Jump to content

Råte i stemmen, hvordan reparere eller skifte denne?

Redningsbåt

Recommended Posts

ikke ta det ille opp - jeg som operasanger er drittredd råte i stemmen :lol:

hadde "litt råte" i akterdekks-konstruksjonen, måtte bytte hele akterdelen samt spanter og stammen, stadig dukket det opp noe nytt... ligger for tiden på 400'000.- i reparaturutgifter, ikke ferdig ennå...

lykke til!

Hilsen,

Karl

Jeg har ingen praktisk erfaring her, kun teoretisk etter å ha "forsket" på trebåter i mange år i den faste tro at jeg en dag skulle ha en trebåt selv. Men kona satte foten ned. Nå har jeg en snart 30 år gammel Maxi 84 og er i grunnen glitrende fornøyd med det :smiley:

Et par hint om hvor du kan skaffe informasjon:

Riksantikvaren har utgitt en veldig god bok om restaurering og stell av verneverdige fartøy elns. Husker ikke tittelen, men jeg kan sjekke når jeg kommer hjem hvis du er interessert.

Ellers vil jeg anbefale forumet til Woodenboat: http://www.woodenboat.com/forum . Ta noen bilder, beskriv skaden og legg inn et inlegg i Building/Repair, så får du helt sikkert svar. Hvis du ikke føler at du behersker engelsk godt nok, så kan du skrive det på norsk og sende det til meg, så kan jeg oversette og poste det for deg.

Woodenboat selger også flere bøker om restaurering og reparasjon av trebåter. Her er en som spesifikt går på ditt problem: http://www.woodenboatstore.com/prodinfo.asp?number=325%2D105

Bundin er bátleysur maður

En råteskade på en båt er som regel større en hva en tror , begyner en å skifte ut deler så ender en opp med omtrent ny båt til dobbel pris.

Når stemmnen har råteskader og må skiftes så blir det dyrt og det blir trolig vanskelig å finne noen som vil gjøre det så båten må ha en høy verdi / historisk verdi ell er lignende om dette arbeide er hensiktsmesig.

Om du har betalt for mye for denne båten så kan det vere lønt å spørrre en takstmann hva båten er verdt og ta en liten prat med selgeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...