kennethh Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 Har en Scand Baltic (1986) som trenger understellsbehandling. Jeg hører enkelte er bekymret for plastpest (osmose) og som har kostbare erfaringer med dette. Jeg er usikker på fremgangsmåten, men har kommet frem til følgende punkter: (MITT SPØRSMÅL ER OM DISSE PUNKTENE ER INNENFOR DET RIKTIGE...) 1. Slipe ned alt under vannlinjen (forsiktig inn på gelcoaten slik at det blir heft). 2. Vaske/rense med lynol eller rødsprit. 3. Ett lag med antipest. 4. 4-5 lag med epoxy. 5. Stoffing Lurer også på hva folk gjør med de partiene som båten hviler på... Er det slik at man bør/må heve båten for å ta disse punktene, eller vil det være tilstrekkelig å la disse være? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Uten å være all for påstående så tror jeg du bør bytte ut lynol og rødsprit med aceton. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Antipest = epoxy Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
ok67 Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Vask/rens med Aceton (eller Lynol, men helst Aceton) først før sliping Etter sliping kan du gjerne vaske med rent vann. Så kan du legge på noen lag med ren Epoxy, fra enten West, SP-Systems, Svas Kjemi, Trebåten el, alternativt antipest. Legg på neste strøk før Epoxyen er skikkelig gjennomherdet, herdetider finner du på databladet til Epoxyen (datablad bør alle leverandører klare å oppdrive). Om du venter til epoxyen er herdet må du vaske med såpevann og pusse med sandpapir for å få heft for neste strøk. Det bør du også gjøre etter siste strøket. Så kan du legge på et lag med grunning, enkomponent skal isåfall være OK sier Jotun. Og til slutt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Har en Baltic selv - som jeg nå har en understellsbehandling på. Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ventet til neste vår - det er altfor sent å begynne med dette nå - hvis du skal gjøre det skikkelig da! Det er bare tøys å slipe båten ned til gelcoat for rett etterpå bruke masse penger på sparkel og to-komponent. Har du funnet noen blemmer eller mistenker osmose bør båten tørke i minst et halvt år. Sender du meg en IM skal du få nummeret til en sandblåser som blåser rent ned til gelcoat for ca 3000,- men gjør dette på høsten da (så du kan bruke båten i sommer). Sandblåsinga vil også blåse hull i gelcoat der det finnes luft i støp (potensielt fremtidige problemer) samt blåse bort blemmer. Du slipper MANGE timer skraping pluss at resultatet blir MYE bedre. Deretter skal du spyle skroget med vann f.eks en gang i uka den første måneden. La deretter båten tørke over vinteren. Når våren kommer blir det litt sliping og sparkling med løsemiddelfri epoxysparkel (Jotun sin er fin). Deretter legger du på 3 strøk med to-komponent epoxy (jeg bruker SeaJet). Til slutt er det to strøk selpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Jeg har nettopp gjort jobben selv. Først skrapte jeg vekk bunnstoffet med skrape, så slipte jeg vekk gammel primer med eksentersliper med papir 180. Da avdekker du gelcoaten og gir godt feste for primer. Etter sliping spylte jeg vekk pussestøv med rent vann. Etterpå avfettet jeg skroget med vanlig salmiakk og skylte godt med vann. Dette med avfetting er viktig, da det kan ligge litt formvoks igjen i gelcoaten. Så sparklet jeg eventuelle skader/sår i gelcoat. Noen steder hadde jeg bare slipt lett igjenom gelcoat, så der primet jeg bare et ekstra strøk. Så tok jeg 5 strøk med International sin gelshield 200 epoxy primer. Jeg skal ta siste strøk i morgen og 2 strøk med seajet selvpolerende. Hvis du velger å sandblåse, så må du stole på at den som gjør jobben vet hva han holder på med, da det er en ganske brutal jobb for skroget og ikke minst mye skit i omgivelsene rundt. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 (redigert) Jeg er enig med deg Åsabu - hvis fiber og alt under gelcoat er tørt. Da er jobben du har gjort den beste - det er ikke nødvendig å sandblåse for moro skyld. Har Kennethh noe som tilsier fuktighet i laminatet og blemmer ville ikke jeg lagt ned for mye tid i "overfladisk" jobb da resultatet ikke vil bli bra over tid. Da må det sterkere lut til. Fuktmåling etter en uke på land, etter sliping vil vel gi en god indikasjon vil jeg tro. Redigert 7.Mai.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Lurer også på hva folk gjør med de partiene som båten hviler på... Er det slik at man bør/må heve båten for å ta disse punktene, eller vil det være tilstrekkelig å la disse være? Her tror jeg det er greit å ta en jekk og jekke båten opp og så flytte støttene, så tar man samme behandling som resten her. Det er i hvertfal hva jeg tenker å gjøre. Er det noen som kan fortelle meg om dette er riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Lurer også på hva folk gjør med de partiene som båten hviler på... Er det slik at man bør/må heve båten for å ta disse punktene, eller vil det være tilstrekkelig å la disse være? Her gjøres det nok begge deler. Selv hadde jeg kran for å flytte båten 15 cm på bukkene. (dyrt) Noen driter i det, og det går nok veldig bra. Man kan jo forflytte båten litt neste år. Jeg gjorde det fordi det skulle slipes og sparkles..... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 På balticen kan man legge an båten på støttejernet til roret bak - så det punktet er greit. Ellers er det bare å jekke og flytte fremre anlegg som det passer. Når det gjelder det å få lagt på epoxy kan man flekke punktet man skal flytte til først slik at det tørker mens man tar resten av båten (jeg brukte 3 timer) - og flytte til slutt for å ta siste punktet. Bruk flere støtter opp mot listene så slipper du å flytte bukker. På Baltic sin orginale trebukk kan man også jekke foran og bak - ligger stødig samme hva. Andre jeg har pratet med sier "tar det neste år" - hvis de ligger i krybber og ikke vil jekke.. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 (redigert) Her gjøres det nok begge deler. Selv hadde jeg kran for å flytte båten 15 cm på bukkene. (dyrt) Noen driter i det, og det går nok veldig bra. Man kan jo forflytte båten litt neste år. Jeg gjorde det fordi det skulle slipes og sparkles..... Tenkte jeg skulle ta med en pallejekk fa jobben og jekke den opp med den. Har lagt så mye arbeid ned i bunnen nå at jeg har lyst til å fullføre de åpne områdene under bukkene også. Har foresten brukt din fremgangsmåte og brukt samme epoxy som du brukte Østkyst Hustler. Hvorfor valgte du International sin primer forresten ? Jeg gjorde det fordi Alvøen marina brukte dette og de blir regnet som de beste i Bergens regionen på plastbehandling. Redigert 7.Mai.2008 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Mye på grunn av tørke/ståtider. Litt på grunn av hyggelige folk å snakke med. Litt på grunn av at de har primer i to farger. Genialt. Og litt på grunn av godt rykte i markedet. Vurderte også lenge Hempel, man da måtte båten stå lenger før sjøsetting, og jeg måtte ha litt høyere arbeidstemperaturer hvis jeg ikke husker helt feil. Gratulerer med vel utført jobb. Det kjennes vel godt? Vis oss noen bilder da! Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Ja det er godt, nå nærmer det seg slutten. Mye arbeid, men verdt det. Nå slipper jeg å frykte plastpest. Genialt med fargene. startet med grått og avslutte med grått. Den grønne kan jo skremme vannet av enhver.. Hvor lenge ventet du med å sjøsette den ? Hvis jeg forstod boksen riktig så må jeg vente 5 døgn. Skal ta noen bilder i morgen og legge ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Her i denne tråden kan dere se hvordan bunnen så ut etter at jeg hadde skrap vekk bunstoff. Her er det kun 1 lag med primer som kommer frem. Atpåtil 1 lag som satt dårlig. Derfor begnte jeg på jobben med å ta det etter "boken" https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39166 Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 (redigert) Da jeg kjøpte min båt ble den oxo primet med International. Årsaken skulle være at denne epoxyprimeren var tykkere enn feks Jotun sin, og det ble sagt at det var tilstrekkelig med 2 lag. Så les på boksen, kanskje slipper du med litt mindre jobb. OG gjør du denne jobben, tar du allt - dvs mikker og jekker slik at det blir hel behandling - synes nå jeg. .koh Redigert 7.Mai.2008 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 På boksen står det fem strøk, la på siste strøk i dag og fikk tatt første strøk med bunnstoff. Jekker båten opp i morgen og begynner å behandle de åpne områdene. Satser på å sjøsette på tirsdag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.