Jump to content

VHF med NMEA2000 interface for sammenkobling med Lowrance LMS-339

microship

Recommended Posts

Har Lowrance 339 plotter, denne er utstyrt med NMEA 2000 interface. Ser etter en liten og kompakt VHF (som gjerne kan kjøpes i England eller USA) som kan kobles sammen med denne.

Tips ønskes på valg av VHF samt hvorvidt NMEA 2000 er bakoverkompatibelt med NMEA 1834, er mitt interface RS232 eller 433 etc.

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

VHFen Lowrance LVR-880 er ny i år og har NMEA 2000, om LMS-339 har ny nok software til å forstå og kunne plotte DSC posisjonsdata er jeg ikke sikker på, men ikke usannsynlig siden det kom en softwareoppdatering v. 1.7 rett før nyttår. Posisjonsplottingen virker i hvertfall sammen med alle 2007 og nyere Lowrance.

Instrumentet ditt har også NMEA-183 port så du kan få GPS posisjonen i fra instrumenetet til en hvilken som helst VHF. Plotteren din vil ikke forstå DSC og DSE setningene for å plotte posisjonen til den som sender enten distress eller posisjonsmelding.

Det er en mulighet for at plotteren din kan vise posisjonen til en som sender en nødmelding eller en posisjonsmelding. Men som jeg skrev i første post er jeg ikke sikker på om dette er implementert for din plotter.

Plotteren din har vel også bare en NMEA 183 input mener jeg og huske, så hvis denne allerde er opptatt er det en bra løsning å bruke NMEA 2000 til VHFen. Dette er vel en mer aktuell problemstilling for de som har en Lowrance LCX modell med radar tilkoblet, da er NMEA 183 ofte opptatt av headingkompass.

Skal du kjøpe en VHF med bare NMEA 183 vil jeg anbefale Standard Horizon GX1500, eller Quest-X som de ofte kaller den i USA. Class D DSC funksjonalitet, og svært god lydkvalitet. Har akkurat montert en GX1500E med RAM+ second station og er kjempefornøyd.

Skal du kjøpe en VHF med bare NMEA 183 vil jeg anbefale Standard Horizon GX1500, eller Quest-X som de ofte kaller den i USA. Class D DSC funksjonalitet, og svært god lydkvalitet.

Er det stor forskjell på denne og Quest GX1255S (som er på tilbud til $70 på Turtlemarine.com)? Ser ut som sistnevnte ikke har Class D DSC, men vanlig (som etter det jeg forstår betyr at det er felles mottaker for VHF og DSC, ikke separat mottaker for DSC?)

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Hovedforskjellen er som du skriver at den ikke har seperat mottager for kanal 70 (DSC kanalen). Quest er en SC-101 radio. En annen forskjell er displayet. Quest har samme display som RAM+ fjernkontrollen jeg har. Den har bare ei tekstlinje på toppen som scrolles rundt. GX-1500 har et display med flere tekstlinjer som er mye mer oversiktlig. Du vil eksemplelvis ikke kunne se hele posisjonen din samtidig på Quest. Brukergrensesnittet er også litt mer tungvindt på Quest, har trykknapper i stedet for vrikontroll for kanalvalg og menyvalg.

Du får GX-1500S for 130 USD hos eksemplevis Boatersland, gå for den.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...