Borg Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 Tenker på å kjøp en båt med en tamd 40 b 1985 mod, i annonsen er den oppført med 158hk men i følge volvo sine sider er den 165. Er det noen som kan forklare det og er dette enn trygg og bra motor (er fersk i faget når det gjelder innbords motorer) eventuellt hva skal jeg se eller spørre etter når jeg skal å se og prøve båten. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei og velkommen til Båtplassen Der er skrevet mye her om bl.a. diverse Volvo Penta motorer. Prøv et søk, f.eks. nederst på Åpent Forum siden, etter "tamb40b" så finner du mye lesestoff Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Borg Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Takker for tipset regner nok med å finne en del innteresant der ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Hei og velkommen ombord Forskjellen i hk tall kan være at VP oppgir hk å svinhjulet mens eier oppgir hk på propellen. Ikke uvanlig at det forsvinner 5-10 hk der. tamd 40 er vel en solid og god motor om den er godt holdt. Ikke så mye "rakkel og ræl" som kan gå i stykker som på nyere motorer. Vær obs på kjølesystemet og at det kan ha grodd igjen i varmeveksleren. Det vil du merke på at motoren går varm ved belastning. Jeg ville brukt ører, nese og øyne for å vurdere motorens stand først. Se over alt og under alt og se om ting ser bra ut. Spør også hvem som har gjort vedlikeholdet og om VP's serviceprogram er fulgt. Redigert 5.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 40 er en forkammermotor, som pga varmetap i forkammeret har høyere forbruk enn DI motorer. (41 serien som kom i 1986) Sitér dette innlegget Link to post
Seaflower Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 158 HK er aksling og 165 HK er drev. Sitér dette innlegget Link to post
kasjd Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Har hatt 2 båter med VP 40B motor. Den ene var en TAMD40B og den andre var en AQAD40B. Motorene er helt lik, forskjellen er om de er bygd for drev eller aksling. Begge motorene fungerte helt supert, og jeg har bare skryt å gi. Nå begynner riktignok denne konstruksjonen å dra på årene, men er det et godt vedlikeholdt eksemplar så vil nok denne gi deg mye glede i mange år. 40A motoren (155hk) hadde noen svakheter som ble forbedret til 40B motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.