trebåtfrelst Startet 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2008 (redigert) Nå er våren her for meg også Noen spørmål før jeg lakker 1) Hvor lenge skal Intepreg tørke før jeg lakker over? 2) Må jeg bruke presenning over når jeg oljer og lakker? 3) Bør jeg kjøpe antiparasitt/sopp og gni inni båten og i bunn? (ikke utvendig?) Dette har jeg gjort: - støvesuget og vasket inni. (brukte vanlig sitronlukt gulvvaskemiddel og skal nok gå over med noe mer kanskje) - skrapet bort lys og løs lakk og brukt slipemus. - kjøpt Intepreg olje. - Det fulgte med Ravilakk i båten som har stått ute i vinter. - Tatt av metallplate over skaden fra ifjor. - Denne skal byttes ut med ny planke og list. (fikk råd om å bake ny ned i epoxy) Ønsker alle en god vårpuss videre! Redigert 7.Mai.2008 av mkc (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 løfter denne for deg , da jeg ser du er fotball fan.:-) velkommen til forumet . sikker på du får gode svar på spørsmålene dine . dessverre har ikke jeg peiling. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Har lakken vært utsatt for frost er jeg skeptisk. Det står riktignok ikke noe på boksen om "tåler ikke frost". Er bare å åpne boksene og se hva du finner oppi, prøv litt på et trestykke. Presenning over ved lakking er ikke noe krav, men fuktighet på våt lakk vil ødelegge finishen. Vanndråper fra regn skaper ringer i ikke tørket lakk. Nattedugg kan gjøre de lakkerte flatene grå så de må slipes ned igjen. Lakken bør være "støvtørr" før kveldsduggen kommer. Det er i hver fall noen tips! Du finner tips her: http://www.jotun.no/ og http://www.trabatsakuten.nu/ (Tips & Trix) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
trebåtfrelst Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Takk for tips. Nå har jeg skrapet lyse områder på båten og tatt intepreg på flekkene. Det kom endel utenfor på lakkerte områder også og da virker det som om den blir myket opp og løsner lettere med kniven. Neste år bruker jeg lakkfjerner først. Er usikker på om jeg må vaske bort intepregen som ligger over og er litt seig med tynner. Kommer til å tynne ut lakken med hvitesprit første laget så får vi se hvordan det går. Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Salt Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Har lakken vært utsatt for frost er jeg skeptisk. Det står riktignok ikke noe på boksen om "tåler ikke frost". Er bare å åpne boksene og se hva du finner oppi, prøv litt på et trestykke. Ravilakk har jeg hatt ombord over vinteren. Det har aldri vært noe problem med frosten. Problemet er bokser som har vært åpnet; det kommer gjerne luft inn, og lakken herder, så du må fjerne en hinne som er tynn til å begynne med, men har en tendens til å bli tjukkere etter hvert. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Kommer til å tynne ut lakken med hvitesprit første laget så får vi se hvordan det går. Ja, du må tynne. Det anbefaler Jotun. Du kan også bruke vegetabilsk terpentin i stedet for white spirit som tynning (første strøket). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.