catano Startet 5.Mai.2008 Del på Facebook Startet 5.Mai.2008 (redigert) Hei. Nok en gang, men med et annet spørsmål. PÅ min nye båt måtte butikken midlertidigt (ca 50 t) koble sammen forbruksbanken og startbanken. forbruksbanken er på 4 x 125 amp og startbatteriet er på 1 x 225 amp. Hvor lenge kan det være slik før disse tar skade av denne sammenblandingen ? Det står 2 x Yanmar motorer som i spekken skal ha 500 amp til start, er det ikke da å forvente at selger setter inn så stor batteri bank på start og ikke på 225 amp ? Mvh Catano Redigert 5.Mai.2008 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Håp Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Forskjell på A og Ah Catano. Se på denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40722 CCA er det som betyr noe i forhold til spørsmålet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Et startbatteri på 225 Ah burde holde i massevis. Både ladesystem og batteri bør nok kontrolleres av en fagmann. Det første jeg ville gjort var å kontrollere startbatteriet, for det er ikke bra å koble et kanskje defekt batteri sammen med andre batterier. Går verkstedet litt systematisk frem, så finner de feilen ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Størst problem får en når en skal ha 24V og seriekobler to batteripakker. Mange "jukser" ved at de tapper 12v fra det ene batteriet for å slippe å ha ekstra batterier til 12v anlegget som en nesten alltid må ha. Følgen av dette blir to 12v pakker med ujevn uttapping og lading. En får etter hvert problem med å få fullt oppladet 24volts pakke. Som jeg har nevnt tidligere så bruker jeg fritidsbatterier till allt ombord da disse har mere enn nok kapasitet til å starte "Scaniaen" på 120 Hk, og disse tåler mye mere råkjøring enn startbatterier. (Utlading) Per Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Normalt er det få problemer med å koble sammen batterier av ulik kapasitet og type under hvile/forbruk. Og under lading er det intet problem over hode. Nå skriver du ingenting om hvorfor det var nødvendig å koble sammen batteribankene, men et 60Ah startbatteri har ingen problemer med å levere 500A til start en vanlig sommerdag. Du trenger ikke et 500Ah batteri for å få levert 500A. Etter et titalls startforsøk får nok 60Ah batteriet litt problemer, så derfor er det greit med et litt større enn 60Ah. 225 Ah startbatteri er enorm overkill. Hvorfor i alle dager har du et så stort startbatteri? Selv om du har 2 motorer, behøver du ikke dobbelt så stort startbatteri. Du trekker jo bare under 1 Ah for å starte begge motorene. Redigert 5.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Jeg har et startbatteri som er overkill, men jeg hadde det da fra før. Det er et startbatteri på 115Ah, som leverer 780 CCA og det på en liten 18 hk. Yanmar. Kunne greit startes på et motorsykkelbatteri.... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.