microship Startet 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2008 (redigert) Vurderer å installere diesel forbruksmåler. Har 2* KAD42 dieseldyr i båten. Timeteller på turteller er gåen, har sett på Floscan 97000 som også har bl.a timeteller http://www.floscan.com/html/blue/seriesdet...=10&catid=2. Er det noen erfaringerer med Floscan på diesel, gjerne andre modeller? Redigert 6.Mai.2008 av eslettha (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
BMP Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Jeg har montert Floscan i båed min forige båt og den jeg har nå. Fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Interessant Hvem forhandler disse og hva er ca pris ? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Et kjapt søk, og jeg fant denne https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5848 Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Hade FloScan på min förra båt med VP TAMD41-motor och på min nuvarnade med 2 x TAMDP motorer. Den nuvarande installationen omfattar både digitala Multi Funktion Instrument och TwinScan med dubbla varvräknare och dubbla flödesvisare samt förbrukad mängd summerat på båra motorerna och liter per nautisk mil. Ger mycket intressant information, bl annat lär man sig snabbt hur man skall köra för att spara på de dyra litrarna! Lite enkla excelkalkyler och diagram på mätvärdena ger ytterligare kunnande i ämnet Dieselekonomi kommer givetvis att bli alltmer i fokus efterhand som priset stiger, och jag vill mena att på en lite tyngre motorbåt som går en del timmar varje år så sparar denna typ av instrumentering ihop sig själv även om det kostar en slant att installera. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) .... Den nuvarande installationen omfattar både digitala Multi Funktion Instrument och TwinScan med dubbla varvräknare och dubbla flödesvisare samt förbrukad mängd summerat på båra motorerna och liter per nautisk mil. .. Hva er betegnelsen på de du har? Jeg blir ikke klok på Floscan sine produkter, på hjemmesiden står det 2 produkter som ser tilsynelatende like ut: A: Series 95000/96000 GPS Interface System - single engine (metric) og B: Series 97000/98000 GPS Interface System - twin engine (metric For begge står det:Fits most diesel engines rated from 25 hp to 4300 hp. Twin diesels require two separate FloScan systems. Er det noen forskjell på dem tro? Kan f.eks 97000/98000 vise sammenlagt forbruk, sjalte mellom motor 1 og motor 2 osv? Håper på kvalifisert svar fra Floscan, men hvis noen kjenner til det er det fint med en beskrivesle her Redigert 6.Mai.2008 av eslettha (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
ebonita Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Hva er betegnelsen på de du har? Jeg blir ikke klok på Floscan sine produkter, på hjemmesiden står det 2 produkter som ser tilsynelatende like ut: A: Series 95000/96000 GPS Interface System - single engine (metric) og B: Series 97000/98000 GPS Interface System - twin engine (metric For begge står det:Fits most diesel engines rated from 25 hp to 4300 hp. Twin diesels require two separate FloScan systems. Er det noen forskjell på dem tro? Kan f.eks 97000/98000 vise sammenlagt forbruk, sjalte mellom motor 1 og motor 2 osv? Håper på kvalifisert svar fra Floscan, men hvis noen kjenner til det er det fint med en beskrivesle her Ja, det är inte helt lätt att förstå Floscans produktprogram, det finns massor med specifikationer med utgångar för det och detta. Med och utan ingång för gps, och - tror jag - med och utan pulsutgång till sekundära instrument. Bra att komma ihåg är huvudgrupperna MFI (Multi Function Instrument) med digitala displayer för varvtal, timräknare, l/h och eventuellt även l/nm. Detta är basinstrument som ger mycket information. Man måste ha ett komplett system med givare och instrument för varje motor. Förutom bränsleflöde och förbrukning får man en helt fantastisk varvräknare som om den anslutes till en mekanisk givare (inte generator W) ger varvtal med en noggrannhet på 1 varv i minuten när, vilket är synnerligen angenämt när man skall synka två motorer (om man inte har autosynk). Sedan finns Twinscan som ger analog presentation av bränsleflöde för två motorer i ett instrument och varvtal för två motorer i ett. Detta kan man stå över om man har MFI-instrument, men en finess med att ha både MFI och Twinscan är att i Twinscaninstrumenten finns liten digital display där man kan få totalt förbrukade liter sedan föregående nollställning (tankning) i flödesmätaren och l/nm för båda motorerna totalt nederst i varvräknaren. Men denna finess kostar såklart en slant, och man har informationen genom att summera vänster och höger i MFI-instrumenten i alla fall. Men som sagt både MFI och Twinscan finns med olika specifikationer. Jag föreslår att Du skriver till Floscan så får Du nog bäst vägledning. Företaget är utan tvekan kompetent och har stor erfarenhet av flödesmätare både för marina applikationer och för flygplan. Jag skulle absolut inte vilja vara utan mina Floscan instrument, och jag förstår på ett helt annat sätt hur jag skall köra för att dra nytta av dieseloljan. Dom kan lätt betala sig på några år. Redigert 6.Mai.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Jeg ser på siden til Floscan, http://www.floscan.com/html/blue/index.php , at informasjonen bl.a. kan gjøres tilgjengelig på Raymarine flerfunksjonsskjermer. Er det noemn som har erfaring med dette? Jeg vil anta at jeg dermed kan få informasjon på begge skjermene og via Raytech RNS? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.