mateco Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 I min søken etter en måte å få tilfredstillende navigasjonsdata tilført flybridge styreposisjon, uten ekstra kabeltrekk, kom jeg over dette innlegget vedrørende GPSgate programvare. Etter å ha lest innleggene, samt sjekket opp GPS gate sin egen hjemmeside, konkluderte jeg med at dette var absolutt noe jeg burde se nærmere på. En prøveversjon av programmet ble lastet ned her og installert på ECDIS maskinen om bord. Denne er direkte koblet med ordinære 10/100 MB nettadaptere v.h.a, TP kabel til en Laptop som igjen er integrert i vårt trådløse nettverk via sin trådløse nettverkadapter. Videre installerte jeg programmet på min egen Lap-Top som jeg har liggende på lugaren med trådløs nettverksforbindelse. Og vips så har jeg, og samtlige i nettverket, trådløs streaming av NMEA strengen direkte til min prøveversjon av SOBvmax. I skrivende stund så inneholder NMEA strengen GPS samt Arpa Tracks, og vi jobber med å få AIS , Heading, SpeedLog, etc. I min søken etter norske websiden med GPSgate kom jeg over denne pdf brosjyren angående NavIP Her tilbys en pakke som gjør samme jobben til en utrolig pris 11.990,. norske kroner. Min Siemen Gigaset WLAN router koster ca. nok.700,- (12VDC og 220VAC adapter, full kryptering samt mac-filter. Hastighet opp mot 108 MB. Individuelle kapasitets grensesetting m.h.p. Internett trafikk, etc. + + + ) Et telefon abonnement hos Telenor eller Netcom (Foretrekker Netcom) med 3G (turbo), Edge, GPRS og USB modem til innkjøp ca. nok.500,- Internettforbindelsen ’deles’ i PC’en slik at samtlige tilknytninger til router (LAN/WLAN) kan benytte forbindelsen (månedsbeløp ca.130nok/mnd, Gratis Internettrafikk 17:00 – 08:00 samt i helgene. Øvre kostnadsgrense på nok.50/døgn) Kabler: nok 200,- 4 lisenser GPSgate nok. 600,- Min Totalkost: nok.2000,- Sporing kan sendes direkte over Internett til GPSgates egen server (GRATIS) Jeg lurer litt på hva NavIP kan tilby som gjør det hele SÅ mye dyrere. Det kan hende jeg er på gyngende grunn med mitt regnestykket, og kanskje tråkker jeg noen kraftig på terne med min påstand. Det er ikke min hensikt å ødelegge foretningsopplegget til NavIP. Synes bare jeg MÅ kommentere uti fra min begrensede forstand!! Kanskje er det noen her inne på forumet som kan kaste litt lys inn i mørket!! Mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Naurstad Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Bruker FransonGPSgate da jeg da kan bruke mine fire kartprogrammer som SeaClear, Oziexplorer, Maptech og NRoute samtidig med kun en GPS tilkoblet. FransonGPSgate lager virtuelle porter for hvert program. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.