Enzo Startet 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2008 La oss si at båten ikke har batterilader eller landstrøm ombord og man ønsker dette. Hos Seatronic så får man landstrømpakke inkl 3stegs 25A lader for ca 4000.- Er dette noe man kan montere selv eller må man ha elektriker ombord siden vi trossalt ikke bare snakker om 12V men 220V ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ja strengt tatt krever det innstalasjon av en elektrikker men de fleste tusker det nokk til selv. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Hvis det er en fast installasjon skal du vel bruke elektrikker. Den pakken du nevner kjenner jeg ikke men kanskje det er ikke noe fast installasjon. Men hva er en fast installasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) http://www.seatronic.no/ For eksempel nederst på side 63 i katalogen her. Tenkte kanskje det er endel å spare på å installere dette selv , i prislisten på båten så står det 220v landstrømsentral med jordfeilbryter inkl 25meter kabel 8200.- 35amp batterilader 7700.- og klarer jeg å erstatte dette greit selv så er det jo masse å spare her , blir fort 10lapper til overs Redigert 6.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Dette trenger du elektriker til. Men sjekk ut dette fra Ladac, plug&play http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/1683.html Sitér dette innlegget Link to post
Falx Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Kjedelig å ha installert det selv hvis det kreves elektriker til jobben, og d skjer noe.... Så selv på forskjellige alternativer i fjor, og endte opp med å installere Ladac (Ladix, se linken til stko). Det er noe dyrere, men svært enkelt å installere, samt at det har en del muligheter for ekspansjon av stikk etc.. Kan anbefales hvis du skal gjøre jobbe selv.... Lykke til :) Redigert 6.Mai.2008 av Falx (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria Sport 39, 2013 mod. Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ladix systemet fra Ladac det lovlig å legge selv. Dessuten synes jeg de har bra utvalg i veldig pene komponenter. Spesielt synes jeg den bittelille inntakskontakten er veldig stilig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dinamo Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Ja strengt tatt krever det innstalasjon av en elektrikker men de fleste tusker det nokk til selv. Akk ja. Og so skjønner dei ikkje at Gjensidige vert Gjenstridige. Eg er elektrikar sjølv, og vurderer dette til at du absolutt skal ha ekektriker ombord. Magne Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Er det noe spesielt dokument elektrikeren fyller ut etter å ha utført 230 v arbeidet ombord, noe i likhet med ferdigstilllelsesattest? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det skal vel sendes melding til tilsynet Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Er det noe spesielt dokument elektrikeren fyller ut etter å ha utført 230 v arbeidet ombord, noe i likhet med ferdigstilllelsesattest? Han skal levere med en samsvarserklæring med en bekreftelse på hva han har gjort, den blir ikke sendt tilsynet, men instalatør beholder kopi, i tillegg til at du får en sammen med regningen. :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Ladac er lovlig å insallere selv så lenge man holder seg til plug & play. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 (redigert) Det hele blir jo da et spørsmål om hva man kan spare , verftet skal ha 16800SEK (14100NOK) Pakka hos seatronic koster 4000.- + at jeg må ha et par stikkontakter og muligens må ha en mann ombord som tar 500+ pr time og skriver timer med gaffel. Ladac pakka vil koste noe mer men nærmer man seg da 10000.- ?? så er jo spranget opp til å la verftet montere så liten at hele fortjenesten går opp i røyk og timene jeg bruker på å montere selv er jeg jo også villig til å betale litt for. Redigert 7.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg tror jeg hadde benyttet ladac pakka, du blir sikkert mere fornøyd i etterkant også Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Husk at det kan være vanskelig å få trekt kabler i etterkant når båten er ferdig montert. Dette gjelder spesielt frem til kabinen fremme, toalett etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.