.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...