Jump to content

Rocna anker, finnes det norske leverandører?

truls8

Recommended Posts

Har sett på kopiene av Rocna og Bruce disverre kommer kopiene vesentlig dårligere ut i tester. Grunnen til at det hadde vært fint med en Norsk distrbutør er at da slipper en frakt fra USA som er ganske dyr hvis en skal bestille anker på 20kg.

Får sjå om det blir en båttur til danmark eller sverige i sommer.

Jeg har tenkt på å kjøpe det samme ankeret, og undersøkt litt.

Gudmann og Søn i Grenå selger 15kgs galvanisert Rocna anker for DKK 3.815 (inkl moms). Det er mulig å få igjen moms i ettertid. kontakt@gudmann-sejlmager.dk

Bøvik Marin (husker ikke akkurat hvor de holder til, men litt nord for Gøteborg) skulle ha SEK 4.450+moms. info@bovikmarin.se

Westmarine tar USD 508 for ankeret. Med frakt og moms nærmer det seg kr 4.000 det også.

Jeg har tenkt å legge sommerens seiling innom Grenå.

• 1 måned senere...

Da var en 10kg Rocna bestilt fra West Marine i USA. Frakten var vel ikke direkte billig - $180 - men da hev jeg på en Nikon-kikkert med kompass også, og valgte heller ikke den aller rimeligste frakten - det var uansett ikke så mye å spare. Sjøfrakt var uaktuelt siden jeg vil ha det ombord før ferien.

...Noe skal man jo tross alt bruke alle disse feriepengene til... :sailing::cool:

Bundin er bátleysur maður

• 11 måneder senere...

Hadde problemer for noen uker siden, med at CQR kopien min (9 kg, 5 meter 8mm kjetting + tau) ikke festet i (antatt) sandbunn.
Bruce kopien min fra Maritim har fungert meget bra så langt, på de fleste steder.

Rocna og Manson Supreme har, ifølge noen tester jeg googlet i dag, fungert meget bra.

Noen som har erfaringer med disse ?

Jeg har et 20 kg Rocna anker som jeg kjøpte fra Danmark i fjor. Til dette har jeg 25 meter 10mm kjetting og 35 meter tau på vår 39 fots seilbåt.

Sålangt har jeg ikke satt ankeret på de helt store prøvene, men opplever at det holder godt når jeg bakker det fast; på god holdebunn skal det mye til å dra det løs er min erfaring, samtidig som det biter hurtig. Selvom jeg ofte sover dårlig når jeg ligger på svai, så har ankeret aldri sviktet sålangt og nå sover jeg bra også når vi ligger på svai :sleep:

Men jeg har stort sett gode erfaringer med mitt 15 kg Bruce hekk anker med blytau også, iallefall sålenge holdebunnen er god (steinbunn er ikke godt å ankre på!). Antar poenget er å legge ut tilstrekkelig med kjetting/tau for å få rett drag i ankeret, samt å være nøye med valg av ankerplass uansett type anker.

Ellers har jo Spade ankeret også oppnådd gode resultater i tester. Tror Malfix i Oslo forhandler dette (ser at brosjyren bare referer til aluminimums versjonen). Når det gjelder tester fant jeg en rekke tester før jeg kjøpte Rocna i fjor, men disse har du sikkert sett. Det var blant annet en test i oktober 06 utgaven av sailmgazine.com, samt en test Yachting Monthly, uten at jeg fant den igjen i farten.

Den største utfordringen hittil har vært å finne en baugstige som passer, noe jeg enda ikke har funnet. Veltebøylen på ankeret har en tendens til å være iveien. Mulig at ankeret kan passe til en peke, men det har jeg ikke sjekket nøye enda.

Det er vel egentlig ingen ting som konsekvent funker bra på steinbunn. Det har vel mest med flaks å gjøre om du får ankeret til å sitte eller ikke, og det samme om du får løsnet det når du skal reise videre...

Skal du få ankeret til å sitte så er du nesten avhengig av at det klarer å kile seg mellom to større steiner. Og da er den klassiske paraplydreggen minst like god som noe annet - og mye billigere å erstatte :yesnod:

Jeg sjekker alltid kartet og Den norske Los før jeg ankrer, så får jeg en god formening om hvor det er god holdebunn. Generelt kan man vel si at lune viker med noenlunde flat bunn som regel har god holdebunn, mes veldig avskjermete viker, gjerne med en terskel slik at det er lite utskifting av bunnvannet, kan ha for myk bunn slik at du sliter med å få tilstrekkelig feste. Men under nettop slike forhold er vel både Rocna, Spade og Fortress bedre enn det meste andre på markedet.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...