Jump to content

Montering av hekkgiver under båten

Seiler

Recommended Posts

Hei,

er det noen som har erfaring med montering av hekkgiver under båten i stede for på hekken.

Jeg har planer om å sette inn et nytt ekkolodd med en giver som har både fart og temp i tillegg.

Synes at å betale det dobbelte for en gjennomgående giver i bronze blir litt i meste laget.

Så derfor hadde jeg tengt å montere en hekkgiver der hvor dagens giver står.

Er det noen som har syns punkter på dette?

Kanskje ikke akkurat ditt problem men jeg diskuterte bruk av hekkgiver innvendig istedenfor på hekken. Gjennomførte det også men bortsett fra at den ikke måler hastighet (gjorde den forøvrig på hekken ikke helller pga alt groing) så blir den også litt varm og måling av sjøvannstemperatur er det da heller ikke å stole på. Kanskje jeg gjør det om igjen.

Du finner denne diskusjonen her

Hvordan hadde du tenkt å feste hekkgiveren under båten? Hva med giverledningen? Gjennom det gamle hullet? Hvordan tetter du rundt ledningen og resten av hullet? Hekkgivere er relativt store klomser. Litt vel utsatt under der, synes du ikke?

Har selv en hekkgiver som er montert innvendig. Fungerer, men ikke optimalt. Neste gang blir det helt klart en gjennomgående giver.

Lotus

Jeg prøvde innvendig montering på min hekkgiver. Dett virket dårlig! Er det mulig å få kjøpt en annen giver til samme ekkoloddet, eller er det bare å kjøpe ny?? Det er en Humminbird.

Ikke sikker på om jeg vil ha utvendig giver.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg prøvde innvendig montering på min hekkgiver. Dett virket dårlig! Er det mulig å få kjøpt en annen giver til samme ekkoloddet, eller er det bare å kjøpe ny?? Det er en Humminbird.

Ikke sikker på jeg vil ha utvendig giver.....

Sikker på at det ikke bare var plasseringen eller monteringen?

Min virket fint montert i lakserolje. Men som skrevet før: siden det omsettes noen watt i giveren så varmet den seg opp selv etterhvert og tempersaturen den viste hadde etterhvert ingenting med sjøvannstemperaturen å gjøre.

Hvordan hadde du tenkt å feste hekkgiveren under båten? Hva med giverledningen? Gjennom det gamle hullet? Hvordan tetter du rundt ledningen og resten av hullet? Hekkgivere er relativt store klomser. Litt vel utsatt under der, synes du ikke?

Har selv en hekkgiver som er montert innvendig. Fungerer, men ikke optimalt. Neste gang blir det helt klart en gjennomgående giver.

Lotus

Hadde tengt og bruke det gamle hullet, tre ledningen gjennom der. Støper fast giveren og bruker sika på innsiden. Det er mulig at den blir stor og klomsete, har ikke kjøpt ekkoloddet enda, men vil sjekke størrelsen på giver før jeg kjøper. At den blir utsatt, jo, det er avhengi av hvor stor den er, er den liten så kan man kanskje støpe en liten kant foran den, tror du ikke?

Først limte jeg giveren med aradit til siden, men dertte gav ikke så bra resultat (stor vinkel). Så lagde jeg en liten sylynder til den og fyllte den med vann. Gav også for svakt signal. Viste kun dybde på ca 3 meter. Det står i manualen at slik montering var ok, så ikke vet jeg hvorfor det ikke virket  :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg har montert et Humminbird lodd med innvendig giver, limt med Epoxy. Dette fungerer helt OK, viser greit dybder ned til 170-180m. Jeg kjøpte den giveren som er beregnet til innvendig montering, og som er vinklet (15 grader?). Men selve giverdelen er vel lik uansett, så det er ikke noen grunn til at det ikke skal fungere med den du har. Det kan imidlertid være at du har vært uheldig med plasseringen, og truffet et område med luftbobler. Eller at det rett og slett er en feil på transduceren. Prøv å holde den ned i sjøen, hvis den virker da er det bare å legge den i en pose med vann og lete seg fram til den beste plasseringen innvendig.

Lykke til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Lagt inn av: Fluor Lagt inn: 17/03/04 11:14

Jeg prøvde innvendig montering på min hekkgiver. Dett virket dårlig!  

Hei !

Monterte en hekkgiver til et Lowrance X97 ekkolodd innvendig i min båt, og det fungerer. Mister nok litt signalstyrke, men den virker ned til ca 150m, og det holder for meg.

Kappet et avløpsrør, og tilpasset det til skrogsiden. Støpte fast røret, og fyllte det med lakserolje. Laget et lokk i plexiglass, og festet hekkgiveren i denne. Røret var ikke høyere enn at giveren nådde helt ned til bunnen. Lokket fester jeg med "sene-teip". Teipen er bare provisorisk til jeg får laget et lokk som passer bedre, eller får tak i endestykke som passer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...