opus Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 (redigert) Heisan ! Har masten nede iår, og kom på denne skramlingen fra lanterne-ledningene, topplanterne og motorlanterne(midt på). Det er en eldre With-mast og ledningene kommer ut av masterøret på siden, tror ikke ledningene er lagt i rør e.lign. Har oppdaget at skramlingen avtar noe ved å trekke i ledningene ved mastefoten, alle fall er sef strammet. Lyden er ikke så høy som et fall som slamrer, men spes på morningen er det lett å irritere seg over dette. Mastefoten står på dekk(ikke gjennomgående), med slike 6 trinser ut av mastenfoten.(Ganske tett) Hvordan løse dette? -Tenker i baner om å trekke nye kabler, idet de er gamle og blitt skavet der de kommer ut av hullet i mastesiden. Mulig de nye kablene kan tightes til bedre, lettere å stole på. Finnes det spes kabler som er beregnet på å kunne strammes til? Hvilken tykkelse trenger jeg, og er det kabeltyper som egner seg bedre i båt? Hvor kjøpe? (Oslo-området) Det er 2stk kabler med to ledere(sidestilte) opp i masten idag. Mottar gjerne tips på trekkeprosessen også, blir vel gjennom samme hullet i siden? (masten ligger på brygga nå) Redigert 7.Mai.2008 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Kan du få satt inn strips inne i masta? Ta ledningene ut av masta og sett på 4 stk strips satt sammen slik at endene virker som avstandsstykke. Dette gjør du på et par tre plasser jevnt fordelt på mastas lengde. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Godt tips ! Mulig hullet i masta der ledningene kommer ut er litt lite, men kan kanskje forstørres noe. Hvordan forstørre/borre opp med leningene gjennom hullet tro? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Leste en eller annen plass et tips om å tre på/lime fast skummgummi puter med jevne avstander på ledningen, når den trekkes inn i masten. Det skal da funke som avstands-stykke og slag-demper. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
opus Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Ja, det hørtes faktisk kjent ut ;-) Takk takk.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Jeg festet rørisolasjon fra CO med jevne mellomrom oppover ledningen. Etter det har jeg ikke hørt en lyd! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirT Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Jeg festet rørisolasjon fra CO med jevne mellomrom oppover ledningen. Etter det har jeg ikke hørt en lyd! Det er sikkert vel så bra. De trekker sikkert ikke vann ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Herman Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 såvidt jeg husker er de av lukket celleplast Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
opus Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Interessante tips, takk ! Nå har jeg laget hull til fall-inntak ca 5cm x 1.5cm noen cm fra mastetoppen, så der blir det plass til å innføre enten stykker av celleplastrør eller strips-metoden. (Løsning på topplanterne-kabelen.) 1.Også var det dimensjon på kabelen ? Clas O eller biltema kanskje? 2.Idag er det en 2leder, burde jeg trekke 3leder e.lign, i tilfelle jeg får lyst på Windex-lys? Hva annet kan man trenge strøm til i toppen av masten? 3. Løsning på kabelen til midtlanterna/motorlanterna da, her er det fortsatt ganske trangt i hullet der kabelen går inn på siden av masten? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 bruk 1.....3-leder til masttopp.....så kan du enkelt ha både tricolor o ankarlanterne i toppen bruk 1..... 3-leder til motorlanterne o dekksbelysning (det er enklast......går o lösa med 2-leder oxo!) windexbelysning er oftast unödvändigt...eftersom akterlanternen (i tricoloren) spiller litt lys på den... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
opus Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Høres smart ut ! Dimensjon, skal innom Clas O, hva skal jeg se etter, noe som egner seg ekstra bra i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.